تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۲۹ تير ۱۳۹۹

عوارض بلندمدت ویروس کرونا بر انسان چیست؟

نتایج پژوهش‌ها بر روی بیماران بهبود یافته از بیماری کووید-۱۹ نشان می‌دهد، این افراد تا مدت‌ها با عوارض این بیماری مانند تنگی نفس، خستگی و درد قفسه سینه دست به گریبان خواهند بود.
ویروس کرونا
رویداد۲۴ طی شش ماه اخیر اطلاعات زیادی در باره ویروس کرونای جدید و کووید-۱۹، بیماری ناشی از آن منتشر شده است و پژوهشگران زیادی در بسیاری از کشور‌های جهان به اطلاعات گوناگون و مفیدی دست یافته‌اند.

به نوشته تارنمای دویچه وله یکی از تازه‌ترین پژوهش‌های کارشناسان ایتالیایی نتایج جالبی عرضه کرده است. در این پژوهش وضعیت ۱۴۳ بیمار میانسال مبتلا به کووید۱۹ که در بیمارستان بستری بوده و بهبود یافته‌اند مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد بیش از نیمی از این بهبودیافتگان هنوز از تنگی نفس و خستگی مفرط شکایت می‌کنند و گفته‌اند که درد قفسه سینه و مفاصل آن‌ها همچنان ادامه دارد.

پزشکان کشور‌های مختلف در همان آغاز گسترش کرونا مشاهده کردند که این ویروس نه تنها بر مجاری تنفسی و ریه‌ها بلکه بر سیستم عصبی مرکزی و مغز نیز تأثیر می‌گذارد. برای نمونه در ژاپن یک مورد مشاهده شد که ویروس در مایع مغزی-نخاعی فرد مبتلا راه یافته بود.

علاوه بر این، تحقیقاتی در شهر ووهان چین خاستگاه اصلی این بیماری، انجام شد که پزشکان را با عوارض تا آن زمان ناشناخته این بیماری مواجه ساخت.

بر این اساس حدود یک سوم بیمارانی که در تحقیقات شرکت کرده بودند، نشانه‌هایی از مشکلات عصبی، از جمله سرگیجه و اختلال در حس بویایی و چشایی داشتند و پنج نفر حتی دچار سکته مغزی شدند.

در همین رابطه «پتر برلیت» رئیس انجمن متخصصان اعصاب آلمان در برنامه "کنتراتسته" شبکه یک رادیوتلویزیون آلمان گفت، در حدود یک‌سوم بیماران کرونایی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها، گونه‌ای از آسیب‌های مغزی مشاهده شده که می‌تواند در درازمدت منجر به مشکلات حافظه و تمرکز حواس شود. به گفته برلیت، این افراد می‌توانند دچار پریشانی، سوء‌برداشت یا توهم شوند.

رئیس انجمن متخصصان اعصاب آلمان هم مانند کارشناسان چینی معتقد است که این ویروس می‌تواند به طور مستقیم از طریق حفره‌های بینی بر مغز تأثیر بگذارد.
علاوه بر این، کلیه‌های فرد بیمار هم می‌تواند مورد حمله قرار بگیرد که در این صورت احتمال انفارکتوس کلیه و در نتیجه آن، احتمال آسیب‌های جبران ناپذیر به دیگر اندام‌های بدن زیاد خواهد بود.

همچنین متخصصان مغز و اعصاب در انگلیس به نتیجه مشابهی رسیده‌اند. بر اساس گزارشی که در مجله تخصصی "مغز" (Brain) منتشر شد، آن‌ها اختلالات عصبی ۴۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ را بررسی کرده و دریافته‌اند که حتی در افرادی که این بیماری را به صورت خفیف تجربه کرده‌اند، پس از بهبودی، اختلال عملکرد مغزی، سکته مغزی یا مننژیت شدید بروز می‌کند.

طبق این گزارش، شمار اختلالات عصبی ناشی از کووید-۱۹ به مراتب بیشتر از حد انتظار تیم تحقیقاتی بوده است.

از سوی دیگر براساس تحقیقی که پروهشگران مرکز پزشکی دانشگاه هامبورگ-اپدنورف آلمان انجام داده‌اند، ویروس کرونا می‌تواند قلب را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

«دیرک وسترمن» سرپرست گروه پروهشی این مرکز می‌گوید: این احتمال وجود دارد که پاتوژن ویروس سلول‌های قلبی را آلوده کرده و در آن‌ها تولید مثل کند. این ویروس در عین حال قادر است، فعالیت ژنتیکی سلول‌های آلوده قلب را تغییر دهد.

هنوز به طور قطعی معلوم نیست که آیا این تغییر، بر روند بیماری در بیماران قلبی تاثیرگذار است یا خیر. با این حال، فعالیت ژن تغییر یافته می‌تواند پیامد‌های درازمدت برای سلامتی مبتلایان داشته باشد. برای اطمینان از این موضوع، معاینات بیشتری بر روی قلب بیماران مبتلا به کووید۱۹ و بهبودیافتگان برنامه‌ریزی شده است.

آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) در سراسر جهان تا به امروز نشام می‌دهد، شمار مبتلایان به ۱۴ میلیون ۴۲۷ هزار و ۷۳۱ نفر، تعداد جان باختگان ۶۰۴ هزار و ۹۶۳ نفر و تعداد بهبودیافتگان نیز ۸ میلیون ۶۱۸ هزار نفر رسیده است.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا ، کرونا
نظرات شما
پیشخوان