تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۹

تاثیر کمبود خواب بر کاهش وزن

آیا شما همه تلاش خود را برای کاهش وزن انجام می دهید؟ یعنی میوه و سبزیجات می خورید، آب زیادی می نوشید و هفته ای چندین بار ورزش می کنید؟ شاید حتی کالری خود را حساب کنید یا یک مجله غذایی کامل داشته باشید. بنابراین چرا نمی توانید وزن خود را کاهش دهید؟

کم خوابی علت کاهش وزنرویداد۲۴ اگر همه موارد فوق را انجام می دهید، احتمالاً می دانید که کاهش وزن یک روند طولانی و ظریف است.

اما … وقتی همه چیز را با چنان برنامه ریزی منظم و دقیق انجام داده اید چرا وزن شما کم نمی شود؟ مطمینا معمایی وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می شود و این معما چیزی جز کمبود خواب نیست.

اما چگونه کمبود خواب تلاشهای کاهش وزن را خراب می کند؟

علی رغم انجام همه کارها با رژیم و ورزش، یک برنامه خواب نا منظم و اشتباه از همه تلاشها برای کاهش وزن جلوگیری می کند. اگر به عنوان یک هرم به کاهش وزن فکر کنید. خواب لایه زیرین است. سپس تغذیه و هیدراتاسیون، و بعد ورزش، در بالای هرم مواردی مانند مکمل ها قرار دارند.

کمبود خواب تلاشهای فرد برای کاهش وزن را به چهار روش بزرگ بی نتیجه می کند، که به آنها اشاره می کنیم:

عدم تعادل هورمون گرسنگی

دو مورد از هورمونهای اصلی گرسنگی، لپتین و گرلین، هنگامی که خواب کم می شود، دچار مشکل می شوند. گرلین اشتها را تحریک می کند در حالی که لپتین آن را کاهش می دهد.

آنچه واقعاً ترسناک است این است که این اتفاق ممکن است بعد از تنها یک شب کاهش خواب رخ دهد.

گزینه های غذایی ضعیف

در هنگام خستگی به انواع غذاهایی که می خواهید بخورید فکر کنید. احتمالاً به سمت کربوهیدراتهای تصفیه شده و پرمصرف یا چیزهای چرب و خوشمزه و مواد قندی جذب می شوید.

محققان در واقع از این روند در مطالعات پرده برداشتند که به هنگام نداشتن خواب کافی، به احتمال زیاد شخص انتخاب غذای نامناسبی خواهید داشت. دانشمندان هنوز همه سازوکارهای بیولوژیکی پشت این مطلب را نمی دانند، اما فکر می کنند ممکن است به دلیل مدارهای پاداش در مغز اتفاق می افتد.

تمرینات کمتر

ممکن است هنگام محرومیت از خواب بیشترین استفاده را از تمرینات نداشته باشید. مطالعات نشان می دهد که ورزش بعد از یک شب استراحت نا کافی و نامناسب سخت تر می شود و این احساس تنبلی به معنای این است که ممکن است نتوانید به همان سرعت حرکت کنید یا به همان اندازه سنگین و منظم تمرین کنید.

استرس و التهاب

کمبود خواب یکی از هوامل ایجاد استرس است و انجام تمرینات شدید برای کاهش وزن وقتی که بیش از حد استرس دارید ایده خوبی نیست. تمرینات با شدت بالا واکنش استرس بدن را تحریک می کنند و اگر به اندازه کافی نخوابید، بدن شما به خوبی بهبود نمی یابد. این افزایش مزمن هورمونهای استرس می تواند باعث کاهش تلاش های شما در کاهش وزن شود.


بیشتر بخوانید: زمان طلایی برای خواب چه ساعتی است؟


بهترین راهکار برای کاهش وزن این است که سعی کنید خواب بیشتری داشته باشید، زیرا نه تنها خواب بیشتر به کاهش وزن کمک می کند، بلکه بر سایر جنبه های زندگی نیز تأثیر می گذارد.

چند روش مناسب برای کاهش وزن حتی با وجود کمبود خواب:

-داشتن رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب به اندازه کافی آب

-پرهیز از مصرف محصولات منجمد یا کنسرو شده

-از چرت های کوتاه در طول روز غافل نشوید.

-انجام پیاده روی یا یوگا برای کاهش استرس

– مدیریت استرس را جدی بگیرید و ابزارها و تکنیک هایی را که می تواند به شما در حفظ استرس کمک کند، شناسایی کنید.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان