تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

زندگی اقتصادی سخت در نتیجه تحریم‌ها و تصمیمات نادرست/ صدا و سیما در تولید محتوای مناسب روزهای کرونا موفق بود؟

بیش از ۶ ماه محدودیت‌های سخت اجتماعی و قرنطینه ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، صدمات جبران ناپذیری را در بخش‌های مختلف به همراه داشته است. آسیب‌های روحی و روانی یکی از جنبه‌های مهم این صدمات بود که عواقب سختی را نیز به همراه داشته است. افسردگی و افزایش تنش‌های خانوادگی از نتایج شیوع ویروس کرونا بود. در این بین نقش صدا و سیما برای تولید محتوای ویژه این دوران بسیار قابل توجه است، اما رسانه ملی تا چه اندازه در انجام این ماموریت توانست موفق ظاهر شود؟

محسنی بندپی

رویداد۲۴ محمد آیتی: کمتر کسی فکر می‌کرد که یک ویروس بتواند تا این حد زندگی بشریت را تحت تاثیر قرار دهد؛ اکنون از اقتصاد گرفته تا مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... همه درگیر ویروس کرونا شده‌اند، بحرانی که مشخص نیست پایان آن چه زمانی است.

حال ماه‌هاست که دنیا زندگی با ویروس کرونا را با محدودیت‌های فراوان پذیرفته است و هر روز شاهد تغییر قوانین و رویه‌ها به منظور کم‌شدن ابعاد منفی شیوع این ویروس هستیم. یکی از مسائلی که در این چند ماه زندگی بسیاری از افراد و خانواده‌های ایرانی را مختل کرده است، افسردگی و اختلافات خانوادگی است که به دنبال محدویت‌های حاصل از شیوع ویروس کرونا و قرنطینه‌های خانگی رخ داده است.

بسیاری معتقدند مسئولان در مواجهه با کووید-۱۹ آمادگی و برنامه‌ریزی لازم را نداشتند و این موضوع خود بر عمیق‌شدن بحران افزود، اما اینکه شش، هفت ماه از شیوع این ویروس در کشور می‌گذرد و همچنان برخی دستگاه‌ها به وظایف خود واقف نیستند و یا تلاش خاصی برای بهبود اوضاع نمی‌کنند جای تعجب دارد.

در همین ارتباط یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ معتقد است که نقش صدا و سیما در این دوران می توانست پررنگ تر باشد؛ وی در این باره می گوید: که این ماه‌ها که مرتباً مردم را دعوت به خانه ماندن کردیم و این توصیه همچنان هم ادامه دارد، شایسته بود که صدا و سیما بیشتر و بهتر به تولید محتوا می‌پرداخت تا اوضاع و احوال مردم بهتر از این بود.

افسردگی و تشدید اختلافات خانوادگی در نتیجه کرونا

«محمدعلی محسنی‌بندپی» نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون بهداشت به رویداد۲۴ می‌گوید: متاسفانه چند سالی است که زندگی اقتصادی مردم ایران سخت شده است. تحریم‌ها به انضمام بعضی تصمیمات نادرست و غیرمنطقی برخی مسئولان روز به روز به گران اداره‌شدن زندگی انجامیده است و البته این دو موضوع همچنان هم ادامه دارد. حال به این شرایط سخت و غیرعادی باید عواقب منفی کرونا را هم افزود که متاسفانه باعث شده است برخی هموطنان ما در اقصی نقاط کشور دچار افسردگی شوند و یا در خانه ماندن بیش از حد به شدت گرفتن اختلافات خانوادگی منجر شده است.

وی افزود: در اینکه همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌ها وظایف اجتماعی به عهده دارند که درد حاصل از این روز‌ها را بر مردم کم کنند شکی نیست و البته در این بین، نقش صدا و سیما و رسانه‌های جمعی به مراتب پررنگ‌تر از بقیه است.


بیشتر بخوانید:دل‌هایی که برای خدمت قرص نیست/ چند روایت از مصائب نیرو‌های کادر درمان در دوران کرونا

فوت روزانه ۳۰۰ مبتلا به کرونا در ایران/ نماینده مجلس: آمار‌ وزارت بهداشت پایین‌تر از تعداد واقعی قربانیان است


نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس تصریح کرد: به‌هرحال ویروس کرونا دنیا را درگیر خود کرده است و باید این وضعیت را تا کشف درمان قطعی آن تحمل کنیم. اکنون هم بخش عمده‌ای از بودجه وزارت بهداشت و درمان صرف مقابله و درمان با کرونا شده است و نباید انتظار بیش از حدی از وزارت بهداشت داشته باشیم، هرچند معتقدم بهتر است مسئولان این وزارتخانه بیشتر به پیشگیری تا درمان روی بیاورند، یعنی تلاش کنند تا افراد درگیر نشوند، زیرا ابتلای افراد به کرونا هزینه‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.

رضایت از محتوای صدا و سیما در روزهای قرنطینه، آری یا خیر؟

عضو کمیسیون بهداشت مجلس یادآور شد: این ماه‌ها که مرتباً مردم را دعوت به خانه ماندن کردیم و این توصیه همچنان هم ادامه دارد، شایسته بود که صدا و سیما بیشتر و بهتر به تولید محتوا می‌پرداخت تا اوضاع و احوال مردم بهتر از این بود.

محسنی‌بندپی اظهار داشت: وقتی به مردم می‌گوییم در خانه بمانید و تا جایی که می‌توانید از سفر و کار‌های غیرضروری صرف‌نظر کنید، پس باید برای در خانه ماندن آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم. طبیعتاً بهترین گزینه برای فردی که در خانه است استفاده از برنامه‌های صدا و سیماست. حال باید پرسید آیا مردم از تولید محتوا‌های این چند ماه رضایت داشته‌اند؟ و آیا این برنامه‌ها باعث شده فکر مردم از غم و رنج‌های ماه‌های اخیر دور شود؟

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در ادامه عنوان کرد: گاهی در کشور اتفاقاتی می‌افتد که ناخواسته وظیفه یک دستگاه به نسبت دیگر دستگاه‌ها پررنگ می‌شود و شایسته است به‌جای آنکه مرتب توپ را در زمین دیگران بیندازیم کار خود را به‌درستی انجام دهیم. ما نمی‌توانیم از وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا انتظار تصمیماتی داشته باشیم که معجزه کند و گاهی لازم است دیگران به نقش خود پی ببرند و بدانند که می‌توانند خیلی تاثیرگذارتر از قبل باشند.

وی خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند اینکه قرنطینه شکسته شد به‌خاطر مسائل اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها بود، من هم قبول دارم بخشی از این اتفاق برای این موضوع مهم و حیاتی بود، اما اینکه بسیاری از زنان خانه‌دار و یا بچه‌ها هم تمایلی ندارند پای تلویزیون بنشینند چه دلیلی دارد؟ غیر از این است که صدا و سیما نتوانسته تولید محتوا و عوض کردن روحیه مردم را به‌درستی مدیریت کند؟

نقش صدا و سیما در عزاداری‌های ایام کرونا

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در پایان گفت: مدتی است که صدا و سیما در بخش اطلاع‌رسانی در خصوص ویروس کرونا و عواقب خطرناک آن، برنامه و گزارشات خوبی تهیه کرده است، ولی از مدیران این سازمان مهم و تاثیرگذار می‌خواهم برنامه‌هایی را تولید کنند که روحیه مردم کمی تغییر کند. تا بیش از این با مردمی افسرده روبرو نشویم، هرچند برای اینکه این اتفاق اجرایی شود دستگاه‌های دیگر هم موظف به انجام فعالیت‌هایی هستند. 

وی افزود: از صدا و سیما می‌خواهم در شرایطی که در حال نزدیک شدن به ایام محرم هستیم، برنامه‌هایی را تولید کنند که مردم علاقه‌مند به عزاداری که اماکن مذهبی نزدیک خانه آن‌ها شرایط برگزاری برنامه‌های عزاداری را ندارند با کمبود مواجه نشوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان