تاریخ انتشار: ۱۳:۵۲ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۹
سایه کسری بودجه بر کشورهای حاشیه خلیج فارس؛

۱۹۰ میلیارد دلار درآمد تولیدکنندگان نفت پرید

کاهش تقاضای نفت و مصرف فرآورده های نفتی در آسیای غربی موجب آسیب به اقتصاد کشورهای منطقه شده است؛ پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای فرآورده های نفتی در این منطقه امسال ۹.۲ درصد کاهش یابد.

فروش نفت

رویداد۲۴ بر اساس آخرین بررسی‌های انجام شده کاهش تقاضا و مصرف فرآورده‌های نفتی در آسیای غربی باعث افزایش فشار به اقتصادهای منطقه شده است. طبق آخرین ارزیابی‌های پلاتس، تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در منطقه امسال ۹.۲ درصد کاهش خواهد داشت.

از سویی دیگر پیش بینی می‌شود مصرف سوخت جت / نفت سفید ۱۵ درصد و مصرف بنزین تقریباً ۶ درصد کاهش یابد. این در حالی است که ۱۴ کشور منطقه طی ۲۷ سال از ۲۹ سال گذشته به رشد تقاضای جهانی نفت کمک کرده‌اند، اما تقاضای جهانی نفت برای نخستین بار طی ۱۱ سال گذشته روند معکوس یافته است.

آدری دوبوسی هبرت، مشاور مؤسسه فکت گلوبال انرژی در این باره گفت: امسال کاهش تقاضا و سایر محدودیت‌ها در مصرف نفت خاورمیانه، به ویژه در ماه جاری میلادی، تبعاتی خواهد داشت، زیرا تجارت به طور موقت تعطیل شده و مردم در خانه مانده‌اند.


بیشتربخوانید:احتمال آتش‌سوزی نفتکش‌ها به دلیل مشکل فنی


وی در اظهارات اخیر خود پیش بینی می‌کند این کاهش تقاضا برای فراورده‌های اصلی در آسیای غربی حتی بیشتر از ۵ درصد باشد، چنانکه پیش‌بینی می‌شود کاهش تقاضای این محصولات در سال جاری به طور متوسط ۱.۶ میلیون بشکه در روز باشد.

 تلاش برای مهار کرونا باعث شد که دولت‌ها ترافیک هوایی را کاهش دهند که این امر منجر به کاهش تقاضای سوخت جت شد، در حالی که مصرف بنزین نیز به دلیل محدودیت فعالیت‌های تجاری در حال کاهش است و سفر به سراسر منطقه همچنان محدود است.

عربستان در گوشه رینگ

بررسی‌ها نشان می‌دهد عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین اقتصاد عربی و امارات دومین اقتصاد بزرگ عربی، سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته‌اند. بخش خصوصی غیرنفتی عربستان سعودی در ماه مارس ۲۰۲۰ میلادی (اسفند ۹۸ – فروردین ۹۹) با سریع‌ترین ریزش نرخ در شاخص IHS Markit Purchasing Managers به رقم ۴.۴۲ رسید. این رقم بزرگترین افت از زمان شروع بررسی‌ها در آگوست ۲۰۰۹ رانشان می‌دهد.

مقادیر زیر ۵۰ این شاخص نشانه انقباض و مقادیر بالاتر از ۵۰ نشانه گسترش اقتصادی است. این شاخص در امارات از ۱.۴۹ در ماه فوریه به ۲.۴۵ در ماه مارس سقوط کرد که بزرگترین انقباض در تاریخ ثبت آن بود.

مؤسسه پلاتس طی گزارشی مطرح کرد اقتصاد کشورهای آسیای غربی در حال کوچک شدن است زیرا قیمت نفت در سال جاری میلادی و در اثر سقوط تقاضای نفت در جهان ۶۰ درصد کاهش یافته است. آژانس اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرده مصرف جهانی سوخت مایع در سال جاری میلادی به طور متوسط ۵.۹۵ میلیون بشکه در روز باشد که نسبت به سال ۲۰۱۹ با ۲.۵ درصد کاهش، بیشترین درصد کاهش حداقل از سال ۱۹۹۰ میلادی است.

سایه کسری بودجه بر کشورهای حاشیه خلیج فارس

بر اساس پیش بینی‌های مؤسسه دارایی بین‌المللی، صادرکنندگان نفت امسال ۱۹۲ میلیارد دلار درآمد را بر اساس قیمت نفت ۴۰ دلار در روز از دست می‌دهند. پیش بینی می‌شود ۶ عضو شورای همکاری خلیج فارس که بسیاری از آنها در تلاش برای تراز کردن بودجه خود بودند، کسری بودجه بالایی را شاهد باشند زیرا سقوط قیمت نفت باعث کاهش درآمد نفت آنها می‌شود، در حالی که هزینه‌های آنها برای مبارزه با کرونا، افزایش می‌یابد.

صندوق بین‌المللی پول در چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای خود در ماه اکتبر ۲۰۱۹ میلادی (مهر – آبان ۹۸) اعلام کرد که حتی پیش از سقوط قیمت نفت، بحرین با بالاترین نرخ، قیمت نفت خام را ۸۰.۹۱ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرده بود، در حالی که قطر با کمترین نرخ ۷۰.۴۵ دلار در هر بشکه در روز را پیش بینی کرده بود.

منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: فروش نفت ، مصرف سوخت
نظرات شما
پیشخوان