تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
رئوفیان:

شاهد رفتار‌های تریبالیستی در مجلس یازدهم هستیم/ نطق‌های نمایندگان برای رسیدن به هدف نباید بوی جنگ بدهد

دبیرکل حزب ایران زمین، گفت: برقراری رفتار‌های تریبالیستی (قبیله‌گرایی) در مجلس، منجر به حرکت عمدی یا سهوی مجلس در جهت مغایر با منافع ملی می‌شود.
مجلس یازد
رویداد۲۴ ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین ، درباره روند انتخابات هیأت رییسه مجلس و ریاست قالیباف بر مجلس علیرغم حاشیه‌هایی که پیرامون عملکرد وی در شهرداری وجود داشت، گفت: من فکر می‌کنم که متأسفانه ما دچار یک نوع رفتار‌های تریبالیستی (قبیله‌گرایی) در کشور شده‌ایم، در این نوع رفتار ملاک تصمیمات جناحی و قبیله‌ای است و شایسته‌سالاری چندان اولویت ندارد، در چنین شرایطی منافع ملی و مصالح کشور و مردم چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

رفتار‌های تریبالیستی تهدیدی جدی برای منافع ملی خواهد بود

وی ادامه داد: من قصد ندارم که همه دوستان‌مان را در مجلس به اینکه به فکر مصالح کشور و منافع ملی نیستند، متهم کنم بلکه می‌خواهم بگویم اگر چنین قصدی هم نداشته باشند، ولی وقتی نطق‌هایشان، مواضع اعلامی‌شان، موافقت‌ها و مخالفت‌هایشان، سؤال و استیضاح هایشان از روی حب و بغض و تسویه حساب‌های سیاسی-جناحی و قومی-قبیله‌ای باشد، خواسته یا ناخواسته گرفتار رفتار‌هایی در جهت خلاف منافع ملی شده و در مکتب تریبالیسم مشی می‌کنند که هرچه جلوتر و تندتر بروند، علاوه بر اینکه از هدف دورتر می‌شوند، خود را از همکاری سایر قبایل، احزاب و فعالان جبهه مقابل بی‌بهره خواهند کرد تا جایی که ممکن است کارشان به مخاصمه و دشمنی با یکدیگر کشیده شود که قطعا بازدارنده از پیشرفت و توسعه کشور و تهدیدی جدی برای منافع ملی خواهد بود.

بعد از حضور در مجلس فراموش می‌کنیم که نماینده مردم هستیم

رئوفیان در ادامه با بیان اینکه همه طیف‌ها چنین رفتاری دارند، ابراز داشت: من کاری به طیف خاصی ندارم چرا که همه طیف‌های حاضر در مجلس در یک جناح قرار دارند، اما هیچ‌کدامشان نگاه نمی‌کنند که شاید در میان اعضای جناح مقابل اگرچه در اقلیت هستند، فردی باشد که حضور او در هیئت رئیسه بهتر از فردی باشد که از جناح خودشان در هیئت رئیسه حضور دارد.

وی افزود: همه باید به این نکته اساسی توجه داشته باشیم که همه ما یک کشور و یک ملت هستیم و باید کاری کنیم که تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی در مهمترین نهاد مدنی کشور یعنی مجلس شورای اسلامی که خانه ملت است، حضور داشته باشند و گروهی پشت مرز‌ها نباشند. متاسفانه چه اصلاح‌طلبان و چه اصولگرایان بعد از حضور در مجلس فراموش می‌کنیم که نماینده مردم هستیم نه نماینده هواداران خودمان یا هواداران یک جناح خاص، باید دقت کنیم که قوانینی که در مجلس توسط ما تصویب می‌شود برای همه ملت اعمال می‌شود پس باید برای رفع مشکل همه باشد.

بیشتر بخوانید: احمدی‌نژاد برای انتخابات ۱۴۰۰ با شورای نگهبان به توافق می‌رسد؟
نطق‌های نمایندگان برای رسیدن به هدف نباید بوی جنگ بدهد

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین در خصوص لزوم همکاری مجلس با دولت به ویژه در شرایط کنونی و مشکلاتی که در اثر تحریم‌ها و شیوع کرونا به وجود آمده است و اینکه «آیا نطق‌های تند از تریبون مجلس و تذکرات پی در پی مانع از تداوم کار دولت نمی‌شود؟»، گفت: این نوع نطق‌های آتشین و رفتار‌های هیجانی نه‌تن‌ها مانع از رسیدن به هدف می‌شود، بلکه موجودیت مجلس را به خطر می‌اندازد و در مردم هم حس بدبینی را تشدید و تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: من دیدم یکی از نمایندگان مجلس به گونه‌ای نطق می‌کند که ظاهراً تنها در ترویج روحیه جنگ‌طلبی حرکت می‌کند، در حالیکه این روش درستی نیست. نباید برای رسیدن به هدف، حرف‌ها و صحبت‌ها بوی جنگ بدهد. نماینده باید بداند که نماینده مردم است و نماینده تفکر جناح تند خود نیست، همچنین باید به یاد داشته باشد که رسانه‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی او را در عرصه عمومی استیضاح خواهند کرد، پس بهتر است از تندروی و پنجه کشیدن بر چهره رقیب دست بردارند و توجه داشته باشند که وقتی شما رقیب خود را به گوشه‌ی رینگ می‌برید در واقع بخشی از افکار عمومی و جامعه را که با او هم فکر است به گوشه رینگ برده‌اید، شما با این کار با بخشی از جامعه مخالفت می‌کنید و اگر هم حرفی با جامعه دارید باید آن را با منطق، ادب و نزاکت خطاب به جامعه بیان کنید.

نایب رئیس اول جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت با بیان اینکه صاحبان چنین تفکری درک درستی از دیپلماسی ندارند، اظهار داشت: امروز از مجلس صدایی بلند می‌شود که می‌گوید «فکر برد برد را باید کنار گذاشت، مذاکره نمی‌کنیم و فقط باید موشک تولید کرد»، خب بله درست است که باید موشک تولید کنیم تا قدرتمند شویم تا بتوانیم منطق خود را به پشتوانه موشک‌های‌مان در عرصه مذاکره بر دشمن بی‌منطق غالب کنیم. موشک یکی از معیار‌های قدرت نظامی است پس باید قوی‌ترین موشک‌ها را بسازیم، اما این به معنای بستن درب مذاکره نیست.

مردم پرخاشگری را نشانه قدرت و شجاعت نمی‌دانند

وی ادامه داد: نباید صحبت‌ها به گونه‌ای باشد که در آن بوی درگیری، جنگ و پرخاش باشد، برخی فکر می‌کنند بخشی از مردم از مباحث اینگونه خوششان می‌آید و این را نشانه قدرت و شجاعت می‌دانند، اما مردم این گونه تحلیل نمی‌کنند.

دبیرکل حزب ایران زمین در ادامه اظهار داشت: ما موشک می‌سازیم، پیشرفته‌ترین هایش را هم باید بسازیم و خودمان را به قوی‌ترین و کاربردی‌ترین سلاح‌های روز دنیا مجهز کنیم تا کسی به فکر جنگ با ما نیفتد و اگر خدایی ناکرده جنگی هم بر ما تحمیل شد، بتوانیم با قدرت از خودمان دفاع کنیم، اما اینکه بگوییم مذاکره نه؛ این حرف است؛ باید هم در حوزه نظامی و دفاعی آمادگی کامل پیدا کنیم و هم در صحنه مذاکره از موضع قدرت بنا به فرمایشات رهبری با اعمال سیاست نرمش قهرمانانه برتری خود را به دنیا نشان دهیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به دلسردی مردم در اثر چنین عملکردی، گفت: چنین نطق‌ها و رفتار‌هایی به مردم این پیام را می‌دهد که نمایندگان به فکر رفع مشکلات آن‌ها نیستند و یا اگر هم باشند راه را اشتباه می‌روند، نمایندگان بهتر است به دنبال عمل به وعده‌ها و شعار‌های خود باشند که البته بخشی از شعار‌ها در حیطه اختیارات نمایندگان نیست و اگر به دنبال آن‌ها بروند از کار اصلی‌شان باز می‌مانند؛ چرا که اساساً در حیطه اختیارات دولت است، اما با شعار‌های پوپولیستی از مردم رای گرفتند.

رئوفیان در پایان تصریح کرد: به هر حال اکنون مجلس و فراکسیون اکثریتی شکل گرفت که به نام اصولگرایی است و نتیجه عملکرد آن تنها به نام اصولگرایان نوشته می‌شود.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مجلس ، اصولگرایان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان