تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹
در گفت‌وگو با رویداد‌۲۴ مطرح شد؛

به نفع ما نیست ترامپ بار دیگر رئیس‌جمهور آمریکا شود/ بسیاری از مشکلات مردم به دلیل تاثیر تحریم‌ها است

یک ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است. ترامپ یا بایدن، انتخاب کدام یک از گزینه‌های جمهوری خواه و یا دموکرات می‌تواند حیات را به اقتصاد کشور بازگرداند؟

دونالد ترامپ

رویداد۲۴دوگانه ترامپ-بایدن توجهات را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر (سیزدهم آبان) جلب کرده است. انتخاب میان نامزد دموکرات ها و جمهوری خواهان و ساکن جدید کاخ سفید در چهار سال آینده می تواند تا اندازه بسیار زیادی چهره جهان را دست خوش تغییر کند. در این بین به دلیل سیاست های ترامپ در قبال برجام و تهران در سه سال گذشته و اعمال شدیدترین فشارهای اقتصادی، شاهد افزایش روزانه قیمت ها در کشور و تعطیلی اقتصاد هستیم.

کارشناسان اگرچه تحریم ها را به عنوان عامل اصلی وضعیت کنونی اقتصادی در کشور معرفی می کنند، اما بر این باورند که مولفه های دیگری نیز بر این گزاره موثر بوده است. ناظران این مولفه ها را سوء مدیریت و عدم مولد بودن اقتصاد کشور نام می‌برند. در این بین تحلیلگران می گویند انتخاب ترامپ وضعیت اقتصادی را تشدید می کند و در مقابل اگر بایدن بیاید همانند یک انتخاب میان بد و بدتر می تواند برای تهران مثبت باشد چرا که بازگشت دموکرات ها به کاخ سفید می تواندبا بازگشت برجام همراه باشد.

در همین رابطه، حمیدحاج اسماعیلی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با رویداد‌۲۴ با اشاره به افزایش قیمت دلار و تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران گفت: ساختار اقتصاد ایران معیوب است و کارآمدی لازم را ندارد. اقتصاد ما غیرمولد است و اقتصاد غیرمولد با شرایط متفاوت تاثیرات خاصی پیدا می‌کند که اثرات آن می‌تواند مثبت یا منفی باشد. عوامل متعددی باعث بروز مشکلات بسیاری در اقتصاد کشور شده است.

بررسی دلایل فساد در اقتصاد

حاج اسماعیلی ادامه داد: بخشی از مشکلات ناشی از ساختار غیرمولد اقتصاد است و وابستگی به درآمد‌هایی همچون نفت این قبیل مشکلات را بروز داده است. موضوع بعد عدم مدیریت صحیح در حوزه اقتصادی است. توزیع منابع هم می‌تواند یک ساختار نظام‌مند دموکراتیک در کشور داشته باشد که هم بخش خصوصی و هم دولتی به عنوان سیاستگذار در آن حضور داشته باشند. اما عدم نظارت صحیح و عدم توزیع مناسب نیز یک مشکل است. اکنون فسادی که در اقتصاد ما وجود دارد طبیعتا ساختار‌ها هم در آن دخالت دارند، اما سوء مدیریت و عدم تخصیص منابع به صورت مناسب، خود به خود باعث بروز مشکل و فساد شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تحریم‌ها تاثیر مستقیمی بر روی اقتصاد ما دارد، گفت: سهم تحریم‌ها در اقتصاد کشور به دلیل تبعاتی که به جا گذاشته است بسیار بالا است. آثار منفی تحریم‌ها بر روی کشور ما حتی بیش از ۵۰ درصد است. بله اگر مدیریت و مشکلات جانبی که وجود دارد را حل کنیم، می‌توانیم آثار تحریم‌ها را کاهش دهیم. تحریم‌ها متغیر‌های اقتصادی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده است و بسیاری از مشکلاتی که مردم با آن مواجه شده‌اند به دلیل تاثیر تحریم‌ها است. از سوی دیگر ویروس کرونا نیز تاثیرات خود را روی اقتصاد و صنعت گردشگری گذاشته است. اقتصاد ما تا چه زمانی قرار است وابسته به درآمد‌های نفتی باشد؟ تا چه زمانی قرار است دولت هم سیاستگذار و هم مجری باشد؟ این رفتار‌ها با دنیای مدرن و پیشرفت بشری سازگاری ندارد.


بیشتربخوانید: دولت ترامپ چه خوابی برای نظام بانکی ایران دیده است؟


تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران

حمید حاج اسماعیلی با اشاره به تاثیر انتخابات آمریکا در اقتصاد ایران گفت: به طور کلی نظام آمریکا با نظام ایران مخالف است و تفاوتی ندارد جمهوری‌خواه بر سرکار بیاید یا دموکرات. اتفاقا دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری خواهان طرفدار تحریم هستند. به هرحال اگر ترامپ دولت دوم خود را در آمریکا شکل دهد ممکن است شرایط جدیدی برای کشور ما ایجاد شود.

او می‌گوید: تفاوتی که جمهوری خواهان با دموکرات‌ها دارند این است که جنگ طلب هم هستند و اگر شرایط را مهیا ببینند گزینه جنگ نظامی را هم برای مخالفین خود روی میز دارند؛ بنابراین انتخاب مجدد ترامپ به عنوان رئیس جمهور واقعا وضعیت خطرناکی را برای ما به همراه خواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: به هر صورت تضاد منافع و خصومتی که در طول ۴۰ سال گذشته میان ما و آمریکا وجود دارد، نه تنها کمرنگ نشده است، بلکه پررنگ‌تر هم شده است. متاسفانه مولفه‌های تشدید این نزاع و خشونت هم کاملا وجود دارد و روز به روز پررنگ‌تر می‌شود، بنابراین قطعا به نفع ما نیست که ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود و شاید میان گزینه بد و بدتر این باشد که بایدن به عنوان رئیس جمهور وارد کاخ سفید شود. اما باید توجه داشت که حتی اگر گزینه دیگری جز ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود حداقل تا یکسال آینده تاثیر آنچنانی روی اقتصاد ما ندارد؛ بنابراین ما به جای اینکه منتظر باشیم ببینیم کدام گزینه رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود، باید به فکر مشکلاتی باشیم که با امکاناتی که داریم توان حل کردن آن را داریم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان