تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
الخلیج الجدید:

پس از خروج پاتریوت، آیا S ۴۰۰ از آسمان عربستان دفاع خواهد کرد؟

پس از خروج سامانه‌های پاتریوت آمریکا از عربستان سعودی، تلاش‌های مسئولان این کشور برای دست یابی به سامانه دفاعی اس ۴۰۰ روسیه بار دیگر از سر گرفته شده است.
S ۴۰۰ ترکیه در عربستان
رویداد۲۴ الخلیج الجدید نوشت: پس از خروج سامانه‌های پاتریوت آمریکا از عربستان سعودی، تلاش‌های مسئولان این کشور برای دست یابی به سامانه دفاعی اس ۴۰۰ روسیه بار دیگر از سر گرفته شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: در سال ۲۰۱۷ مسکو از امضای توافقی با ریاض خبر داد که براساس آن، عربستان مجهز به سامانه دفاعی اس ۴۰۰ می‌شود و در همین رابطه، مذکرات بین دو طرف در خصوص مسائل فنی و لوجستیکی برای شروع اجرای توافق، ادامه پیدا کرد.

با اینکه پیش از این در مورد نزدیکی زمان واگذاری اس ۴۰۰ روسی به دولت عربستان سعودی صحبت شده بود، اما این معامله هنوز وارد مراحل واگذاری نهایی نشده است و هیچ کس از سرنوشت آن خبر ندارد.

تحریک‌های پوتین

اما به دنبال حملات موشکی که آرامکو را هدف گرفت، رئیس جمهور روسیه به سرعت از فرصت استفاده کرده و بار دیگر مساله واگذاری اس ۴۰۰ به عربستان را مطرح کرد. وی به صراحت از حکومت سعودی خواست این سامانه را خریداری کند تا تاسیسات نفتی اش در امان بماند. علاوه بر این، پوتین در حاشیه نشستی که با همتایان ایرانی و ترکی خود در انکارا داشت، اعلام کرد آماده است تا به عربستان برای حمایت از کشور و ملتش کمک کند. ضمن اینکه وی تاکید کرد موشک‌های اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ می‌تواند امنیت تمام زیر ساخت‌های سعودی را تامین کند.

پوتین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه خرید کدام سامانه برای سعودی‌ها بهتر است، پاسخ داد: «خود آن‌ها باید انتخاب کنند»؛ و این مساله‌ای است که در آن زمان سعودی‌ها پاسخی به آن ندادند.

سال گذشته رئیس شرکت «روستیخ» روسیه، که یک شرکت اسلحه سازی است، اعلام کرد مذاکرات با عربستان پیچیده شده است، بدون آنکه صحبتی از موارد اختلاف بین دو طرف، به میان آورد.

اما شرایط جدید، می‌تواند واقعیت تازه‌ای را ایجاد کند، بویژه آنکه سامانه‌های پاتریوت واشنگتن از عربستان خارج شده است و مسکو سعی دارد به ریاض نزدیک شود، تا به سعودی‌ها برای ساخت یک سامانه دفاعی ملی، با اتکا به سامانه‌های دفاعی روس، کمک کند.

براساس اطلاعات، سامانه اس ۴۰۰ روسیه می‌تواند یکی از راه حل‌های مناسب برای حمایت از اسمان عربستان در پاسخ به موشک‌های حوثی باشد. برخلاف پاتریوت که تنها می‌تواند مانع از برخورد موشک‌ها تا برد ۹۶ کیلومتر شود، اس ۴۰۰، توان مقابله با شلیک موشک‌ها تا برد ۴۰۰ کیلومتر را نیز دارد.

اس ۴۰۰ از ظرفیت بالایی برای نابودی اهداف هوایی برخوردار است، ضمن اینکه کلاهک‌های موشک‌های بالستیک را با خود دارد، که سرعت آن‌ها به ۵۰۰۰ متر در ثانیه می‌رسد. به گفته یک مسئول بلند پایه آمریکایی در نیروی دریایی این کشور، سامانه اس ۴۰۰ در مقابله با تمام جنگنده‌های نسل ۴ مانند اف ۱۵، اف ۱۶، و اف ۱۸، اثرگذار و فعال است.

در سپتامبر گذشته، شرکت‌های اسلحه سازی روسیه، بار دیگر فرصت را غنیمت شمرده و از شروع مذاکره با دولت‌های خاورمیانه‌ای برای فروش سامانه‌های دفاعی جدید خود خبر دادند. برای مثال، شرکت دولتی "روسوبورونکسبورت"، به دنبال حملات ارامکو، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «حوادث اخیر در جهان نشان می‌دهد که سامانه‌های دفاع هوایی اهمیت زیادی در حمایت از تاسیسات مهم دارند».

در رابطه با اظهارات مکرر روسیه در این باره، که به طور خاص سعودی را خطاب قرار می‌دهد، «کوری شیک»، معاون مدیر کل اندیشکده بین المللی مطالعات استراتژیک، می‌گوید: «اگر به جای سعودی‌ها بودم، به سمت مسکو و پکن متمایل می‌شدم، تا یک هم پیمان مستحکمتر از ایالات متحده بیابم».

به اعتقاد «شیک»، روسیه می‌تواند جایگزین خوبی برای تضمین امنیت عمومی خلیج بوده و نقشی را ایفا کند که از دهه پنجاه، واشنگتن عهده دار آن بود.»

بیشتر بخوانید: پشت‌پرده خروج پاتریوت‌های آمریکایی از عربستان چیست؟
خشم آمریکا

از سوی دیگر، متیو بولیج، پژوهشگر مسائل اسیا و اوراسیا در اندیشکده بین المللی در لندن معتقد است که روسیه در حال آماده کردن خود است تا موجودیت نظامی اش در خاورمیانه را تثبیت کند، بدین معنا، در هر مشکل بزرگ یا کوچکی در این منطقه، دخالت می‌کند.

در صورتی که عربستان برای درخواست کمک در راستای تقویت سامانه دفاع هوایی مخصوص خود، به روسیه متوسل شود، می‌تواند از نفوذی که روس‌ها روی حوثی‌ها دارند نیز استفاده کنند. با این حال، به نظر می‌رسد مانع اصلی در برابر نهایی شدن توافق واگذاری اس ۴۰۰ به عربستان، نگرانی از برانگیخته شدن خشم آمریکا و قرار گرفتن در معرض تحریم‌های شدید آن است. به این دلیل که واشنگتن، حضور روسیه در مناطق نفوذ خود را خط قرمزی می‌داند که نباید از ان گذر کنند.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان