تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹

برگزاری نخستین کنکور سراسری در ایران

کنکور سراسری از سال ۱۳۴۸ در ایران برگزار شده و تا کنون ۵۱ دوره آن برای ورود افراد به دانشگاه انجام شده است. ۴۷۷۰۳ نفر در نخستین کنکور سراسری برای ورود به ۱۲ مرکز آموزش عالی و ۳۰ رشته تحصیلی با یکدیگر رقابت کردند. در تصویر تاریخی امروز، عکسی از برگزاری نخستین کنکور سراسری در ایران را ببینید.

نخستین کنکورسراسری در ایران

رویداد۲۴ تصویر ثبت شده از نخستین آزمون سراسری ورود به دانشگاه در تاریخ ۱۵ مرداد ماه سال ۱۳۴۸ هجری شمسی در تهران.

با رشد بوروکراسی و نهادهای مدرن پس از انقلاب مشروطه نیاز به افراد تحصیل کرده برای ادغام در نظام اداری و سیاسی کشور افزایش یافت. تعدادی مراکز عالی آموزشی در دوران پهلوی در ایران افتتاح شد که با افزایش متقاضیان تحصیل به مرور برای هر یک آزمون ورودی معین کردند.

هر یک از دانشگاه ها آزمون مختص به خود را داشتند که توسط هیات سنجش ورودی خود دانشگاه‌ها تعیین می‌شد. نخستین مسابقه‌ای که برای ورود به دانشگاه انجام شد در سال ۱۳۴۲ بود. هر یک از مراکز عالی آموزشی آزمون مختص به خود را داشتند که باعث بی نظمی و عدم رعایت عدالت و برابری تحصیلی می‌شد.

با راه‌اندازی وزارت علوم و تاسیس مرکز آزمون شناسی [که بعدها به سازمان سنجش مشهور شد] تمام آزمون‌ها یکی شدند و اولین کنکور سراسری ایران در سال ۱۳۴۸ برگزار شد.

در این نخستین آزمون سوالات نه به صورت تست بلکه با شکل سوالاتی کوتاه با پاسخ‌های کوتاه طراحی شده بود که منبع مشخصی نداشتند و اغلب از سوالات امتحانی مدارس بودند.

۴۷۷۰۳ نفر در نخستین کنکور سراسری برای ورود به ۱۲ مرکز آموزش عالی و حدود ۳۰ رشته تحصیلی با یکدیگر رقابت کردند و رتبه نخست را فردی به نام مهدی حضرتی کسب کرد.


بیشتر بخوانید: از هشدار انجمن پزشکی تا دستان قدرتمند مافیا/ در کنکور دکتری چه گذشت؟
به گزارش رویداد۲۴ در حال حاضر کنکور در برخی کشور‌ها مانند ایران، چین و کره جنوبی برگزار می‌شود. در صورتی که این نوع آزمون‌ها در کشور‌های اروپایی و ایالات متّحده آمریکا برگزار نمی‌شود.
 
تا کنون ۵۱ دوره کنکور در ایران برگزار شده و برای برگزاری دوره ۵۲ کنکور به خاطر شیوع ویروس کرونا اختلافاتی پیش آمده است و برخی معتقدند باید این دوره برگزاری کنکور به تعویق بیفتد. این در حالی است که کنکور در ایران حتی زیر بمباران جنگ نیز معوق نشده است.
 
در حال حاضر بحث‌هایی نیز بر سر حذف کنکور در ایران وجود دارد و برخی خواهان حذف آن می‌باشند، اما برخی دیگر معتقدند که هنوز زیرساخت‌های لازم برای حذف کنکور وجود ندارد و به همین علت این بحث بلاتکلیف مانده است. در این میان نقش انتشاراتی که کتب کنکور چاپ می‌کنند، بسیار تاثیرگذار است و عده‌ای معتقدند آنها نمی‌گذارند کنکور حذف شود زیرا فروش کتاب‌ها و کلاس‌هایشان با مشکل مواجه می‌شود. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان