تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

سودای فتاح برای فتح پاستور/ نگاهی بر شباهت‌های رئیس بنیاد مستضعفان با احمدی‌نژاد

به دنبال محبوبیت، هموار کردن مسیر رسیدن به پاستور و یا بازپس‌گیری املاک و اموال مستضعفان؟ «پرویز فتاح» به چهره جنجالی و پر سرو صدای این روز‌های سیاست در ایران تبدیل شده است که مانند رابین هود از اصولگرا و اصلاح طلب، اموال مردم را طلب می‌کند. رابین هود این روزهای سپهر سیاست ایران اما شباهت‌هایی نیز با رئیس سابق خود دارد.

فتاح

رویداد۲۴رسانه‌ها و فضای مجازی از شنبه شب تا به این لحظه در تسخیر رئیس بنیاد مستضعفان است. پرویز فتاح از آن روز که در برنامه ماه عسل در برابر دوربین‌های زنده سجده کرد تا به امروز که در صدا و سیمای ملی اصلاح طلب و اصولگرا را مورد نوازش‌های خود قرار داد، همگی برای ناظران عرصه سیاست در ایران یک معنا داشت و آن هم سوای فتاح برای فتح پاستور بود. 

هرچند نمی‌توان رفتار‌ها و کنش سیاسی پرویز فتاح را به همین سادگی تفسیر کرد و تنها هدف او را رسیدن به کرسی ریاست جمهوری دانست چرا که املاک بنیاد مسضعفان به تنهایی از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و حمله فتاح به جناح ها، نهادها و شخصیت‌های مختلف کشور برای بازپس گیری املاک مستضعفان نکته مثبتی در کارنامه وی محسوب می‌شود.

از روز گذشته، نهادها و شخصیت‌های سیاسی از هردو جناح اصولگرا و اصلاح طلب یکی پس از دیگری در حال پاسخگویی و یا واکنش به ادعاها و اظهارات پرویز فتاح هستند. ادعاهایی که وی شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی مطرح کرد و از املاک متعلق به این سازمان گفت که نه به مستضعفان بلکه در اختیار دولتیان سابق و کنونی،ارتش و ...است.

از سپاه تا کمیته امداد و اکنون بنیاد مستضعفان، پرویز فتاح در تلاش است تا همانند یک مدیرجهادی رفتار کند، بی پروا به شخصیت ها و نهادهای مختلف فارغ از هویت آنها بتازد و در قامت رئیس بنیاد مستضعفان حق مظلوم را از ظالم بگیرد. پرویز فتاح اما شباهت‌هایی هم با محمود احمدی نژاد دارد.

پرویز فتاح نشان داده فردی است که در شرایط خاص علیه افراد و شخصیت های مختلف سیاسی کشور فریاد می‌زند. دقیقا همانگونه که محمود احمدی نژاد رفتار می‌کرد. احمدی نژاد که در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، استاندار اردبیل بود، یک دهه بعد با حمله به هاشمی رفسنجانی و فرزندان او در انتخابات، برای خود اعتبار خرید و با اینکه لباس مخالفت با دولت هاشمی را داشت، رحیمی را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد. محمدرضا رحیمی فردی بود که در سفر اکبر هاشمی رفسنجانی به کردستان در وصف رئیس جمهور وقت کتاب شعر منتشر کرده بود

احمدی‌نژادی‌ها بر خوی رئیسشان!

یک روز تملق و چاپلوسی و یک روز پوشیدن لباس اپوزیسیون، رفتار مشترک احمدی نژاد و فتاح است. همچنان که محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های سال ۸۸ راست و دروغ را با هم آمیخت و از اکبر هاشمی رفسنجانی و اکبر ناطق نوری تا صفایی فراهانی و مهدی کروبی را یک به یک نام برد و به اتهامات اقتصادی آنها نواخت، پرویز فتاح هم همانند محمود احمدی نژاد، معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی، اکبر هاشمی رفسنجانی، غلامعلی حداد عادل و علیرضا زاکانی ... را به خاطر گرفتن املاک بنیاد مستضعفان در یک قالب گنجانده، مواخذه می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد املاک بنیاد مستضعفان را به این نهاد بازگردانند.


بیشتر بخوانید:احمدی نژاد خطاب به فتاح: زیر دین هیچ گروه و جریانی نیستم/ هروقت بگویید دفتر بنیاد را پس می‌دهیم


روزنامه‌نگاران و تحلیلگران در چند روز اخیر سوالات و ابهامات زیادی را پیرامون سخنان فتاح در تلویزیون مطرح کردند. آنها همچنین از پرویز فتاح می‌پرسند آیا بهتر نبود که لیست همه املاک بنیاد مستضعفان به همراه نام مستاجر و مبلغ اجاره‌بها به صورت رسمی منتشر شود تا مشخص شود چه افرادی از این املاک و فرصت‌ها استفاده یا سو استفاده کرده‌اند؟

اما به نظر می‌رسد چنین هدفی طبیعتاً مورد علاقه پرویز فتاح نیست او دوست دارد لیست را خودش با زبان خودش منتشر کند چنانچه لیست مفاسد اقتصادی در جیب محمود احمدی بود، با این تفاوت که این لیست هیچ گاه از جیب رئیس دولت های نهم و دهم بیرون نیامد.

پرویز فتاح یک شباهت دیگر هم به احمدی نژاد دارد، وی هنگام افشاگری سعی می‌کند با محوریت شخصیت‌های سیاسی به طور مساوی از دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا، از خود یک چهره بی طرف به نمایش بگذارد. نام ملک خاتمی (بنیاد باران) که دو سال و در دوره سعیدی کیا، تحویل داده شده را در کنار ملک زاکانی (مرکز پژوهش‌ها) را در کنار هم می‌آورد تا رابین هودی باشد که از همه ثروتمندان پول می‌گیرد تا به مستضعفان برگرداند.

این در حالی است که فعالان سیاسی که اوضاع ایران را رصد می‌کنند به خوبی می‌دانند کدام جریان سیاسی در طی سال‌های گذشته بیشتر از منافع مادی و مالی نهاد‌های وابسته به بنیاد مستضعفان استفاده و سوء استفاده کرده است.

املاک بنیاد مسضعفان به بیت‌المال بازگردانده می‌شود؟

پرویز فتاح در بنیاد مستضعفان جانشین «محمد سعیدی‌کیا» شده است. سعیدی‌کیا نیز خود وزیر مسکن دولت اول احمدی‌نژاد بود.  حالا سعیدی کیا متهم است که در زمان مدیریت خود از ملک بزرگی به عنوان دفتر بنیاد مستضعفان استفاده کرده است. پیش از سعیدی کیا هم محمد فروزنده رئیس بنیاد مستضعفان بود که امروز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او از سال ۷۸ تا سال ۹۳ رئیس بنیاد مستضعفان بود و ۱۵ سال در این مسئولیت قرار داشت و جانشین محسن رفیق دوست شده بود و با سابقه‌ترین مدیر بنیاد به شمار می‌رود.

در فضای مجازی گفته شده که پرویز فتاح قصد دارد در گام نخست، ملک بنیاد مستضعفان را هم به مردم بازگرداند. فتاح یک بار دیگر وقتی در راس کمیته امداد قرار گرفته بود، این کار را با ملک و ساختمان اصلی کمیته امداد کرد که در آن زمان، باعث رنجش مدیران موتلفه‌ای کمیته امداد هم شده بود.در همان زمان نیز بسیاری تحلیل کردند که فتاح سودای ریاست جمهوری دارد.

سوال مهمی که درباره بنیاد مستضعفان مطرح می‌شود این است که منافع مالی این بنیاد تا چه اندازی در اختیار مستضعفان قرار گرفته است و تا چه اندازه در خدمت شخصیت‌ها و نهاد‌های حاکمیتی و تبلیغاتی بوده است. املاک و دارایی هایی که قرار بود در اختیار مستضعفان و در خدمت آنها باشد، چرا امروز به دفتر کار دولتمردان کنونی و سابق تبدیل شده است؟ کار فتاح اگرچه پوپولیستی و تبلیغاتی به نظر می‌رسد، اما می‌تواند فتح بابی برای روشن کردن یکی از تاریکخانه‌های سیاست ایران باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
0
0
احمدینژاد درسته وقتی امد جلو دوربین سر و صدا کرد محبوب شد اما اقای فتاح و دور بریاش یک مسئله را فراموش کرده اند.احمدینژاد هاشمی را نقد کرد جلو دوربین .رضایی را کروبی را موسوی را ووو اما هر کدام از این اقایون را طوری نقد کرد که اقایون جلوش بودند و حاضر به جواب نه اینکه مثل فتاح تنها جلو دوربین بشینه و حرف بزنه به هر حال هر ضعیفی اگر تنها در روی تشک کشتی بره قهرمان میاد بالا .اما همه میدونند این قهرمانی ابکیه.عزیز
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان