تاریخ انتشار: ۲۰:۱۸ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت خارجه بررسی کرد؛

یکشنبه‌ سرنوشت ساز برای ایران/ تحریم‌ها زیادتر می‌شود؟

اگر برجام از سوی ایران ملغی شود یا به عبارت دیگر تهران از این توافق خارج شد، سایر کشور‌های طرف ایران در امضای برجام به آمریکا خواهند پیوست و رسما تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران بازخواهد گشت.

قاسم محبعلی

رویداد۲۴ خروج ایران از برجام، تمامی اعضای شورای امنیت را در کنار آمریکا علیه ایران قرار می‌دهد / آمریکا از نظر حقوقی مشروعیت فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد، اما قصد دارد با ابزار تحریم، جهان را ملزم به رعایت بازگشت تحریم‌های شورای امنیت کند.

قاسم محبعلی مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت خارجه بر این باور است «اگر برجام از سوی ایران ملغی شود یا به عبارت دیگر تهران از این توافق خارج شد، سایر کشور‌های طرف ایران در امضای برجام به آمریکا خواهند پیوست و رسما تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران بازخواهد گشت. این کشور‌ها تا زمانی می‌توانند از نظر حقوقی اقدام آمریکا را نپذیرند که ایران همچنان متعهد به برجام باشد، اما اگر تهران نیز از این توافق خارج شود، مکانیسم ماشه به طور حتم فعال می‌شود.»


بیشتر بخوانید: ترامپ تنها به دنبال منافع آمریکاست نه تغییرات ساختاری در خاورمیانه


قاسم محبعلی، کارشناس مسائل بین‌الملل و مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت خارجه در ارتباط با اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر فعال کردن مکانیسم ماشه طی یک هفته آینده گفت: ادعای آمریکایی‌ها این است که آن‌ها مکانیسم ماشه را فعال کرده و جلسه‌ای در شواری امنیت تشکیل نشده که مصوبه‌ای برای حفظ برجام و تمدید معافیت تحریم‌ها داشته باشد؛ بنابراین، تحریمهای شورای امنیت بر اساس قطعنامه شورای امنیت علیه ایران بازگردانده می‌شوند.»

وی افزود: «این ادعا بر خلاف رای و نظر دبیرخانه سازمان ملل، اعضای شورای امنیت و اعضای برجام است. اقدام آمریکایی‌ها یک جانبه بوده، اما به دلیل عدم پیش‌بینی اقدام یک عضو خارج شده از برجام برای کلید زدن «اسنپ بک» اکنون شاهد نوعی بحران حقوقی بزرگ در سطح بین‌الملی هستیم. از نظر حقوقی ادعای آمریکا مقبول و پذیرفته شده نیست، اما به نظر می‌رسد کاخ سفید تلاش دارد همانند ملزم کردن سایر کشور‌ها به رعایت تحریم‌های ثانویه، اکنون جهان را با استفاده از ابزار‌های فشار ملی در دسترس خود، ناچار به پذیرش فعال شدن مکنیسم ماشه و بازگشت خودکار تحریم‌ها وادار کند. از نظر حقوقی بین‌الملل آمریکا، هیچ‌گونه مشروعیتی ندارد، اما به نظر می‌رسد ادعای آمریکا در عمل اجرایی شود.»

مدیر کل سابق خاورمیانه وزارت خارجه در بخشی دیگر از گفته‌های خود در پاسخ به این پرسش که در فردای روز ۲۰ سپتامبر که پمپئو وعده بازگشت تحریم‌ها را داده چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: «باید توجه داشته باشیم که ۱۳ عضو شورای امنیت، دبیرخانه سازمان ملل، اعضای برجام و رئیس کنونی شورای امنیت، درخواست آمریکا را نپذیرفته‌اند لذا بر اساس منطق می‌توان تاکید کرد که درخواست آمریکا از نظر حقوقی غیر قابل استناد و اجرایی شدن است. با این وجود، واقعیت دیگر ابزار زور و قدرت در دستان واشنگتن است. آمریکا اعلام می‌کند از دیدگاه من تحریم‌های شورای امنیت بازگشته است و هر کشور که بخواهد برای نمونه به ایران تسلیحات بفروشد یا با ایران تجارت کند، مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرد. این امر یعنی اینکه آمریکا ابزار قهریه و نرم لازم برای اعمال فشار بر سایر کشور را دارد.»

محبعلی در ادامه تصریح کرد: «در صورتی که دیگر دولت‌ها حاضر به مقابله و پرداخت هزینه در برابر آمریکا باشند، به طور طبیعی سیاست این کشور پیش نخواهد رفت، اما اگر سایر دولت‌ها همانند نوع مواجهه با تحریم‌های ثانویه آمریکا، بر اساس منافع خود عمل کنند، به طور حتم اهداف آمریکا پیش خواهد رفت. برای نمونه کشور‌هایی همانند چین، روسیه، کره‌جنوبی و ژاپن همه‌گی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا را رعایت کرده‌اند.»

وی در بخش پایانی گفته‌های خود درباره راهبرد مناسب برای ایران در مواجه به اقدامات آمریکا تاکید کرد: «اگر برجام از سوی ایران ملغی شود یا به عبارت دیگر تهران از این توافق خارج شد، سایر کشور‌های طرف ایران در امضای برجام به آمریکا خواهند پیوست و رسما تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران بازخواهد گشت. این کشور‌ها تا زمانی می‌توانند از نظر حقوقی اقدام آمریکا را نپذیرند که ایران همچنان متعهد به برجام باشد، اما اگر تهران نیز از این توافق خارج شود، مکانیسم ماشه به طور حتم فعال می‌شود. اگر ایران قصد دارد به شرایط قبل از برجام بازگردد، می‌تواند از برجام خارج شود، اما این اقدام بر خلاف منافع ما است. بر این باور هستم که تا زمان برگزاری انتخابات در آمریکا و مشخص شدن نتیجه می‌بایست سیاست و راهبرد کنونی ادامه داشته باشد. تعجیل در تصمیم گیری ممکن است نتایج ناگواری را به همراه داشته و مطابق خواست و رغبت دولت آمریکا باشد.»

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: برجام ، قاسم محبعلی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
حقدوست
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
0
این حرفها کاملا مزخرف بود یا امریکا میتواند با مکانیزم ماشه را با زور و فشار فعال کند پس دیگران هم اجرا میکنند و یا نمیتواند و انها اجرا نمیکنند و اگر اجرا کند چرا ما نباید از برجام خارج شویم دیگر این حقوقی که میگویید هیچ ارزشی نخاهد داشت ، لگاگر توانستند اجرا کنند یعنی کشورهای دیگر به ان عمل میکنند کردند پس برجام کاملا مضر خواهد بود و دیگر ارزشی ندارد و خروج از ان میت‌واند ابزار و اهرم فشار باشد و اگر کشورها به خواست امریکا اعتنا نکنند خوب برجام شاید هنوزم برای مدتی قابل تحمل باشد
مهدی حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
0
0
احمق‌هایی که از این قرارداد طرفداری کردن و احمق‌هایی که چنین قراردادی رو امضا کردن، چه خیانت بزرگی به ایران کردن. خدا لعنتشون کنه. هزاربار اعدام شدن و زجرکش شدن برای کسانی که چنین قرارداد ننگینی رو امضا کردن کمه.
ولی احمق‌تر از کسانی که این قرارداد رو امضا کردن، کسانی هستن که برای به سرانجام رسیدن این قرارداد تبلیغ کردن با اینکه میدونستن چه گندی به بار خواهد اومد و همچنین مردمی که هم اول گول خوردن و هم الان تقصیر رو میندازن گردن کسانی که از اول گفتن این قرارداد همه جوره برای ایران ضرره.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
0
0
بشهادت تاریخ ما ایرانیها فقط زبان زور می فهمیم. 1 چنگیز نماینده فرستاد تا با ایران رابطه برقرار کند و در مهد فساد ایران مجیزگویان عباسیان و قاتلان امام رضا نمایندگانش را کشتند و او ایران را بخاک و خون کشید. 2 امیر تیمور با عشق علاقه به فرهنگ ایران برای پا دردش آب لیمویی شیرازی خواست و مورد تمسخر حکام احمق ایران قرار گرفت و او ایران را بخاک و خون کشید. 3 کارتر حتی برای آزادی گروگانها نامه غلط کردم نوشت کسی گوش نداد تا ریگان دلقکی از تبار ترامپ گفت بعد بیست و چهار ساعت از ورود من بکاخ سقید گروگانها آزاد نشوند ایران را به صحرای برهوت تبدیل میکنم و آنگاه شبانه با بسم الله صلوات 52 گروگان یا بفول رهبران جاسوسان آمریکایی را تحویل سفارت آمریکا پر الجزایر دادند.
نظرات شما
پیشخوان