تاریخ انتشار: ۱۲:۱۷ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

از روضه عجیب محمود کریمی تا تعطیلی مسجد ارک/ حاشیه‌هایی که همچنان ادامه دارد

با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اماکن مقدس و ممنوعیت برگزاری مراسم مذهبی، صنف مداحان و سخنرانان مذهبی همچنان خبرساز هستند. در جدیدترین اتفاق محمود کریمی روضه عجیبی از قمار یک امامزاده خوانده است. منصور ارضی برنامه‌های خود را در مسجد ارک برگزار کرد اما افزایش با مخالفت‌ها تعطیل شد. رویداد۲۴ در این گزارش وضعیت مداحان در شرایط کنونی را بررسی کرده است.
تعطیلی اماکن مذهبی و مداحی
رویداد۲۴ با آغاز ماه رمضان موضوع مناسبت‌های مذهبی همچون هر سال پررنگ‌ شد؛ امسال اما تفاوت بزرگی با سال‌های گذشته داشت؛ چه آنکه بحران ویروس کرونا تمام پدیده‌های کشور را تحت الشعاع  خود قرار داده؛ با این حال این به آن معنا نیست که حاشیه‌های مراسم مذهبی پایان یافته باشد. رویداد۲۴ در این گزارش مهمترین اتفاق‌ها مذهبی که تقریبا تبدیل به چالش شده‌اند را بررسی کرده است.
 
از هفته گذشته که موضوع باز شدن اماکن مذهبی مطرح شده، چهره‌های مختلفی در این باره نظر داده‌ند؛ در مشهد حجت الاسلام علم الهدی از دولت انتقاد کرده که دستور بازگشایی همه جا را صادر کرده اما اجازه باز شدن اماکن مذهبی را نمی‌دهد. در تهران مداحان توجهی به درخواست وزارت بهداشت ندارند. منصور ارضی برنامه‌های خود را درمسجد ارک از سر گرفت و البته با افزایش انتقادها تعطیل شد. در جدیدترین اتفاق  برنامه روضه خوانی و مداحی محمود کریمی در حرم امام رضا برگزار شد و اتفاقا بازتاب بسیاری داشته است. او در روضه خوانی خود گفته یکی از امامزادگان در حال بازی قمار بوده است. کریمی ماجرایی عجیب را تعریف کرده و البته در پاسخ به انتقادات گفته اگر قرآن هم بخوانم حرفی از آن در می‌آورند و انتقاد می‌کنند.
 
برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در انتقاد به سخنان محمود کریمی که از تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی پخش شده، گفته‌اند «اگر این حرف‌ها از دهان افراد دیگر در می‌آمد، حتما او را بازداشت می‌کردند.» 
 
به گزارش رویداد۲۴ برنامه‌های مذهبی از روش‌های مختلف در انحصار اصولگرایان قرار دارد. از طرفی صدا و سیما در اختیار آنهاست تا مداحان نزدیک به این جریان را مشهور کنند و اگر خطایی از آنها سر زد، از او اعاده حیثیت کنند. فرقی نمی‌کند مداحی به رییس دفتر رئیس جمهور «عورت بگوید» یا تصویر او در کنار دختری منتشر شود یا حتی هنگام عصبانیت در رانندگی، هفت تیر بکشد! برخی مداحان، در هر شرایطی مقربان تلویزیون هستند و آنها معمولا پای ثابت برنامه‌های تلویزیون و تکیه‌های مختلف در ماه‌هایی مثل رمضان و محرم هستند. امسال اما برای مداحان با سال‌های گذشته تفاوت دارد؛ ماه رمضان همزمان شده با شیوع ویروس کرونادر کشور و همچنانکه این بیماری همه مسائل را تحت الشعاع قرار داده، موضوعات مذهبی و مخصوصا برنامه‌های دینی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند؛ برنامه‌های اعزام مبلغ کنسل شده، نمازهای جماعت به خاطر جلوگیری از شیوع بیماری برگزار نمی‌شود، حرم‌های معصومان فعلا بسته شده است.

بیشتربخوانید: مداحان مشهور چگونه شناخته می‌شوند؟/ از دست‌بوسی تا هفت‌تیرکشی در خیابان


همه این موارد البته با انتقادهای فراوان مواجه شد؛ در مشهد عده‌ای مقابل حرم امام رضا بست نشستند تا بتوانند مسئولان را راضی به باز کردن حرم کنند. در قم مخالفان تصمیم دولت در حرم حضرت معصومه را شکستند. برخی نیز با دلخوری اعلام کردند فعلا مراسمی برگزار نمی‌کنند. حسن خلج یکی از مداحان معروف تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «چون قصد نداریم بهانه به دست افراد کم بینش داده باشیم تا مبادا شایع شدن بیماری را به حساب جلسات مذهبی بگذارند، مجالس را تعطیل کردیم.»
 
مراسم مذهبی فعلا به صورت جسته و گریخته برگزار می‌شود. بخشی از استدلال برگزار کنندکان درست است؛ آنها می‌گویند اگر دولت قرنطینه را اجرا کند، ما هم تبعیت خواهیم کرد اما هنگامی که دولت اعتقادی به قرنطینه ندارد و همه نهادها و اماکن عمومی باز است، چرا فعالیت‌های مذهبی انجام نشود. منتقدان نیز می‌گویند برخی فعالیت‌ها به ناچار باید انجام شود تا کشور دچار بحران بیشتر نشود، اما برنامه‌های مذهبی را  تا اطلاع ثانوی می‌توان فرادا برگزار کرد تا از هر طریق ممکن جلوی شیوع ویروس کرونا را گرفت.
 
چندی پیش محمود کریمی مداح معروف، جشن میلاد حضرت علی را به طور مجازی و در «حسینیه‌های خانگی» برگزار کرد. اما گویا برنامه‌های مجازی چندان مورد رضایت علاقمندان به مداحی نیست و آنها معتقدند در هر شرایطی بایدلذت مداحی را به صورت حضوری درک کنند.
بیشتر بخوانید: باد بکارید، طوفان درو می‌کنید!/ خاستگاه کسانی که در حرم حضرت معصومه را شکستند، کجاست؟

تصمیم بازگشایی اماکن مذهبی و برگزاری برنامه‌های دینی فعلا محل مناقشه بخشی از دینداران و جامعه پزشکی شده است؛ فاضل میبدی روحانی اصلاح طلب به رویداد۲۴ گفته «اکنون ماه رمضان آغاز شده و عده‌ای مراسم مذهبی خود را آغاز کرده‌اند، اما اقدامات افرادی که در این ماه مراسم‌های مذهبی برگزار می‌کنند حرام است. زیرا در دین زمانی که جان انسان در برابر یک مسئله دینی قرار می‌گیرد، حفظ جان بر اجرای دین مقدم‌تر است. مانند روزه که می‌گویند اگر توانایی گرفتن روزه از لحاظ پزشکی را ندارید، روزه گرفتن بر شما واجب نیست.»
 
بخشی از اصرارها برای بازگشایی اماکن مذهبی به مسائل اقتصادی باز می‌گردد؛ منبرها تعطیل شده و حتی مراسم ختم هم برگزار نمی‌شود (این مسئله در کاهش درآمد مساجد نیز موثر است) بنابراین اگر این وضعیت تا محرم و صفر ادامه داشته باشد، ممکن است کاهش درآمد بخشی از این روحانیون و مداحان چشمگیر باشد و بسیاری از آنها را با مشکلات معیشتی مواجه کند. بخشی از روحانیون و مداحان سفرهای خارجی را از دست داده‌اند و برخی دیگر همچون محسن طاهری در امارات هم شانسی نداشت و به خاطر ابتلا به کرونا بستری شد.
 
فعلا دولت دستور داده با توجه به اینکه برنامه‌های مذهبی برگزار نمی‌شود و ائمه جماعت در مساجد ادارات فعالیتی ندارد، حقوق آنها مثل گذشته برگزار شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۰
مهدي
|
Germany
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
3
17
كي گفته امامزاده ؟؟ شماها همون اخبار تتلو رو پوشش بديد شما رو چه به اين حرفا؟
یوسفی
|
Germany
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۳
11
14
به چه قیمتی میخواین مردومو به گریه بیاندازی تازه خوت نباید به حرفای بی ریشه خوت گریه کنی این چه صدا وسیماییه مردم از خودی دارن میخورن میگه نگفتن نباید حرفای بی اساس رو تو روصه خوندخود مقام معظم رهبری فرمودند چرا امام حسین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
هیس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
شما هم لطفا اول آرامش خودتون رو حفظ كنيد، از هيجان زدگي هيچكدوم از امامان استقبال نكردند! بعد هم به منبع خبرتون دقت كنيد! و به بقيه ي ادعاهاش! نويسنده ي اين نقاله به نظر سما چيزي از دين و مذهب ميفهمه؟ از اونچه نوشته، به نظر شما مياد كه دلش براي دين و اعتقادات سوخته؟!
يكم دقت كنيد، جلوي هيجانات رو بگيريد و تفكر كنيد.
تمسخر در كلام اين نويسنده مشهوده!!
يكم به صحت خبر شك كنيد!!
حتي اگر موفق شده بود كينه و دشمني خودش رو پنهان كنه و كاملا خنثي بنويسه، مختطب وظيفه داره قبل قضاوت راجع به اصل خبر «تحقيق» كنه!
شماكه اسم رهبري و امام حسين رو مياريد بيشتر بايد محتاط باشيد! هر حرفي رو باور نكنيد و حتما و قطعا تحقيق كنيد!
زمانه ي ما حكم ميكنه كه دروغ شيوع بيشتري از راست داشته باشه.
پس شرط عقل اين هست كه باور رو بگذاريد فقط و فقط بعد از تحقيق!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
10
12
مسجد ارک‌تعطبل شد اما پس از ۷ شب برنامه
چه تعداد افرادی که ناقل بوده و یا بیمار بوده اند ؟خدا میداند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
حرف مفت نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
بهتر نیست ببینید تو مترو کی ناقل است کی نیست .....هر جا ایی اجتماع شود محل اشکال است ،چه مترو چه بازار وچه مسجد ........
تقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
9
2
مداحا چون پول ندارن بدنبال باز کردن هیات ها هستند یا شما جیره خور های دوزاری تلاش میکنید خزعبل بنویسید تا قطره آب چرکینی از نفت مملکت بریزه تو حلق حروم خورتون؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
خطاب به تقی : پیام چاله میدانی ات , دیالوگهای فیلمفارسی های پنجاه سال قبل را به ذهن انسان متبادر می کند , ضمنا" خیلی خیلی " خود حق پنداری " !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
آقا من اشتباهی دستم خورد حرف ایشون رو تائید کردم،صرفا جهت اطلاع
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
8
4
آلان تمام مراجع دینی مذهبی حتی مقام معظم رهبری نظر بربسته بودن کلیه اماکن مذهبی دارند چرا که جان پزشکان و پرستاران مهم تر فریضه های دینی مراسم مذهبی بصورت عمومی است انسان نیست کسی که بخواهد جان دیگران را به خطر بندازد درخصوص حاج محمود آقای کریمی این مداح مخلص هم شایعه بیش نیست تازمانی که وزارت محترم بهداشت اطلاعیه صادر نکرده حتی زیارت خانه خدا هم حرام است چه رسد به مساجد و امام زاده ها امامان معصوم هم اگر دربین ما بودند در خانه عبادت می کردند چون جان مردم ازغد عبارتی ارزشمند تر است درود بر کسانی که برای سلامتی خود و ملت غیور ارزش غائلند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
9
2
راستی چرا تا اسم مراکز مذهبی می آید اصلاح طلبان دل درد میگیرند اما برای تجمع اعتراضی بر علیه حکومت دل دردشان خوب می شود
Omid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
8
1
در شان آقای تاج زاده نیست که در امور دینی و مذهبی و سیاسی اظهار نظر کنند . ایشان مقاماتشان هنوز کامل روشن نیست.
بازمانده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
1
0
محمودکریمی مداح نیست.قصه گوست.قصه خریدارندارد.چون حقیقت ندارد...مداح انست.که بامدح علی گفتن.روح رابیدارکند.ارام باشد.وجوان.انهم پسران.رااستین کوتاه به مجالس نکشاند.دکوری نباشد...
احسان از مشهدالرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
3
4
سلام
تو متن چند بار گفتید شکستن درب حرم.
چرا اینقدر دروغ می نویسید.چون بعدها مشخص شد که شکستنی در کار نبوده واون قسمت درتوسط خود حرم باز شده و کاملا هم در تصویر مشخصه که چه مرتب و تمییز برداشته شده و معلوم است که شکستگی نیست.
محمود کریمی قطعا در تعریف حکایت اشتباه کرده و ای کاش بجای توجیه عذرخواهی می کرد.
اما شما هم اینقدر از آب گل آلود ماهی نگیرید.
طبق آمار خود وزارت بهداشت در زمان اوج کرونا مشاهد مشرفه و روضه ها کمترین میزان شیوع را داشتند و برعکمس جاهایی چون مترو بیشترین منشا آلودگی بودند.
اما حالا بیشترین منشا آلودگی باز است و اماکن زیارتی که امید بخش مردمان بوده و هستند کماکان بسته اند که این خود جای بسی تعجب است.
اگر دین ندارید اما آزاده باشید.این کلامی است برای همه اعصار.
موفق باشید.
یاعلی
اللهم عجل فرجه
حیدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
3
7
البته آقایان ازنظر اقتصادی درمضیقه قرار نمیگیرند شاید کمی کمتر پس انداز کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
1
3
توی روضه های خصوصی خیلی مطالب جزیی تر وظریف تر هم گفته میشه.اما درحالت عمومی شاید ظرفیت جامعه مناسب نباشه.اینکه جامعه مان کم ظرفیت شده عیب از خودمونه،مثل کرونا که حقمونه.
جهاد
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
8
2
ما هرچی داریم از اهل بیت مجالس روضه هم واجب تر از واجب است همه جا باز شده اونوقت مجالس روضه تعطیل بشه به نظر من باید با رعایت پروتکل های بهداشتی مجالس دعا ومناجات وروضه برپا بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
رعایت پرو تکل بهداشتی یعنی چی اونوقت ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
خطاب به نظر بالا درباره "پروتوكل بهداشتي"
الان شما در بازار بزرگ تهران اجراي پروتوكول بهداشتي مشاهده ميكنيد؟؟؟! آيا؟!
در فروشگاه ها و سوپركاكت ها و بقالي ها چطور؟!
ميدان هفت تير و خيابان تجريش تشريف برديد؟!
از بازار نعمت آباد تا پاساژ قائم رو چك كرديد ببينيد چند درصد ازون به اصطلاح "پروتوكل بهداشتي" رعايت ميشه؟!

ضمنا، كسي شمارو مجبور كرده بريد مسجد؟؟؟؟!
چند درصد از جامعه ميرن مسجد يا مراسم مذهبي؟!
پارتي ها برقرار باشه مشكلي نيست، چون زير نظر مراكز رسمي اداره نميشه؟!
بازار ها هم زير نظر دولت نيستن كه سوزن ميندازه زمين نميرسه؟!

كسي كه ندونه كل اين بهانه گيري ها تهش از كينه ها و عقده هاي رواني نشأت گرفته، خواجه حافظ شيرازيه دوست عزيز!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
2
5
جناب حاج آقا کریمی.خواهشن بس کنید.کم به حال گذشته مداحی کنید.لطفا شما و همکاران محترمتان به حال امروز این مردوم که روزی حرفی برای گفتن داشتن روضه و مداحی کنید..دوما.اگر شما خود را پیرو امام حسین میدانید.ماه محرم را مجانی مداحی کنید..خدایی مجلسی چند می گیری.. شیعه امام حسین
پوریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
4
4
بی شرافت تر شما ندیدم ، لعنت به شما و استاندارد های دوگانتون ، لعنت به افساد طلبا و حامیانشون .
#سرطان _اصلاحات
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
6
4
چراخبرکذب میارید،حاج محمودکی گفته امامزاده؟!!!!!!حداقل میخواین یکیوخراب کنیدد بافکر درست بریدجلو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
6
3
نویسنده این مطلب بی وجدانه حق رو با باطل مخلوط کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
0
1
یا فارس الحجاز یا ابا صالح المهدی ادرکنا
افلا تعیننا حتّی نعلم انّ لنا اماما یرانا و یغیثنا.
یاصاحب الزمان ما را دریاب. آیا به فریاد ما نمی رسی، تا بدانیم امامی داریم که ما را همیشه مدّنظر دارد و به فریاد ما می رسد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
2
1
هرچه بگندد نمک می زنند وای به آن روز که بگندد نمک. چوب از داخل که توسط موریانه خورده شود براحتی فرو می ریزد امان از دوستان نادان که همچون موریانه دین را اماج خرافات نمایند.
جوادکیانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
4
4
میدونید حاج محمود کریمی با نفس حقش با صدای حسینیش تا حالا چندتا جوون گمراه رو من جمله خود من و رفیقام با امام حسین و ائمه اطهار آشتی داده کسی که با چند بیت شعر یه دل های جمعیت چند هزار نفری رو به سمت خدا و اهل بیت میکشه این آدم ،آدم معمولی نیست .واقعا بی انصافیه حاج محمود کارش درسته
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
0
3
یکی از امامان یا امامزادگان؟!
شما هم که به درد خودسانسوری و ماله کشی دچار شدین
هم وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۹
2
0
به نظر بنده دولت باید جهت رفاه حال مداحان عزیز و علم گسترمان تمام فعالیت های مذهبی ایشان را ازاد اعلام کند فقط به شرطی که اگه کسی از از حضرات به کرونا مبتلا شد خودش به فکر درمان باشد و بیمارستانها را شلوغ نکنند . تا کادر پزشکی به کار درمان مردم عادی باشند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
0
0
این جماعت چرا اینقدر به جلزولز افتادن بابا چه خبره معقولانه ومنطقی حرف بزنید این حساسیت زیاد رو مراسمات محرم مشکوکه چون این حساسیت در مورد مترو وبازار و.....وجود ندارد .مسئله دیگه اینکه کرونا فعلا مهمون ماست .فقط ما باید دقیق عمل کنیم وسرسری با مسائل برخورد نکنیم در مورد هراجتماعی ....ولی لطفا با غرض ورزی درمورد محرم و مداحان نظر ندید هم محرم برای ملت ایران ماه مقدسیست هم مداحانی که مخلص هستن برای ما محترم .هستن
نظرات شما
پیشخوان