تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹

علائم شدید در مبتلایان جدید ویروس کرونا

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه ویروس کرونا در یک لحظه میزبان خود را شکار می‌کند، وضعیت فعلی شیوع کرونا در کشور را بحرانی توصیف کرد و خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از گذشته از سوی مردم شد.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا

رویداد۲۴  دکتر پیام طبرسی با اشاره به وضعیت بحرانی شیوع کرونا در کشور، اظهار کرد: وضعیت گسترش این ویروس در کشور، خصوصا در تهران از هفته‌های قبل و پس از کاهش محدودیت‌ها و رفتارهای پرخطر،  قابل پیش بینی بود.

ویروس کرونا وارد مرحله جدیدی شده

وی با اشاره به شکل‌گیری موج سوم کرونا در کشور، گفت: ویروس کرونا وارد مرحله جدیدی شده، به شکلی که در دو هفته اخیر با بیمارانی مواجه شده‌ایم که با علائمی مشابه ولی شدیدتر از دوره‌های قبل به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند.

طبرسی به افزایش بار مبتلایان به کرونا طی روزهای گذشته در کشور اشاره کرد و افزود: بالاترین میزان بستری شدگان کرونایی از اولین روز شیوع تا به امروز در بخش های ICU، مربوط به روزهای اخیر است.

تقریبا ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه در اشغال بیماران کرونایی است

وی ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی را با هدف قطع زنجیره ویروس کووید ۱۹ خواستار شد و هشدار داد: تقریبا ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه کشور در اشغال بیماران کرونایی قرار دارد و در آینده نیز هر تعداد تخت بستری به ناوگان درمان اضافه شود، به درمان این بیماران تعلق خواهد گرفت.

طبرسی با اشاره به این که خیلی از بیمارانی که نیاز به بستری شدن در بخش های ICU دارند، همچنان در بخش‌های عادی تحت درمان هستند، علت این موضوع را افزایش چشمگیر بیماران کرونایی نیازمند به مراقبت‌های ویژه و به دنبال آن کمبود تخت عنوان کرد.

وی ادامه داد: با وجود این که بیشتر بیمارستان‌های تهران به مدار ارایه خدمات کرونایی پیوستند، اما همچنان با کمبود تخت‌های بستری روبرو هستیم که این موضوع بیانگر این مهم است که کشور با وضعیت بسیار نگران کننده و بحرانی روبرو شده است.

تاثیر مستقیم سفرها بر افزایش آمار کرونا

وی  با اشاره به تاثیر مستقیم سفرها بر افزایش آمار کرونا و تعطیلات پیش رو به مردم توصیه کرد: برای پیشگیری از افزایش شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت خود از سفر رفتن اجتناب کنید؛ چرا که اگر مردم بخواهند همانند هفته‌های گذشته همچنان در مراسم‌ها شرکت کنند و به سفر رفتن ادامه دهند، تعداد مبتلایان بیشتر و بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه دستورات مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت بیشتر پروتکل‌ها، محدودیت تردد، عدم برگزاری تجمعات در مراسم‌ها و ... را فصل الخطاب دانست و عمل به این توصیه‌ها را خواستار شد.

وی با اشاره به احتمال افزایش شمار مبتلایان و در ادامه مرگ و میرها در هفته های آتی، نسبت به این موضوع هشدار داد و گفت: برای مهار کرونا، نیازمند همت بلند و حرکت جهادی مردم، مسئولان و سیاستگذاران هستیم.


بیشتربخوانید: فوتی‌های ویروس کرونا در تهران رکورد زد/ سفر نروید

ضرورت اعمال بیشتر محدودیت‌ها برای کنترل کرونا

وی در ادامه اعمال بیشتر محدودیت‌ها برای کنترل کرونا را ضروری دانست و تاکید کرد: کادر درمان دچار فرسودگی و خستگی شده‌اند و روز به روز تعداد بیمارن بدحال بیشتر می‌شود، شیوع و انتشار ویروس نیز در حال خارج شدن از حد کنترل است.

به گفته طبرسی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام تمهیدات باید بیش از پیش جدی گرفته شود تا بیماری کنترل شده و در فصول سرد با بحران کمتری نیز مواجه شویم.

درمان بیماران مبتلا به کرونا سخت‌تر شده است

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که آمارها بیانگر این موضوع است که درصد فوتی‌ها بر اثر ویروس کرونا در بخش‌های آی سی یو درصد بسیار بالایی است، توضیح داد: درمان بیماران مبتلا به کرونا در مقایسه با ماه‌های گذشته سخت‌تر شده؛ چرا که مبتلایان با علائم شدیدتر بیماری روبرو هستند.

وی در ادامه خطاب به افرادی که نسبت به رعایت توصیه‌ها بی‌توجه‌ هستند، توصیه کرد: لطفا نیم نگاهی به آمار مبتلایان و درصد درگیری مردم با این بیماری خصوصا افراد در معرض خطر داشته باشید.

وی همچنان علامت کلی کرونا را همان تب، سرفه و تنگی نفس ذکر کرد وگفت: از بین رفتن حس چشایی، علائم گوارشی، قلبی و عصبی نیز از دیگر نشانه‌های ابتلا به این بیماری است.

طبرسی ادامه داد: تحقیقات برای تهیه واکسن و داروی موثر کرونا با شدت ادامه دارد، ولی کماکان دارویی ارایه نشده که با قاطعیت این بیماری را درمان کند. داروهای ضد التهاب نیز تا حدودی برای کاهش دوره بیماری اثر گذار است، ولی مطلقا بر میزان مرگ و میرها اثری ندارند و مابقی موارد نیز صرفا در فاز تحقیقاتی قرار دارد.

هیچ درمان و دستورالعمل معجزه آسایی برای کرونا در دنیا وجود ندارد

وی با بیان این که همچنان هیچ درمان و دستورالعمل معجزه آسایی برای مقابله با کرونا در هیچ جای دنیا وجود ندارد، ادامه داد: درمان‌های ثانویه‌ای همانند درمان به کمک آنتی‌بادی‌ها در فاز نهایی تحقیقات هستند. مدل آزمایشی به کمک آخرین دستاوردها و تکنولوژی‌ها انجام می‌شود و به نظر می‌رسد این روش در مقایسه با روش پلاسما درمانی، اثرگذاری بهینه‌تر و موثرتری داشته باشد.

ویروس کروناجهش عمده‌ای نداشته

طبرسی در ادامه با بیان اینکه ویروس کرونا همانند آنفولانزا جهش عمده‌ای نداشته، توضیح داد: در مورد ویروس آنفولانزا جهش‌های عمده ای تا به امروز به وجود آمده که باعث ایجاد ویروسی کاملا جدید شده ولی در مورد کرونا تمامی جهش‌ها صرفا جهش‌های نقطه‌ای است.

وی با بیان این که تاکنون دو جهش عمده کرونا در سنگاپور شناسایی شده توضیح داد: خوشبختانه این مطالعات حاکی از کاهش علائم و شدت این بیماری است؛ ولی مابقی و عمده گزارشات در گوشه گوشه دنیا حکایت از تکثیر و افزایش شدت بیماری زایی کرونا دارد. این جهش‌ها باعث افزایش بیماری‌زایی کرونا شده؛ به طوری که تکثیر ویروس را شدت بخشیده و این موضوع  باعث شد که در حال حاضر بیماری‌زایی ویروس چند برابر شود.

طبرسی همزمانی کرونا با آنفولانزا و سایر ویروس‌های تنفسی را زنگ خطری برای افزایش بار بیماری‌ها ذکر کرد و افزود: به نظر می‌رسد استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های درمانی می‌تواند به میزان قابل توجهی از شدت بیماری‌زایی کرونا و آنفولانزا بکاهد.

وی با اشاره به این که در حال حاضر در مهار کرونا وضعیت مطلوبی نداریم افزود: افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میر ها در مقایسه با جمعیت کشور نشان می‌دهد آمار ها هنوز به عدد قابل قبول نزدیک هم نشده و باید بیش از پیش محدودیت‌ها و پروتکل‌ها جدی گرفته شود.

وی ابتلا و عدم ابتلا به کرونا را کاملا موضوعی بی‌ارتباط با ژنتیک و گروه خونی افراد دانست و افزود: ممکن است فردی در خط مقدم ارائه دهندگان خدمت به بیماران کرونایی باشد و طی هشت ماهی که از این اپیدمی می‌گذرد به آن مبتلانشده باشد، ولی نکته اینجاست که کرونا در یک لحظه میزبان خود را شکار می کند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، طبرسی در خاتمه با تاکید بر این که همچنان بهترین راه مبتلا نشدن به ویروس کووید ۱۹ پیشگیری است، تاکید کرد: همچنان و همانند روزهای اول شیوع این اپیدمی بیشترین قربانیان این بیماری افراد در معرض خطر و سالمندان هستند؛ ولی این موضوع به این معنی نیست که سلامت سایرین و جوانترها تضمین شده است؛ چرا که موارد عدیده‌ای نیز در موج سوم بدون هیچ بیماری زمینه‌ای و ریسک فاکتوری درگیر ابتلا به این بیماری در فرم‌های شدیدتر شده‌اند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان