تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

افزایش بی سابقه قیمت نهاده‌های دامی/ قیمت تخم مرغ هم بالا می‌رود

در روزهای گذشته قیمت مرغ افزایش یافت و حالا رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران می‌گوید قیمت نهاده‌های دامی آنقدر بالا رفته که قیمت تخم مرغ همافزایش خواهد یافت.

قیمت تخم مرغ ماه رمضان 

رویداد۲۴ در روزهای گذشته ماجرای کشتار و زنده به‌گور کردن جوجه‌های یکروزه بسیار خبرساز شد و  تولیدکنندگان این صنعت به خاطر سفارش دولت و قرار گرفتن در آستانه ماه رمضان جوجه‌هایی تولید کرده بودند که هیچ خریداری نداشت. این تنها مشکل این صنعت نبود و حدود یک ماه و نیم گذشته و پس از گسترش ویروس کرونا، دولت افغانستان  واردات مرغ، تخم مرغ و جوجه را از کشورهای همسایه از جمله ایران متوقف کرده بود که در حال حاضر این ممنوعیت رفع شده است و اخیرا سخنگوی وزارت کشاورزی و دامداری افغانستان اعلام کرده ممنوعیت واردات جوجه یک روزه، مرغ و تخم‌مرغ از ایران لغو شده و از این پس ایران فرصت صادرات این کالاها به افغانستان را دارد.

افغانستان یکی از بازار‌های مهم صادراتی ایران است که راه را برای ورود محصولات ایرانی باز گذاشته  و صادرکنندگان ایرانی می‌توانند از این فرصت برای صادرات محصولات خود به کشور افغانستان استفاده و همچنان از افغانستان، دانه و نهاده دامی و غذای مرغ به ایران وارد کنند.

به گفته کارشناسان اقتصادی یکی از راه‌های تنظیم بازار و جلوگیری از زیان تولیدکنندگان داخلی توجه به بازار‌های مهم صادراتی از جمله افغانستان است و با توجه به اظهار نظر اخیر سخنگوی وزارت کشاورزی و دامداری افغانستان، مبنی بر رفع ممنوعیت واردات جوجه یک روزه، مرغ و تخم‌مرغ، فرصت صادرات به این کشور این فرصت برای ایران فراهم شده است.

ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران به رویداد۲۴ می‌گوید: طی سه ماه گذشته قیمت تخم مرغ تغییری نداشته و میانگین قیمت‌ها هر کیلو ۸ هزار تومان است. البته در مغازه‌ها قیمت‌ها بالاتر است و هر یک عدد تخم مرغ را تا هزار تومان هم می‌فروشند که سازمان حمایت از مصرف کنندگان باید به این موضوع ورود کند اتحادیه ما تنها مسئول پخش تخم مرغ به میادین تره‌بار است.

او با بیان اینکه خرید هر کیلو تخم مرغ در مرغداری از ۷۹۰۰ تا ۸ هزار تومان است، ادامه می‌دهد: نظارت بر مغازه‌های سطح شهر در اختیار ما نیست ما به میادین میوه و تره بار هم با قیمتی پایین‌تر و هر کیلو ۷۷۴۰ تومان تخم مرغ‌ها را تحویل می‌دهیم.

نبی پور با اشاره به قیمت‌ها در مراکز مختلف ادامه می‌دهد: با این وجود قیمت هر شانه تخم مرغ در نقاط مختلف تهران بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان و قیمت هر کیلو از آن ۱۰ هزار تومان است که نسبت به هفته قبل قیمت تخم مرغ تغییری نداشته است.


بیشتر بخوانید: انحصار در صنعت مرغ/ سود نوسان قیمت مرغ به جیب چه کسانی می‌رود؟ جدول


رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در مورد صادرات تخم مرغ نیز می‌گوید: در گذشته صادرات تخم مرغ از ایران در دست ۳۰ تا ۴۰ نفر از بازرگانان بود، اما با توجه به صرفه اقتصادی این محصول تولیدکنندگان این محصول با اعتراضاتی که داشتند خواستار صادرات آن شدند و وزارت جهاد کشاورزی هم طی نامه‌ای ابلاغ کرد که همه تولیدکنندگان می‌توانند صادر کننده تخم مرغ باشند. در حال حاضر تعداد صادرکنندگان از ۳۰ نفر به ۲۰۰ نفر رسیده است.

نبی پور می‌گوید: بجز عراق و کشور‌های عربی مثل عمان و قطر به افغانستان هم صادرات تخم مرغ صورت می‌گیرد که میانگین روزانه صادرات این محصول بین  ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن است. با توجه به هزینه کارتن و شانه و حمل و نقل در مرز هر کیلو به ۱۳ هزار تومان هم رسیده بود که امروز با توجه به شیوع کرونا به ۱۰ هزار تومان رسیده است.

نبی پور با تاکید بر اینکه صرفه مرغ گوشتی پایین است، می‌گوید: جوجه ریزی با قیمت بالایی انجام می‌شود زیرا قیمت نهاده‌ها بسیار گران شده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به افزایش قیمت کنجاله سویا در پی کمبود عرضه این نهاده در بازار می‌گوید: قیمت ذرت از ۱۳۵۰ تومان به بیش از ۲۷۰۰ تومان رسیده و آن هم به سختی به دست مصرف کننده می‌رسد و قیمت سویا هم همین طور از ۲۴۰۰ تومان به بیش از ۵ هزار تومان رسیده و به سختی به دست مصرف کننده می‌رسد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت تخم مرغ
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان