تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۹

کاندیداتوری فتاح؛ از گمانه‌زنی رسانه‌ها تا تکذیب سیاسیون

برخلاف تصور رسانه‌ها اهالی سیاسی در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا پرویز فتاح را چندان جدی نگرفته و او را گزینه جدی در انتخابات ۱۴۰۰ نمی‌دانند.
کاندیداتوری فتاح
رویداد۲۴ جریان اصولگرا در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو به قدر دانه‌های تسبیح نامزد دارد و هرازگاهی نیز شاهد خودنمایی یکی از این دانه‌ها هستیم. نمونه‌اش پرویز فتاح و مصاحبه تلویزیونی اخیرش که بیشتر شبیه یک تسویه‌حساب سیاسی با برخی چهره‌های شاخص این عرصه بود و این گمانه را به ذهن رساند که او در حال مهیا شدن برای کارزار ۱۴۰۰ است؛ گمانه‌ای که از سوی رسانه طرح و از سوی سیاسیون رد می‌شود.

رییس بنیاد مستضعفان که این روز‌ها نامش در همه گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال بعد به چشم می‌خورد، در برنامه نگاه سیمای جمهوری اسلامی ایران حاضر شد و توضیحاتی را درباره املاک این سازمان که در اختیار افراد حقیقی یا سازمان‌ها قرار داشته و دارد، ارائه کرد. به عنوان مثال فتاح گفت: «آقای احمدی‌نژاد هم در حال حاضر در ملک بنیاد مستضعفان در منطقه ولنجک هستند که زمین آن ۱۸۰۰ متر‌مربع است. البته آماده هستند منتقل شوند و به محلی در جنوب شهر بروند. اگر آقایان مدعی مردم‌داری هستند باید ملک بیت‌المال را پس بدهند.»

رییس بنیاد مستضعفان در این مصاحبه به دیگران نیز پرداخت. از خانم‌ها ابتکار و مولاوردی گرفته تا غلامعلی حداد عادل. آن بخش از سخنانش که به احمدی‌نژاد مربوط می‌شد از آنجایی قابل تامل‌تر است که بسیاری از اهالی سیاست گمان می‌کنند، پرویز فتاح با پرچمداری ساده‌زیستی و عدالت‌محوری و محرومیت‌زدایی و… جایگزین خوبی برای احمدی‌نژاد است و این ظرفیت را دارد که از بدنه رای او در جامعه که از قضا نقشی تعیین‌کننده در انتخابات آتی دارد، بهره بگیرد.

از رک‌گویی تا کار انتخاباتی

برخی دیگر از سیاسیون، اما معتقدند که فتاح هنوز هم مثل سال ۹۶ که یکی از پنج گزینه مورد نظر «شاجا» بود و دلش نخواست وارد رقابت‌ها شود، تمایلی به ریاست‌جمهوری ندارد.

سیدمصطفی هاشمی‌طبا فعال سیاسی اصلاح‌طلب یکی از همین افراد است. او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» گفت: «من فکر نمی‌کنم که آقای فتاح به خاطر موضوع انتخابات ۱۴۰۰ چنین مصاحبه‌ای کرده باشد.» وی در پاسخ به اینکه چرا فکر نمی‌کنید او گوشه‌چشمی به ۱۴۰۰ داشته باشد؟ گفت: «شاید هم داشته باشد، اما من فکر می‌کنم که این مصاحبه صرفا به دلایل انتخاباتی انجام نشده است. به این خاطر که فتاح کلا نوعی رک‌گویی دارد و قبلا هم در مصاحبه‌های خود با صداوسیما چنین صریح صحبت کرده و این ناشی از روحیه او است.»

هاشمی‌طبا در واکنش به اینکه برخی معتقدند فتاح همان گزینه‌ای است که می‌تواند در غیاب محمود احمدی‌نژاد بدنه رای او را از آن خود کند، گفت: «به نظر من اگر فتاح احیانا بخواهد بدنه رای احمدی‌نژاد را حفظ کند، باید روش‌های او را در پی بگیرد. اما فکر می‌کنم که روش برخورد‌ها و مصاحبه‌های او متفاوت است و شکل خاص خود را دارد.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «نکته قابل توجه، اما این است که در کشور ما خیلی مهم نیست که چه کسی رییس‌جمهور می‌شود و در این ۴۰ سال همه روسای جمهور ما کم و بیش یک جور عمل کرده‌اند و تغییری ایجاد نشده است بنابراین مساله اساسی این است که چه سیاست‌هایی در پیش گرفته می‌شود و چقدر به سیاست‌های کلان و توسعه‌محور توجه می‌شود.»

عدم تمایل فتاح به حضور در انتخابات یک بخش قضیه است و ظرفیت او برای رییس‌جمهور شدن بخش دیگر. بسیاری از سیاسیون خاصه در جریان اصولگرا وی را گزینه‌ای قابل تامل می‌دانند و عده دیگری نیز او را چندان جدی نمی‌گیرند. مثلا منصور حقیقت‌پور، مشاور رییس سابق مجلس در گفت‌وگویی با نامه‌نیوز می‌گوید: «فتاح می‌تواند جلوه‌ای از جلوه‌های شهید رجایی باشد، اما یک رییس‌جمهور باید ایده‌پرداز هم باشد، باید متفکر هم باشد و بتواند نخبگان و الیت‌های جامعه را به کار بگیرد.»

حقیقت‌پور در حالی فتاح را گزینه مناسبی برای ریاست‌جمهوری ندانسته و اصرار می‌کند که رییس‌جمهور بعدی باید برنامه‌های مشخصی برای مقابله با گردن‌کلفت‌ها داشته باشد که برخی از اصولگرایان معتقدند فتاح اگرچه ظرفیت خوبی در جریان اصولگراست، اما بهتر است در جایگاه خود مانده و خدمت کند. یکی از این افراد بیژن مقدم، فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگراست. او در گفتگو با «جهان‌صنعت» این گمانه را رد کرد و گفت: «ضمن اینکه معتقدم اکنون برای طرح چنین گمانه‌زنی‌هایی زود است و افراد چند ماه مانده به انتخابات تصمیم خود را می‌گیرند و اعلام می‌کنند که کاندید خواهند شد یا خیر، امروز که با شما صحبت می‌کنم کاندیداتوری آقای فتاح را منتفی می‌دانم.»

وی در شرح دلایل خود نیز گفت: «آقای فتاح اکنون مسوولیت یک تشکیلات بزرگ اقتصادی را برعهده گرفته و اگر بتواند در همین جایگاه کار را خوب پیش ببرد و سلامت این مجموعه را ارتقا بخشد، خدمت کرده و نیازی نیست که جایگاهش را تغییر دهد. هرچه باشد خیلی وقت نیست که او مسوولیت این بنگاه اقتصادی را به عهده گرفته و باید در خدمت جریان محرومیت‌زدا و توزیع عادلانه ثروت عمل کند. روشن است که این کار باید خالصانه و صادقانه و به شکل کاملا آبرومندانه و با حفظ احترام طبقه ضعیف جامعه انجام شود و هیچ شائبه‌ای هم نباید داشته باشد.» مقدم افزود: «اگر کسی این مسوولیت را بپذیرد و بعد بخواهد از این مسیر برای آنکه خودش را در انتخابات مطرح کند، استفاده کند حتما کار ناپسندی انجام داده است. به نظر من کسی که این مسوولیت را پذیرفته حتما نباید به ۱۴۰۰ نگاهی داشته باشد.»

گمانه‌زنی و ضرورت‌تراشی

مقدم خاطرنشان کرد: «به اضافه اینکه من با شناختی که از آقای فتاح دارم او را فردی کاملا صادق و خدمتگذار می‌دانم و معتقدم که او نباید وارد این انتخابات شود و وارد هم نخواهد شد.» این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه در انتخابات‌های پیشین نیز نام فتاح به عنوان یکی از گزینه‌های اصولگرایان مطرح شده بود، گفت: «الان شرایط فرق کرده و مسوولیت‌های فتاح هم فرق کرده است. در این شرایط او اگر بتواند در همان جایی که هست خدمت کند، از نظر مردم و خدا فرد موفقی خواهد بود و نیازی نیست که جای دیگری برود.»
 
وی همچنین توصیه کرد: «با توجه به تکرار این‌گونه گمانه‌زنی‌ها معتقدم که ضروری است آقای فتاح رسما و شفاف اعلام کند که قصد کاندیداتوری ندارد، زیرا تا زمانی که نگویند، این گمانه‌زنی‌ها ادامه یافته و مانع کار او می‌شود.» مقدم در پاسخ به این پرسش که اگر از منظر جریان اصولگرا به انتخابات ۱۴۰۰ نگاه کنیم، فتاح یک ظرفیت جدی به حساب خواهد آمد یا خیر گفت: «بنده نمایندگی جریان اصولگرا را ندارم، اما به عنوان یک ناظر بیرونی معتقدم که وقتی فضای رقابت باشد، در هر دو جریان سیاسی کشور نام‌هایی مطرح می‌شود؛ نام‌هایی که برخی از آن‌ها فاقد وجاهت است و صرفا در جهت فضاسازی رسانه‌ها بیان می‌شود. برخی از این نام‌ها نیز گزینه‌های جدی هستند. من معتقدم که آقای فتاح یک ظرفیت خوب در جریان اصولگراست، اما حالا که مسوولیت پذیرفته و امکاناتی در اختیار دارد و هرازگاهی نیز گرد و خاک می‌کند، نباید به این گمانه‌زنی‌ها ادامه داد.» وی تاکید کرد: «اگر برداشت من درباره آقای فتاح درست باشد او باید خودش رسما اعلام کند که قصد کاندیداتوری ندارد. ضمن اینکه باید مانع برخی رفتار‌ها در جهت ضرورت‌تراشی شود. مثلا دیدیم که فردی برای او کمپین دعوت به حضور در انتخابات ساخته بود. این رفتار‌ها وقتی که فردی خودش مایل به حضور نیست یا نگفته که مایل است خیلی عیان است که چه اهدافی دارد بنابراین آقای فتاح باید مانع از این نوع حرکت‌ها که اسمش را ضرورت‌تراشی می‌گذارم، شود.»

به این ترتیب برخلاف تصور رسانه‌ها اهالی سیاسی در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا پرویز فتاح را چندان جدی نگرفته و او را گزینه جدی در انتخابات ۱۴۰۰ نمی‌دانند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان