تاریخ انتشار: ۲۲:۰۵ - ۲۵ دی ۱۴۰۱

بهینه‌سازی مصرف سوخت فقط حرف است

رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ما بیشتر از این تولید گاز نداریم، طی ۸ تا ۱۰ سال تولید گاز را افزایش ندادیم، حداقل باید به ۱.۲ میلیارد متر مکعب می‌رسیدیم ولی نرسیدیم! با توجه به رشد مصرف سالانه بین ۸ تا ۱۰ درصد افزایش مصرف داریم ولی به این اندازه‌ تولید نکردیم، اگر ما این روند را ادامه دهیم با کمبود مواجه هستیم.

مصرف سوخت

رویداد۲۴ جماران نوشت : دومین دارنده ذخایر گاز جهان، امروز توان تولید به اندازه نیاز خود را ندارد و برای جلوگیری از قطعی مصارف خانگی، گاز صنایع بزرگ را قطع کرده و اکنون تعطیلی ادارات و مدارس در پایتخت و دیگر شهرها را شاهد هستیم. مردم در بخش‌هایی از استان خراسان شمالی و جنوبی نیز با قطعی گاز روبه رو هستند و این در حالی است که مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در ۴ دی گفته بود، ما کمبود گاز در کشور نداریم.

اما امروز شاهدیم که هم‌زمان با برودت هوا، طرح‌های مدیریت مصرف گاز در کشور به‌منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی اجرا می‌شود.

در این خصوص رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم آق قلا و گرگان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار جماران، گفت: حدود یک ماه پیش به قالیباف و اوجی گفتم که پیش‌بینی زمستان را کنید و نگران باشید. اگر گاز بخش صنعت، تجاری و خانگی قطع شد شرایط را برای مردم فراهم کرده و سیستم و کسانی که می‌توانند سوخت دوم را بدهند آماده باشند. دیروز در شرکت ملی گاز خدمت می‌کردم و امروز در مجلس؛ همیشه گفته ام که ما کمبود گاز نداریم، بلکه ما خوب مدیریت نمی‌کنیم. اگر با مدیریت درست گاز را بهینه مصرف کنیم و به بخش های صنعت، تجارت و خانگی مسیر و روش استفاده از گاز طبیعی را بگوییم مطمئنا ما ناترازی گاز نخواهیم داشت؛ زیرا ما نزدیک ۲۵ تا ۲۷ میلیون خانوار مصرف کننده گاز طبیعی داریم که بخاری استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اجرای طرح هایی همچون هدفمندی یارانه ها از سال ۱۳۸۹، گفت: در مورد مدیریت مصرف گاز ابتدا باید مردم نفع داشته باشند. زمانی که به مردم می‌گوییم صرفه جویی کنید، آنها با بخاری دارای ۲۰،۲۵ درصد بازدهی چه صرفه جویی می‌توانند کنند؟ ۲۵ میلیون خانوار مصرف کننده گاز طبیعی که ۲۰ میلیون آن بخاری استفاده می‌کنند، اگر این‌ها روزانه ۲۴ ساعت ۲ مترمربع گاز مصرف کرده و صرفه‌جویی کنند ۴۰ میلیون متر مکعب می‌شود که تقریبا چیزی حدود ۲ فاز پارس جنوبی می‌شود.

بعضی از دانش بنیان‌های ما بخاری تولید کردند که دارای بازدهی ۴۵ تا ۵۰ درصد است

وی تاکید کرد: اگر ما برای مردم بخاری دارای بازدهی بالا تولید می‌کردیم و در اختیار آنان قرار می‌دادیم، می‌توانستیم کمک بسیاری کنیم. آیا ما این کار را انجام دادیم؟ نه، در حالی‌که بعضی از دانش بنیان‌های ما بخاری هایی تولید کردند که دارای بازدهی ۴۵ تا ۵۰ درصد است.

سنگدوینی تصریح کرد: وزیر نفت به همراه معاون اول در مرکز راهبری شرکت ملی گاز حضور داشتند؛ ۹۹۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود، ۸۸۵ میلیون متر مکعب از این گاز فرآورش شده و به داخل شبکه و انتقال داده می‌شود و این عدد بالایی است، اما امروز با بروز سرما می‌ترسیم که با قطعی مواجه شویم! باید بهینه سازی مصرف سوخت را طوری برنامه‌ریزی کنیم که شرایط برای مردم مهیا باشد، یعنی ابزار و اقلام مصرف انرژی را با توجه به بهره‌وری در اختیار مردم قرار دهیم و اگر مردم ببینند اقلام و تجهیزات آماده است صرفه‌جویی می‌کنند.

ما از بهینه‌سازی مصرف سوخت تنها حرف می‌زنیم و شرایطی را برای آن فراهم نکردیم

عضو کمیسیون انرژی افزود: امروز چند درصد مردم در ساختمان‌های قدیمی در روستاها و شهرهای کوچک از پنجره‌های دوجداره استفاده می‌کنند؟ این موضوع بسیار مهمی است. در برنامه‌ای گفته شد ما پنج و نیم برابر دنیا گاز مصرف می‌کنیم! دنیا حتما اقدامات موثری برای انرژی فراهم کرده است؛ حال ما چه شرایطی را برای مردم فراهم کرده‌ایم؟! من دو سال است که در مجلس فریاد می‌زنم ما از بهینه‌سازی مصرف سوخت تنها حرف می‌زنیم و شرایطی را برای آن فراهم نکردیم. به این دلیل ۲۰ میلیون خانوار در روستاها و شهرهای کوچک و حاشیه شهرها از بخاری استفاده می‌کنند و گاز مصرف می‌شود.

ما بیشتر از این تولید گاز نداریم، طی ۸ تا ۱۰ سال تولید گاز را افزایش ندادیم

وی در پایان از افزایش تولید گاز گفت: اگر لامپ کم مصرف تبلیغ نمی‌شد ما امروز با مشکل برق روبه رو بودیم. در این راستا کارهای خوبی انجام شد؛ کارخانجات توسعه پیدا کرد، مردم از آنها استفاده کرده و صرفه جویی صورت گرفت. به نظرم شرکت ملی گاز هم باید مشابه این کار را انجام دهد. در این صورت ما دیگر با مشکل گاز روبه رو نخواهیم شد. ما بیشتر از این تولید گاز نداریم، چرا که طی ۸ تا ۱۰ سال تولید گاز را افزایش ندادیم. حداقل باید به ۱.۲ میلیارد متر مکعب می‌رسیدیم ولی نرسیدیم! سالانه بین ۸ تا ۱۰ درصد افزایش مصرف داریم، ولی به این اندازه‌ تولید نکردیم که اگر ما این روند را ادامه دهیم با کمبود مواجه هستیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مصرف سوخت
نظرات شما
پیشخوان