تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵

معضلی به نام شهر نشینی

وقتی به شهر تهران نگاهی می اندازیم متوجه نکته ها و ضعف های اساسی این شهر بزرگ می شویم. از رفتار مردم در ترافیک و ازدحام بیش از حد و سرسام آوری که وجود دارد تا مشکلات آلودگی هوا و آسیب‌های اجتماعی و پرخاشگری ها و عبوس بودن جامعه می‌شود خیلی از چیزها را فهمید. تغییر مهمترین رکن و اساسی ترین خواستگاه شهر تهران و مردم این شهر است. این شهر دچار آلودگی های بسیاری شده و تنها یک تغییر اساسی می‌تواند این شهر را از این بحران خارج کند.
رویداد۲۴- درست است که مشکلات در همه جای دنیا وجود دارد اما اگر بخواهیم تهران را با سایر شهرهای هم رده خودش مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که پایتخت ایران چه کمبودها و تفاوت‌هایی نسبت به سایر شهرهای مطرح جهان دارد. در تمامی کشورها، پایتخت از یک موقعیت ویژه و اساسی نسبت به سایر شهرها برخوردار است. از امکانات تا نوع معماری و شهرسازی، پایتخت ها دارای یک موقعیت ویژه ای هستند اما این به این معنا نیست که همه ساکنان شهرهای دیگر و یا بیشتر آن ها به خاطر این موقعیت به پایتخت کوج کنند. اما این مشکل متاسفانه در کشور ما وجود دارد، اینکه تمام تمرکز را در یک شهر بگذاریم نتیجه و سرنوشت آن شهری مانند تهران خواهد بود. حاشیه های شهر تهران یکی دیگر از مشکلات اساسی این شهر است. بی توجهی در امر مدیریت شهری و مدیریت ملی باعث می شود تا در کمتر از دو دهه شاهد یک مساله زیست محیطی فاجعه بار باشیم. مساله‌ای که امروزه شهر تهران با مواجه است. در دنیای امروزی که توسعه جوامع با سرعت هر چه تمام‌تر در حال انجام است، بدون شک شهرها در کانون توجه تجارت، سرگرمی و خلاقیت هستند. اما پایتخت ایران از حداقل این ویژه گی ها برخوردار است. هرگاه در مورد یک شهر نمونه که به عنوان الگوی شهرهای دیگر باشد حرفی زده می شود احتمالا شهرهای بزرگی مانند نیویورک، پاریس و یا توکیو به ذهن ما می‌آید. اما واقعیت امر اینگونه نیست. در واقع بسیاری از شهرها که در رتبه‌بندی جهانی در بالای لیست قرار دارند، شهرهای کوچکی هستند. که اتفاقا هم فاکتورهای اقتصادی خوبی دارند و هم از لحاظ موقعیت شهری دارای ويژگی های خاص خود هستند اما دقیقا این اتفاق در ایران بلعکس است. شما هر وقت شهری را می خواهید مثال بزنید چه از لحاظ موقعیت اقتصادی و چه از لحاظ موقعیت اجتماعی، اولین شهر و اولین مثال شما تهران خواهد بود. این همان موضوعی است که باعث شده تا همه شهرهای دیگر به فراموشی سپرده شوند و باعث ایجاد مشکل برای مردم شده است.


چرا تمرکز را از پایتخت خارج نمی کنیم

شاید یکی از مسائل مهم و اساسی که گاهی اوقات ذهن ما را درگیر خود می کند این موضوع باشد که چرا ما تمرکز را از پایتخت خارج نمی کنیم و این توسعه را درشهرهای دیگر به وجود نمی آوریم!؟ دلایل بسیاری برای این مساله وجود دارد مثلا به دلیل اینکه سرمایه گذاران حاضر نیستند سرمایه خود را در یک شهر کوچک و بی‌نام و نشان به کار گیرند و حمایتی هم از جانب دولت برای آن‌ها وجود ندارد و اساسا آن شهر هم دارای زیرساخت های مناسب برای سرمایه گذاری نیست. در اولین مرحله دولت باید زیر ساخت‌های مناسب و راه های ارتباطی لازم را در شهرها به وجود آورد. مانند ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه‌ها که یکی از اساسی ترین وسیله حمل و نقل هر شهر کوچک و بزرگی محسوب می شود. تا موقعی که دولت ها در ایران تمرکز خود را از پایتخت خارج نکنند ما با همین مشکل اساسی درباره شهرها و پایتخت روبرو خواهیم بود و البته متاسفانه هیچ عظم جدی هم در رابطه با این موضوع شکل نگرفته است. اینکه در آینده چه اتفاقی برای شهرهای ایران می افتد از همین الان هم مشخص است. اگر اینطور پیش برویم شهرهای کوچک و روستاهای ایران در آینده‌ای نه چندان دور به باد خواهند رفت.

منبع: پایتخت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان