تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

اعدام مبارزان آزادیخواه در روز عاشورا

با آنکه درقوانین اسلام اعدام و جنگ در ماه محرم حرام شمرده شده است، در جریان انقلاب مشروطه، تعدادی از مشروطه خواهان در تبریز اعدام شدند. در تصاویر تاریخی امروز، عکسی از این واقعه را ببینید.

اعدام مشروطه خواهان تبریز

رویداد۲۴  تصویری از اعدام مبارزان مشروطه تبریز. اسامی اعدام شدگان به ترتیب از راست به چپ: حسن فرزند علی مسیو، ضیاء العلما، محمدقلی خان دایی ضیاء العلما، صادق الملک، مشهدی محمدابراهیم قفقاپچی، قدیر پسر علی مسیو و شیخ سلیم

پس از پیروزی مشروطه مورگان شوستر برای اصلاح امور مالیه استخدام شد و بی درنگ اصلاحات ساختاری مالی در ایران را آغاز کرد. روسیه تزاری که منافع خود را در آشفتگی و بی‌نظمی مالی در ایران می‌دید، خواستار اخراج شوستر از ایران شدند چرا که این آشفتگی مالی اخذ امتیازهای استعماری از ایران را ممکن می‌کرد.

مجلس شورای ملی علیه اولتیماتوم روس ها برای اخراج شوستر مقاومت کرد اما ناصرالملک مجلس را منحل کرد و اولتیماتوم تزار را پذیرفت. اما با وجود اخراج شوستر و قبول اولتیماتوم، روسیه به ایران لشکر کشیده و تبریز و انزلی را تصرف کردند چرا که خواستار خشکاندن ریشه‌های مشروطیت بودند.

نیروهای مقاومت علیه تجاوز روس ها مقاومت کردند و بسیاری از آنها را در هم کوبیدند اما دولت مرکزی که طرفدار روس‌ها بود دائم کارشکنی کرد و همگان را به تسلیم واداشت. از طرف دیگر قوای روسیه تزاری زنان و کودکان را می‌کشتند و تهدید می‌کردند در صورت ادامه مقاومت از طرف مشروطه خواهان به این عمل شنیع ادامه خواهند داد.


بیشتر بخوانید: انقلاب مشروطه و تاریخ ۱۰۰ ساله مبارزه برای آزادی در ایران


به گزارش رویداد۲۴ با این گرونگانگیری زنان و کودکان و کارشکنی مشروعه خواهان مرکز، سرانجان مبارزان مشروطه تسلیم شدند و شهر به دست صمدشجاع الدوله یکی از مشروعه‌خواهان تندرو افتاد که با روس‌ها هم پیمان بود. مشروعه‌خواهان که فضا را برای تسویه حساب مناسب می‌دیدند با روس‌ها همکاری کردند و بسیاری از مبارزان مشروطه، از جمله ثقه الاسلام را که علیه تجاوز روس‌ها مقاومت کرده بودند دستگیر کرده و در ظهر عاشورای سال ۱۲۹۰ به دار آویختند.

روس ها چوبه‌های دار را به پرچم تزاری مزین کرده بودند و دو تن از پسران علی مسیو (از نخستین بنیانگذاران جنبش‌های کارگری در ایران) که یکی از آنها تنها شانزده سال سن داشت را نیز به دا آویختند.

پیش از به دار آویختن مبارزین به همه آنها پیشنهاد همکاری با دولت تزاری داده شده بود که جملگی رد کردند و پای چوبه دار فریاد «زنده باد ایران، زنده باد مشروطه» از آنها برخواست.

عاشورای آن سال را مردم تبریز عاشورای سیاه نام نهادند؛ روزی که نیروهای مرتجع داخلی و  روسیه تزاری بسیاری از مبارزان وطن‌دوست کشور را به شهادت رساندند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
0
3
پس چرا هنوزم دارن با روسیه همکاری میکنن این تلاش تزارها سیر تاریخی داره رسیدن به آبهای گرم والبته هم اکنون ایران زمین رو مستعمره خودشون کردن
بختیانوف سردارروس وقتی که از ارس گذشت و وارد آذربایجان شدازستارخان خواست که زیر بیرق روس برود ولی او گفت
من میخواهم که هفت اقلیم زیر بیرق ایران بروند من زیر بیرق بیگانه نمیروم زنده باد ایران
جواد مقدم
|
United States of America
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۵
0
0
آقای شوستر برای اخذ مالیات اول رفت سراغ کله گنده های ریاکار (شاهزادگان ، امرای ارتش و روحانیان) روحانی داشتیم مجتهد بود اما چهل اسب زیبا در اصطبلش داشت ، ملک و املاک داشتند ، باغ و خدم و حشم تازه به این هم راضی نبودند و اموال اوقاف هم دستبرد می زدند ، یکی از دبیران دیوانی تعریف می کند که در تلگرافخانه دیوان نشسته بودم که امام جمعه خویی (همان یار فضل الله نوری و مخالف مشروطه) وارد شد و چون مرا می شناخت گفت فلانی تلگرافی به ولایت مخابره کن چون در آنجا سر ملکی با کسی شریک هستم و دبه کرده می گوید یا سهم مرا بخر یا سهم خودت را به من بفروش ، گفتم بده مخابره گفتم ، دیدم به عمالش نوشته فلانی را بکشید و دیه خونش را به خانواده اش پرداخت کنید ، گفتم من این را نمی فرستم ، سرم داد کشید و گفت تو بهتر اسلام و فقه را می شناسی یا من ؟؟ تلگراف را شخص دیگری فرستاد و آن بدبخت مقتول شد . روسیه را همانها مجبور به مداخله کردند تا مالیات ندهند و هنوز هم نمی دهند !!! زمانی که آقای شوستر ایران را ترک می کرد گفت اوضاع این سرزمین سر و سامان نمی یابد مگر اینکه همه مالیات بدهند مخصوصا صاحبان ثروت .
نظرات شما
پیشخوان