تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

چرا ایران بزرگترین پیروز موفقیت بایدن در انتخابات ریاست جمهوری است؟

«ارزش‌های اساسی این ملت و جایگاه ما در جهان و تمام آنچه که آمریکا را به سرزمین ازادی و دموکراسی تبدیل کرده، در معرض خطر بزرگی قرار دارد». این دیدگاه جو بایدن در مورد سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی ایالات متحده است.

بایدن

  رویداد۲۴ روزنامه الخلیج الجدید چاپ قطر نوشت: «ارزش‌های اساسی این ملت و جایگاه ما در جهان و تمام آنچه که آمریکا را به سرزمین ازادی و دموکراسی تبدیل کرده، در معرض خطر بزرگی قرار دارد». این دیدگاه جو بایدن در مورد سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی ایالات متحده است. این اظهارات نشان می‌دهد در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، آمریکا تغییرات اساسی در سیاست خارجی خود اعمال خواهد کرد.

در همین رابطه، مشاوران بایدن نوید سیاست خارجی جدیدی برای ایالات متحده در دوره پس از ریاست جمهوری ترامپ را می‌دهند. در صورت تحقق این مهم، این سیاست خارجی، برندگان و بازندگان مهمی در سطح منطقه خواهد داشت.

ایران

ایران، یکی از مهمترین برندگان موفقیت بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، بویژه پس از انکه بایدن اخیرا به سیاست ترامپ در مورد مهار ایران حمله کرده و آن را فاجعه بار توصیف کرده است.
بیشتر بخوانید: نتیجه انتخابات آمریکا بستگی به مشارکت رای‌دهندگان دارد/ نظرسنجی‌ها نشان از برتری بایدن دارد
این نامزد دموکرات در ضمن صحبتهایش از سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران که هدف از آن کشاندن این کشور پای میز مذاکره است، انتقاد کرده و تصریح کرد که رئیس جمهور آمریکا وعده داد که با خروج از توافق هسته ای، ایران را کنترل می‌کند، اما در واقعیت، خلاف آن اتفاق افتاد.

پیش از این بایدن تاکید کرده بود که ترامپ در حفاظت از دو منفعت حیاتی آمریکا در خاورمیانه شکست خورد که مهمترین آنها، جلوگیری از دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای و دیگری، تضمین جریان عبور انرژی از طریق تنگه هرمز است.

بایدن همچنین خواستار کاهش تحریم‌ها علیه تهران در بحبوحه مقابله با ویروس کرونا شده و گفته است: «منطقی نیست که در جریان بحران جهانی کرونا، با قساوت مانع از دست یابی ایران به کمک‌های انسانی شویم. هر اندازه هم اختلافات ما با حکومت ایران عمیق باشد، باید در این شرایط از ملت آن حمایت کنیم».

در این راستا، بایدن در مسیر از سر گیری سیاست اوباما در قبال ایران قرار دارد، امری که به تهران کمک می‌کند بتواند از فشار‌های اقتصادی شدید رهایی یابد.

سوریه اسد

به نظر می‌رسد نظام بشار اسد، از ریاست جمهوری بایدن، به صورت همزمان هم سود می‌برد و هم زیان.

با توجه به اینکه پیروزی یک نامزد دموکرات به معنای بازگشت آمریکا به دیپلماسی با ایران و کاستن از فشار‌های اقتصادی به ان است، این مساله می‌تواند به تهران اجازه دهد بار دیگر کمک به هم پیمانان خود از جمله سوریه را از سر گیرد. در حالی که پیروزی ترامپ به معنای ادامه فشار‌های حداکثری علیه تهران و مجبور شدن ان به تمرکز درآمدهایش بر اقتصاد داخلی اش است.

اما احتمال دیگر در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این است یک دموکرات ممکن است از قدرت نظامی آمریکا علیه این کشور استفاده کند.

محمد بن سلمان

در رأس لیست افرادی که از ریاست جمهوری بایدن زیان می‌بینند، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است که به نظر نمی‌رسد در بین حزب دموکرات آمریکا از محبوبیتی برخوردار باشد.

پیش از این، بایدن شخصا از تعامل رئیس جمهور آمریکا با سران حکومت سعودی در پی ترور جمال خاشقچی انتقاد کرده و تصریح کرده بود که بن سلمان جنایت ترور خاشقچی را رهبری کرده است، از این رو متعهد به توقف فروش سلاح به سعودی‌ها شد.

علاوه بر این، گرایش بایدن به سمت و سوی کاهش فشار‌ها علیه تهران و حتی احیای توافق هسته ای، باعث می‌شود ضرر سعودی در صورت پیروزی این نامزد دموکرات، بسیار سنگین باشد.

نتانیاهو و اسرائیل

نخست وزیر اسرائیل نیز در لیست زیان دیدگان از پیروزی بایدن خواهد بود، بویژه آنکه ترامپ با انتقال سفارت آمریکا به قدس و پذیرش الحاق جولان سوریه به سرزمین‌های اشغالی، کمک شایانی به اسرائیل کرد که تا کنون هیچ یک از روسای جمهوری آمریکا جرات آن را نداشت.

با این حال، ضرری که از پیروزی بایدن دموکرات به اسرائیل می‌رسد، به اندازه عربستان نخواهد بود، به این دلیل که وی قبلا از محاصره غزه دفاع کرده و پایبندی ایدئولوژیک خود به رابطه بین ایالات متحده و اسرائیل را اعلام نموده است.

در همین رابطه، تحلیلگران معتقدند که دولت‌های خلیج [فارس]و در رأس آن‌ها عربستان سعودی شاهد تغییر و تحول مهمی از سوی بایدن در صورت پیروزی، نسبت به آن‌ها خواهد بود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
علی از مشهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
0
امیدواریم قبل از انتخابات ریاست جمهوری سیگنالهایی مبنی بر توافق با بایدن از سوی ساستمداران ایرانی صادر شود تا علاوه بر سیگنال بر رای دهندگان به نفع بایدن در صورت پیروزی بایدن احتمال توافق را بیشتر کند...سیاستمداران ایرانی اگر جرات ندارند پشتیبانی از بایدن کنند لااقل توافق با ترامپ را بدلیل انجام ترور سردار قاسم سلیمانی سیگنالی به رای دهندگان میدهند که بر علیه ترامپ و به نفع بایدن خواهد بود
علی از مشهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۱
0
0
امیدواریم قبل از انتخابات ریاست جمهوری سیگنالهایی مبنی بر توافق با بایدن از سوی ساستمداران ایرانی صادر شود تا علاوه بر سیگنال بر رای دهندگان به نفع بایدن در صورت پیروزی بایدن احتمال توافق را بیشتر کند...سیاستمداران ایرانی اگر جرات ندارند پشتیبانی از بایدن کنند لااقل توافق با ترامپ را بدلیل انجام ترور سردار قاسم سلیمانی سیگنالی به رای دهندگان میدهند که بر علیه ترامپ و به نفع بایدن خواهد بود
نظرات شما
پیشخوان