تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

جنبشی علیه آزارگران جنسی/ قوانین به نفع قربانیان تجاوز در ایران تغییر می‌کند؟

ماجرای افشاگری روایت‌هایی از آزارجنسی و تجاوز زنان و مردان توجهات بسیاری را به خود معطوف کرد. وکلا و حقوقدانان نیز به این جریان پیوستند و توصیه‌های حقوقی را به قربانیان ارائه کردند. در این بین، رسانه‌های خارجی به ضعف قانون در ایران برای حمایت از زنان و مردان قربانی اشاره کرده و نوشتند جنبش اخیری که به راه افتاده است نوری بر قوانین ایران تابانده است.
آزار جنسی
رویداد۲۴  شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام در ایران به صحنه افشاگری زنان و مردان درباره آزار و اذیت‌های جنسی و تجاوز تبدیل شده است، اتفاقی که برای اولین بار در ایران رخ می دهد و موجی از توجهات و حمایت‌ها را نیز به دنبال داشت. در این رابطه یکی از متهمان بازداشت و یکی دیگر از متهمان جوابیه صادر کرده است. پیشتر نیز جنبشی با همین موضوع در غرب به جریان افتاده بود که به افشای نام افراد شناخته شده و معروف بسیاری از سوی زنان قربانی منجر شد.
 

قوانین در حمایت از قربانیان در ایران اصلاح می‌شود؟

 
فرانس‌۲۴ به جنبش اخیر زنان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان داده و در این باره نوشت: ده‌ها زن ایرانی با حضور در شبکه‌های اجتماعی، سال‌ها سکوت خود را در این زمینه شکستند و روایت‌های خود را از آزار جنسی و تجاوز مطرح کردند و نوری را بر سیستم قانونی که بر علیه قربانیان تنظیم شده است، تاباندند.

این رسانه در ادامه به روایت یکی از زنان ایرانی درباره تجربه آزار جنسی از سوی یک نقاش مشهور ایرانی در توییتر اشاره کرده و نوشت: این روزنامه‌نگار زن سابق، یکی از ده‌ها زن ایرانی است که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کرد تا آزار و اذیت جنسی و تجاوزی که متحمل شده بود را محکوم کند. برخی از این زنان از هشتگ می‌تو برای روایت تجربه‌های خود استفاده کردند، هشتگی که در جریان افشای فساد «هاروی وینستون» در شبکه‌های اجتماعی ترند شد و به دنبال آن بسیاری از زنان در کشور‌های مختلف جهان از جمله آمریکا به روایت تجربه‌های خود از این موضوع پرداختند.

در هفته‌های اخیر، دیگر زنان ایرانی نیز به اینستاگرام و توییتر آمدند تا از مهاجمان مورد ادعای خود نام ببرند. متهمان این افشاگری‌ها شامل یک استاد دانشگاه، یک هنرمند نام آشنا، بازیگران و نویسندگان بودند. بسیاری از قربانیان عنوان کردند که در زمانی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گرفتند کم سن و سال بودند برخی از آن‌ها که اغلب خبرنگار بودند این شجاعت را داشتند که با نام و هویت اصلی خود در فضای مجازی به بیان این روایت‌ها بپردازند. همین موضوع منجر به آن شد که اکانت آن‌ها با موجی از حمایت‌ها در شبکه‌های اجتماعی همراه شود. در جریان این افشاگری‌ها چند وکیل نیز توصیه‌های حقوقی به کاربران ارائه کردند.


فرانس ۲۴ در ادامه به نقل از یک وکیل می‌نویسد: این تنها ترومای شخصی و ترس از ننگ‌های اجتماعی نیست که قربانیان آزار‌های جنسی و تجاوز را به سکوت وامی‌دارد. برخی از قوانین موجود در ایران نیز به عنوان یک عامل بازدارنده در این زمینه عمل می‌کنند.‌
 
ای بی سی نیوز نیز در گزارشی با عنوان «زنان ایرانی توییتر را با داستان‌های آزار جنسی پر کردند» به این موضوع اشاره کرد و نوشت: زنان ایرانی با حضور در توییتر سال‌ها سکوت خود را شکستند و با هشتگ‌های تجاوز، آزار جنسی و نه به معنای نه است به بیان روایت‌هایی از آزار جنسی پرداختند.

این رسانه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: برخی از افرادی که در این روایت‌ها به آزار جنسی و تجاوز متهم شده‌اند چهره‌های مشهور و معروفی در ایران شامل ستاره‌های ورزش، رسانه و هنر، پزشکان، معلمان و استادان هستند. همه چیز با یک توییت در اوایل آگوست از سوی یک کاربر ناشناس آغاز شد که درباره آزار جنسی زنان توضیحاتی داده بود، کاربر این توییت با واکنش شدید دیگر کاربران مواجه و غیرفعال شد.
 
ای بی سی نیوز در ادامه نوشت که وکلا و حقوق‌دانان نیز به این جنبش پیوستند و موارد قانونی و حقوقی را در این زمینه مطرح کردند و توصیه هایی را به قربانیان مطرح کردند.

در مقابل،برخی از زنان که در معرض آزار جنسی قرار گرفته بودند عنوان کردند اقدام علیه متجاوزان و متهمان را از مسیر قانونی پیگیری خواهند کرد، عده دیگری نیز اعلام کردند که راه حل قانونی را طی نمی کنند چرا که با اعدام موافق نیستند. مجازات تجاوز در ایران اعدام است.

برچسب ها: تجاوز ، آزار جنسی
نظرات شما
پیشخوان