تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

ادامه پیشتازی «جو بایدن» در نظرسنجی‌ها/ از انتخابات آمریکا چه خبر؟

نظرسنجی‌های انتخابات آمریکا در سایه شیوع گسترده ویروس کرونا، اعتراضات گسترده ضد نژادپرستی و همچنین حواشی چون دخالت ایران و روسیه در جریان است. تازه‌ترین نتایج این نظرسنجی‌ها از ادامه پیشتازی بایدن نسبت به ترامپ خبر می‌دهند.
انتخابات آمریکا

رویداد۲۴ گزارش رسانه‌های آمریکاییی از نظرسنجی‌های انجام شده درباره انتخابات ریاست جمهوری پیش روی این کشور، نشان می‌دهد «جو بایدن» کاندیدای دموکرات‌ها با ۱۳ درصد رای بیشتر در نظرسنجی‌ها از رقیب خود «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی این کشور پیش افتاده است.
 
مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا هنوز شروع نشده و به زعم روزنامه اکسپرس انگلیس نظرسنجی‌ها می‌تواند تصویر قابل قبولی از احتمال پیروزی یکی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری آمریکا به ما بدهد. پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تاریخ سوم نوامبر سال جاری میلادی (سیزدهم ابان ماه) برگزار خواهد شد.
 
روند پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با حواشی نیز مواجه است. این حواشی از نامزدی همسر کیم کارداشیان مدل معروف آمریکایی تا دخالت ایران و روسیه در انتخابات را در بر دارد. دستگاه اطلاعاتی آمریکا در بیانیه‌ای جمعه بار دیگر سه کشور ایران، روسیه و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر متهم کرد.

در این بیانیه آمده است: «کشورهای خارجی از تدابیر اثرگذار در رسانه‌های اجتماعی و سنتی برای اثرگذاری بر دیدگاه‌ها و ترجیحات رأی‌دهندگان آمریکایی، ایجاد تغییر در سیاست‌های آمریکا، دامن زدن به تفرقه‌ها و تضعیف اعتماد به روند دموکراتیک ما استفاده می‌کنند.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «در حال حاضر، نگرانی ما در وهله اول از چین، روسیه و ایران است- اگرچه بقیه دولت‌‌ها و بازیگران غیردولتی هم می‌توانند به روند انتخاباتی ما ضربه بزنند.»

 
 
چه کسی پیروز انتخابات آمریکاست؟
 
 
وضعیت دونالد ترامپ در نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا با شیوع ویروس کرونا بسیار پیچیده شده است. نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر جانشان را در اثر ابتلا به این ویروس در آمریکا از دست داده‌اند و دولت این هشدار را داده که وضع از این هم بدتر خواهد شد.
 
از زمان شیوع کرونا و آغاز اعتراضات مردمی در این کشور علیه نژادپرستی نیروهای پلیس و همچنین مواضع دولت این کشور، روند نظرسنجی‌های آمریکا از پیشروی جو بایدن خبر دادند.
 
سایت فایو ترتی ایت (۵۳۸) مجموع نظرسنجی‌های آمریکا را مورد بررسی قرار داده و میانگین نتایج را منتشر کرده است. بر اساس داده‌های این وبسایت، به طور میانگین رای ترامپ بین ۳۹ تا ۴۴ درصد در ایالات مختلف است و رای جو بایدن بین ۴۰ تا ۵۵ درصد.
 
نظرسنجی ملی آمریکا رای ترامپ را ۴۱.۹ درصد نشان می‌دهد. او در این نظر سنجی ۸ درصد از رقیب خود جو بایدن عقب افتاده است. نرخ مقبولیت (یکی از شاخصه‌های مهم مورد بررسی در نظرسنجی‌های انتخاباتی) ترامپ در روز‌های اخیر افت کرده است.
 
او در حال حاضر ۴۰.۲ درصد مقبولیت دارد که پایین‌ترین میزان در دوره ریاست جمهوری او به شمار می‌رود. منحنی مقبولیت رییس جمهور نشان میدهد میزان نارضایتی مردم به طور روز افزون در حال افزایش است.
 
 
بایدن رییس‌جمهور بعدی آمریکاست؟


اگر این وضع تا ماه نوامبر ادامه داشته باشد وضعیت ترامپ بسیار وخیم خواهد شد و این احتمال وجود دارد که رقابت ریاست جمهوری را به رقیبش واگذار کند.

 
جو بایدن در توییتر خود به هوادارانش گفته نباید به نظرسنجی‌ها امید واهی ببندند چرا که این نظر سنجی‌ها در گذشته ثابت کرده‌اند که می‌توانند آدرس غلط بدهند.
 
در انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ ، «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها تا آخرین لحظه در نظرسنجی‌ها از رقیب خود یعنی «دونالد ترامپ» جلوتر بود، اما در نهایت این ترامپ بود که وارد کاخ سفید شد.مشارکت در انتخابات گذشته آمریکا بیش از ۵۵ درصد بود. با وجود آنکه ترامپ ۴۶ درصد و کلینتون ۴۸ درصد از آرا را کسب کرد، اما این ترامپ بود که به دلیل کسب بیشترین رای الکترال به عنوان پنجاه و هشتمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.
 
این اتفاق برای جو بایدن نیز در حال تکرار است، اما شاید هواداران او دلیل بیشتری برای خوشحالی داشته باشند. بایدن در حال حاضر چند ماه است که توانسته پیشروی در نظرسنجی‌ها را با ۹ تا ۱۵ درصد رای بیشتر حفظ کند. آخرین بار که چنین اتفاقی در آمریکا افتاده بود به سال ۱۹۹۶ و انتخابات بیل کلینتون برمی‌گردد.
 
 

بایدن و نزدیکی به ایران

 

به گزارش رویداد ۲۴ اخیرا برنامه «جوبایدن» نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در حوزه‌های مختلف داخلی و خارجی در قالب یک پیش‌نویس ۸۰ صفحه‌ای تدوین شده و قرار است در کنوانسیون ملی حزب دموکرات در ماه آتی در شهر  میلواکی ایالت «ویسکانسین» آمریکا به تصویب اعضای ارشد حزب دموکرات برسد.

در این پیش‌نویس که در قالب برنامه حزب دموکرات منتشر شده در بخش سیاست خارجی بر ضرورت بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافق برجام و کنار گذاشتن سیاست تغییر رژیم در ایران و گفت‌وگو با ایران بر سر مسایل و مشکلات منطقه‌ای تاکید شده است.

این پیش‌نویس مسیر فعلی دولت ترامپ با ایران را در مسیر تغییر رژیم و جنگ توصیف کرده و تاکید دارد دولت دموکرات از مسیر جنگ با ایران تغییر جهت داده و به سمت «تنش‌زدایی، دیپلماسی هسته‌ای و گفتگو‌های منطقه‌ای» حرکت خواهد کرد.

این سند برجام را به عنوان یک دستاورد دیپلماسی جمعی بین‌المللی مورد ستایش قرار داده و تاکید کرده برجام نقطه آغاز روند دیپلماسی با ایران بوده است نه نقطه پایانی آن.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان