تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۳ تير ۱۳۹۵
‌ای بی‌سی نیوز از سفر ظریف به پاریس گزارش داد

فرانسه به دنبال تسریع اجرای توافق هسته‌ای ایران

وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه گفت که این کشور علیرغم اختلاف نظرهای جدی که در حوزه سوریه با ایران دارد، به دنبال تضمین بازگشت جمهوری اسلامی به جامعه بین المللی است.
رویداد۲۴- وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه گفت که این کشور علیرغم اختلاف نظرهای جدی که در حوزه سوریه با ایران دارد، به دنبال تضمین بازگشت جمهوری اسلامی به جامعه بین المللی است. 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از‌ای بی‌سی نیوز، ژان مارک آیرو پس از دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران سخنرانی کرد که سفر به پایتخت‌های اروپایی را آغاز کرده تا منافع ناشی از توافق هسته‌ای که آغازگر فصل جدیدی از روابط ایران با غرب قلمداد می‌شود را جذب کند. 

ظریف دیدارهای پشت سر همی با مقامات فرانسوی داشت و مهم‌ترین آن‌ها دیدار با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری این کشور بود. وی همچنین دیداری با وزیر امور مالی فرانسه داشت. 

توافق بین المللی که اجرای آن از ماه ژانویه آغاز شده، آرامش ناشی از لغو تحریم‌های چند دهه‌ای را در ازای اعمال محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای نسیب این کشور کرده است. اما سرمایه گذاری روی آن روندی کند داشته چراکه تجار و بخش بانکداری غرب همچنان نگران سرمایه گذاری روی ناشناخته‌ها هستند. 

ظریف در چند دیداری که با مقامات فرانسه داشت از روابط پیچیده بانکداری شکایت کرد. یکی از مقامات ارشد فرانسه به بعد روانی تعامل با ایران اشاره کرد و اینکه دیدگاه غرب نسبت به ایران به سرعت تغییر نمی‌کند. این مقام ارشد اجازه صحبت علنی نداشت و نخواست نامش فاش شود. 

منتقدان به موانعی که در آمریکا وجود دارد اشاره می‌کنند و آیرو نیز در اینباره گفت که «هر وقت لازم باشد از آمریکایی‌ها درخواست خواهیم کرد که بخش مربوط به خود را عملی کنند چراکه می‌خواهیم این توافق به موفقیت برسد.» 

این دیدار به گسترش روابط تهران و پاریس که در پی توافق هسته‌ای و سفر ماه ژانویه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به پاریس از سرگرفته شد، کمک کرده است. 

ظریف روز سه شنبه به پایتحت فرانسه رسید، این نخستین سفر او در حالی صورت گرفت که شرکت بوئینگ از نهایی شدن قراردادی خبر داد که می‌تواند به بزرگ‌ترین توافق میان ایان و یک شرکت آمریکایی از انقلاب ۱۹۷۹ تاکنون تبدیل شود- یک توافق چندمیلیارد دلاری برای خرید هواپیما. ایرباس مستقر در فرانسه نیز در ماه ژانویه از یک معامله مشابه خبر داده بود. 

مذاکرات فرانسه ورای روابط دوجانبه بود و به مسائل مهمی چون سوریه که ایران به طور فعالانه از دولت آن حمایت می‌کند، رسید. فرانسه یکی از اصلیترین کشورهایی است که خواهان برکناری بشار اسد از قدرت است. 

ظریف دراینباره گفت: تفاوت‌ها واقعیت هستند اما گفتگو مهم است.» با توجه به اینکه مذاکرات صلح سوریه متوقف شده، ظریف تاکید کرد که ایران آماده مذاکرات سازنده است. 

فرانسه از جمله کشورهای پیشرو در نزدیکی به ایران در دوران پساتحریم بوده و در سفر روحانی به پاریس نیز از قراردادهای قابل توجهی میان دو کشور خبر داد.
نظرات شما
پیشخوان