تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۵ نظر

رضاشاه پهلوی در آخرین روزهای حیات

در تصاویر تاریخی امروز، عکسی از رضا شاه پهلوی را ببینید که در ژوهانسبورگ ثبت شده است. رضا شاه در سال ۱۳۲۰ از ایران خارج شد و فرزندش محمدرضا شاه پهلوی به جای او بر تخت سلطنت نشست.

رضاشاه پهلوی

رویداد۲۴  تصویری از رضاشاه پهلوی در آخرین روز‌های حیات را ببینید که در ژوهانسبورگ ثبت شده است. رضاشاه که غالبا با ظاهری نظامی و استوار در تصاویر بود، در این عکس در شمایل یک پیرمرد از کار افتاده دیده می‌شود.

آخرین پادشاهان ایرانی همه گی در تبعید و دور از وطن مردند؛ محمدعلی شاه در ایتالیا، احمد شاه در فرانسه، رضا شاه در ژوهانسبورگ و محمدرضا شاه در قاهره.

رضاشاه در پی حمایتش از آلمانی‌ها در جنگ جهانی دوم سوءظن متفقین علیه خود را برانگیخت. متفقین نیز پس او را برکنار کردند و به تبعید فرستادند. جدای از بی‌سیاستی رضاشاه در حمایت اولیه از آلمان‌ها؛ مساله حضور آن‌ها در ایران به راستی پیچیده بود. رضاشاه به علت عقاید خرافی‌اش مبنی بر برتری نژاد آریایی به آلمان‌ها بسیار نزدیک بود و حزب نازی در ایران حضور فرهنگی و نظامی داشت.

زمانی که هیتلر به شوروی حمله کرد رضاشاه متوجه حساسیت موضوع شده بود، اما نمی‌توانست آلمان‌ها را از کشور اخراج کند؛ چرا که این نوعی اقدام خصمانه به حساب می‌آمد، آنهم در زمانی که ارتش آلمان به سرعت در حال پیشروی در شوروی بود. رضاشاه خیال نمی‌کرد ارتش آریایی آلمان شکست بخورد. همین مساله باعث دشمنی متفقین با رضاشاه شد و ۲۵ روز پس از اشغال ایران او را از سلطنت خلع کردند و فرزندش را جایگزین وی کردند.


بیشتر بخوانید: رضا شاه پهلوی؛ موسس ایران نوین و بنیانگذار ورود نظامیان به اقتصاد! +تصاویر


به گزارش رویداد۲۴  متفقین رضاشاه را پس از خلع به جزیره موریس تبعید کردند. برای رضاشاه که تنها یک بار به سفر خارجی رفته بود، تبعید بسیار دردناک بود. در جزیره موریس دل درد‌ها و ناخوشی‌های رضاشاه شروع شد و به علت نبودن تجهیزات پزشکی مناسب پس از حدود دو سال اقامت در جزیره موریس به دوربان یکی از شهر‌های تفریحی آفریقای جنوبی رفت.

اما در دوربان هم نماند و پس از دو ماه به ژوهانسبورگ رفت. پنج ماه آخر زندگی رضاشاه در ژوهانسبورگ گذشت؛ در حالی که بیماری و غربت امانش را بریده بود و احوالات افسرده و غمگینی داشت. از فرزندانش می‌خواست برایش کتاب‌های تاریخ ایران ا بخوانند و از ارنست پرون خواست برایش (مشتی خاک ایران) بیاورد.

در تیرماه ۱۳۲۳ زمانی که در حال رفتن به دستشویی بود دچار حمله قلبی شد و در بستر بیماری افتاد. ده روز پس از آن حالش رو به بهبود بود. دخترش شمس پهلوی نیز به دیدارش رفت و در آخرین شب حیاتش سر حال بود و می‌گفت و می‌خندید. آن شب، اما سر به بالین گذاشت و دیگر بیدار نشد. رضاشاه در چهارم تیرماه ۱۳۲۳ در خواب درگذشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
فلکزده ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
3
9
خدانابودکندبانیوباعث گرانیوبدبختی ای مردم خداازشن نگذردهمینطورکه حق زندگی کردن ازمردم عادی گرفتن باای گرانیاشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
19
2
اوه چه عجب پهلوی پرستان هجوم نیاوردند اینجا کامنت بنویسند هی بگن( خاندان ایرانساز ) (رضاشاه بزرگگگگ) خخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
خلایق هرچه لایق
دستی که بهتون نون میداد رو گاز گرفتین حالا باید پایی رو که بهمون لگد میزنه رو ببوسیم بعد هم بگیم ما خوشبخت ترین ادم های دنیا هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
2
18
خدا بیامرزه
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
0
9
رحمت خداوند بر رضا شاه و پسرش
نظرات شما
پیشخوان