تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
قهرمان‌پور:

فکر نکنیم بایدن بیاید، بلافاصله تحریم‌ها تمام می‌شود

کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی به تحلیل شرایط ایران و آمریکا در اجرای مکانیسم ماشه و همچنین اثر آن بر انتخابات آمریکا پرداخت.
مکانیسم ماشه
رویداد۲۴ "رحمان قهرمان پور" تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، درباره چشم انداز پیش‌روی ایران در مسائل بین المللی در تقابل با آمریکا و موفقیت‌های ایران در جامعه جهانی، اظهار داشت: من با خوشبینی بیش از حد همراه نیستم به این دلیل که احساس می‌کنم که هنوز نتیجه نهایی که در شورای امنیت منتظرش باشیم حاصل نشده است و معلوم نیست در این فاصله باقی مانده تا ۲۰ سپتامبر آمریکا بتواند به این خواسته خودش را برسد یا نه؛ واقعیت این است که فضا مبهم است و چندان با قاطعیت نمی‌توان گفت که حتماً آمریکا به خواسته خودش نمی‌رسد، چون برنامه آمریکایی‌ها این است که یا از طریق شورای امنیت مکانیسم ماشه را فعال کنند یا خارج از آن و به صورت یک جانبه اقدام کنند؛ اما در هر دو حالت امکان افزایش تنش وجود دارد.

وی افزود: اگر به صحنه داخلی آمریکا و جایگاه اقداماتی که ترامپ در سیاست خارجی در رقابت انتخاباتی‌اش دارد، توجه کنیم، بعد از موضوع صربستان، کوزوو، امارات و حالا بحرین و قطر ترامپ به دنبال این است که در موضوع ایران نیز امتیازی به دست بیاورد و بتواند آن را در رقابت‌های انتخاباتی مورد استفاده قرار دهد، به همین دلیل تلاش او این است که از نظر رقابت انتخاباتی از اهمیت موضوع کرونا بکاهد و بر اهمیت موضوع سیاست خارجی بیافزاید.

این‌تحلیل‌گر ارشد سیاست خارجی ادامه داد: این موضوع، استراتژی کمپین ترامپ است. به این دلیل که اگر مدیریت بحران کرونا همچنان موضوع شماره یک انتخابات باشد، احتمال باخت ترامپ وجود دارد برای همین هم همه توان خود را به کار گرفته که از میزان اهمیت این موضوع برای افکار عمومی بکاهد و یکی از راه‌هایی که در پیش گرفته این است که دستاورد‌های سیاست خارجی را برجسته کند، یا سلسله‌ای از دستاورد‌ها را در سیاست خارجه خودش به رای دهندگان آمریکایی و به ویژه آرا مرددی که تا الان تصمیم نگرفته‌اند به چه کسی رای دهند، عرضه کند.

بیشتر بخوانید: جدال بر سر اجرای مکانیزم ماشه در دقیقه ۹۰/ شنبه و یکشنبه چه خبر است؟
وی تحلیل خود از شرایط شورای امنیت را اینگونه مطرح کرد: بند ۳۶ و ۳۷ برجام مکانیزم حق اختلاف است، بند ۳۶ مربوط به شیوه حل اختلاف در داخل برجام و بند ۳۷ مربوط به شیوه حل اختلاف در خارج از برجام یا در شورای امنیت؛ مکانیزم ماشه در اصل برای بی‌اثر کردن وتو طراحی شده است و به گونه‌ای است که حق وتوی روسیه و چین و حتی اروپا یعنی فرانسه و انگلیس اثری ندارد. یعنی آمریکا با ادعایی که خودش مطرح کرده است درخواست داده که، چون ایران برجام را به صورت اساسی نقض کرده است، آن‌ها خواستار بازگشت تحریم‌ها هستند، این می‌تواند فرآیندی که در شورای امنیت برای بازگشت تحریم‌ها پیش‌بینی شده را در پی داشته باشد یا اینکه آمریکا به صورت یکجانبه تحریم‌ها را بازگرداند.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل درباره انتخاب بایدن در انتخابات و تفاوتی که با ترامپ دارد و اینکه چقدر می‌تواند به ایران کمک کند، اظهار داشت: حتما زیان بایدن کمتر از ترامپ است؛ گزینه مطلوب ما نیست، اما به هر حال در مجموع بایدن نسبت به ترامپ، کمتر ماجراجو است و اخلاق‌های پیش‌بینی ناپذیر کمتری دارد و یک سیاستمدار کلاسیک آمریکایی مثل کلینتون، جورج بوش و اوباما است در این موارد کشورمان با این سیاست راحت‌تر برخورد کرده و بازدارندگی بیشتری ایجاد کرده است تا سیاستمداران نامتعارفی مثل دونالد ترامپ که اساساً فهم‌شان از سیاست با مسیر رایج فرق می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فهم کلاسیک سیاستمداران آمریکایی می‌بینیم که معمار تحریم‌ها کلینتون بوده و بعد از آن هم طبیعتا دیگر روسای جمهور آن را ادامه دادند و از این نظر نیز بایدن حرف عجیب و غریبی نمی‌زند؛ کسانی که در ایران فکر می‌کنند اگر بایدن بیاید بلافاصله تحریم‌ها تمام می‌شود، با دقت کمتری به صحنه نگاه می‌کنند.

قهرمانپور تصریح کرد: ترامپ مسیری رفته و هزینه‌هایی را داده است هر کسی در آمریکا سر کار بیاید می‌خواهد از این فضایی که ترامپ به وجود آورده، استفاده کند و خواسته‌های آمریکا را بازگردانند، جو بایدن نیز تابع همین فضا است اگر بیاید زمانی طول خواهد کشید تا به برجام بازگردد و همان کار‌هایی که آمریکا از گذشته داشته است را تکرار خواهد کرد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان