تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
محسن هاشمی:

ضرورت اختصاص بودجه مبارزه با کرونا به حوزه حمل و نقل عمومی

رئیس شورای شهر تهران نسبت به عدم اختصاص بودجه مبارزه با کرونا به حوزه حمل و نقل عمومی انتقاد کرد.
مبارزه با کرونا
رویداد۲۴ محسن هاشمی در پایان دویست و هجدهمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز بحث ارزش معاملاتی مربوط به جرایم کمیسیون ماده صد از اهمیت برخوردار بود. همانطور که مطلع هستید، قیمت‌ها در سطح شهر بسیار بالا رفته است و قیمت مسکن در دو سال گذشته تقریبا سه برابر شده است.

او ادامه داد:، اما جرائم مربوط به کمیسیون ماده صد همچنان به قیمت‌های قبلی باقی مانده بود و به همین دلیل شهرداری از سال گذشته لایحه‌ای فرستاد تا ارزش معاملاتی جرائم تغییر کند.

هاشمی با بیان اینکه به دلیل اختلاف شدید بین قیمت و جریمه افراد با انجام تخلف سود کلانی بدست می‌آوردند، تصریح کرد: این مساله باعث نگرانی شهرداری از افزایش تخلفات بود. اما این لایحه باید به دقت بررسی و در صحن مطرح شد و براساس قیمت‌های جدید این لایحه تصحیح شد، اما هنوز به پایان نرسیده است.

او در پاسخ به این سوال که رقم جرائم چندبرابر شده است گفت: این لایحه درآمدی نیست بلکه هدف از آن بازدارندگی از تخلف و کم کردن پرونده‌های ماده صد است و به گونه‌ای در آن منظور شد تا تخلف برای کسانی که اصرار بر ساخت و ساز دارند گران‌تر تمام شود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: مهم این است که براساس طرح تفصیلی هرکسی بیش از طرح تفصیلی و مجوزی که گرفته است ساخت و ساز انجام دهد تخلف فرض می‌شود.

هاشمی افزود: طبیعی است که برای جلوگیری از تخلف جریمه باید به حدی باشد که متخلف در اقدام به تخلف سود کلانی نبرد.

رییس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درخصوص علت آتش سوزی‌های سریالی پایتخت گفت: این آتش سوزی‌ها تقریبا در همه کشور مطرح است و تنها مربوط به تهران نیست و گفته شده تاکنون خرابکاری در این زمینه کشف نشده است.

او ادامه داد: درخصوص چرایی تکرار آتش سوزی‌ها در پایتخت توضیحات محیط زیستی داده شده است. چرا که بارش بسیار زیاد بود و این باعث شد رویش علف‌ها در سطح شهر به شدت افزایش یابد و در پی آن با گرمای هوا نیز مواجه بودیم که منجر به خشک شدن سریعتر علف‌ها شد.

بیشتر بخوانید: جزییات اجرای طرح ترافیک در تهران و محاسبه نرخ ورود به محدوده
هاشمی با بیان اینکه باید نسبت به کندن علف‌های هرز زودتر اقدام می‌شد، گفت: ریختن زباله و بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی در نور خورشید تبدیل به ذره بین می‌شود و با تابش نور خورشید منجر به آتش سوزی سریع می‌شود.

ریس شورای شهر تهران تاکید کرد: آتش نشانی پس از وقوع آتش سوزی به موقع حضور داشته است.

او درخصوص عمدی بودن آتش سوزی‌ها با توجه به فراخوان رسانه‌های بیگانه در ارسال تصویر و خبر گفت: تاکنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر عمدی بودن آتش سوزی‌ها نیامده است و اگر عمدی در کار باشد حتما گزارش آن مطرح و با آن مبارزه می‌شود.

هاشمی همچنین در خصوص اجرای آزمایشی طرح ترافیک گفت: از نظر وزیر بهداشت آزمایشی است امروز گزارشی نداشتم، اما گزارش دیروز که از صدا و سیما پخش شد، حاکی از افزایش تراکم در حمل و نقل عمومی بود.

او افزود: باید بر روی این مساله بررسی جدی شود. اولا مساله استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی بسیار مهم است که باید به آن توجه شود و از ورود بدون ماسک به حمل و نقل عمومی جلوگیری شود.

هاشمی ادامه داد: نکته بسیار مهم دیگر این است که آقای رئیس جمهور گفتند کرونا فعلا با ما هست و این یک علامت است که باید به حمل و نقل عمومی توجه ویژه شود. ما باید سه هزار اتوبوس به اتوبوس‌های تهران اضافه کنیم و سه ماه دیگر به مهر ماه و آغاز سال تحصیلی می‌رسیم و باید از این فرصت استفاده کنیم و شاهد افزایش واگن و اتوبوس در سطح شهر تهران باشیم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه آقای حناچی باید از این فرصت استفاده کنند گفت: درخواست شده است که بخشی از ۷۵هزار میلیارد تومانی که برای مبارزه با کرونا اختصاص یافته به مدیریت شهری اختصاص یابد و در دولت به جای اینکه بنشینند و بگویند جلوی حمل و نقل عمومی را می‌گیریم، از ظرفیت کشور برای ورود اتوبوس‌های نو به ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

هاشمی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال جهش تولید نیز قرار داریم هرکدام از این شرکت‌ها می‌توانند ماهانه ۱۰۰ اتوبوس بسازند و در طی سه ماه حداقل سه هزار اتوبوس نو تامین شود.

او همچنین به کارخانه‌های واگن سازی نیز اشاره کرد و گفت: ۴ کارخانه واگن سازی در کشور موجود است که همه شاغلان آن‌ها بیکار هستند. اگر واقعا باید با کرونا مبارزه کنیم، کرونا که فقط ماسک و ونتیلاتور نیست، یکی از آن‌ها تجهیز حمل و نقل عمومی است و آقای نمکی و آقای رئیس جمهور باید در ستاد مبارزه با کرونا تصویب کنند، برای مثال ده هزار میلیارد تومان از این بودجه به حمل و نقل عمومی اختصاص یابد و هرچه سریعتر تعدادی واگن و اتوبوس تامین شود.

هاشمی ادامه داد: طرف مستقیم صحبت‌های من آقای نمکی و ریسس جمهور هستند و اینکه تنها بگوییم جلوگیری می‌کنیم چیزی را حل نمی‌کند چرا که فعالیت‌های اقتصادی را آغاز کردید و مردم جابجا می‌شوند و صد درصد شاهد شلوغی حمل و نقل عمومی خواهیم بود.

او با بیان اینکه بودجه برای حمل و نقل عمومی هست، اما آن را اختصاص نمی‌دهند گفت: همه کارخانجات آمادگی دارند و باید جهش تولید اتفاق افتد و جهش تولید تنها در تولید ماسک و ونتیلاتور و کیت آزمایش نیست بلکه می‌تواند درباره اتوبوس نیز اتفاق افتد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان