تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۹

هاشمی: تنها رهبری می‌توانند احمدی نژاد را اخراج کنند/ مجتهدی شبستری: درباره اخراج احمدی نژاد از مجمع چیزی نشنیده‌ام

محمود احمدی‌نژاد با بروز برخی رفتار‌ها از خود این سؤال را ایجاد کرده که آیا چنین فردی شایستگی حضور در مجمع تشخیص نظام را دارد.
احمدی نژاد
رویداد۲۴ محمود احمدی‌نژاد با بروز برخی رفتار‌ها از خود این سؤال را ایجاد کرده که آیا چنین فردی شایستگی حضور در مجمع تشخیص نظام را دارد.

محمود احمدی‌نژاد درحال بازی و برهم زدن قواعد معمول دنیای سیاست است. او که همین چندماه قبل با انجام یک مصاحبه جنجالی خود را در قامت یک طرفدار موسیقی معرفی کرده بود، اخیرا با انجام یک مصاحبه دیگر آن هم با رسانه‌ای که خاستگاه و ماهیت ضد ایرانی آن بر کسی پوشیده نیست دوباره خود را بر سر زبان‌ها انداخت. اقدامات محمود احمدی‌نژاد تنها به انجام مصاحبه‌های جنجالی ختم نمی‌شود. فعالیت رئیس جمهور سابق ایران در فضای مجازی نیز با حواشی جالبی همراه است که به عنوان مثال می‌توان به ماجرای پیام توئیتری وی به «آنجلینا جولی» ستاره‌هالیوود اشاره کرد.

در روز‌های اخیر برخی گمانه زنی‌ها در خصوص اخراج قریب الوقوع وی از مجمع تشخیص مصلحت نظام به گوش می‌رسد. مجمعی که حضور وی در آنجا نیز بدون حاشیه نبوده است. محمدحسن قدیری ابیانه معتقد است «محمود احمدی‌نژاد عمداً این کار‌ها را می‌کند تا از مجمع تشخیص مصلحت نظام اخراج شود و پس از آن در پی مظلوم‌نمایی و کار‌های عوام‌فریبانه برود و به زعم خودش بتواند خود را در نزد مردم مطرح کند.»

عباس سلیمی نمین دیگر چهره اصولگرا، اما مخالف اخراج اوست و می‌گوید «طرح برخورد با احمدی‌نژاد در حالی به میان آمده که او اصرار دارد سرمایه‌های خود را به آتش بکشد. او نمی‌داند که با طرفداری از مایکل جکسون نه تنها نمی‌تواند جوانان را به سمت خودش بکشد بلکه وجهه باقی‌مانده را هم از دست خواهد داد و به پایان کارش می‌رسد. اما اگر مثلاً از حضور در مجمع کنار گذاشته شود می‌گوید، مرا تحمل نکردند.»

آیت الله مجتهدی شبیستری که از اعضای فعلی مجمع است می‌گوید صحبتی درباره اخراج احمدی‌نژاد مطرح نشده است و تصمیم دراینباره در صلاحیت رهبر انقلاب است، اما او تاکید دارد شرایط فعلی کشور رفتار‌های وحدت شکنانه و پرحاشیه را نمی‌طلبد.

چیزی درخصوص اخراج احمدی‌نژاد از مجمع تشخیص نشنیده‌ام

*آیت الله مجتهدی شبستری! آیا رفتار‌های اخیر آقای محمود احمدی‌نژاد می‌تواند در نهایت منجر به اخراج او از جمع اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام شود؟

در مورد اخراج فردی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبتی نشده و من، چون اطلاعی ندارم نمی‌توانم چیزی بگویم.

*مجمع تشخیص مصلحت نظام که یک جایگاه نخبگانی دارد، آیا اصولا سازوکاری را دارد که رفتار‌های خارج از عرف اعضای خود را متذکر شود؟

مقام معظم رهبری گهگاهی توصیه‌هایی به همه مسؤلین دارند و به مجمع تشخیص هم این توصیه‌ها را می‌کنند که نباید مسائلی را که ایجاد آشوب و تشنج می‌کند را بیان کنند، ولی به تازگی درمورد مجمع تشخیص من از مقام معظم رهبری چیزی نشنیدم که تذکری داده باشند، ولی تذکرات همیشه بوده است و در سالگرد مجمع تشخیص و در بعضی از مقاطع یک تذکرات عمومی داده اند.

*اصولا ساز و کار خارج شدن یک فرد از مجمع، از سوی رهبری انجام می‌شود یا خود اعضا هم می‌توانند این کار را انجام دهند؟

از طریق رهبری باید باشد. من، چون در این دورره جدید بودم و قبلا نبودم، به خاطر ندارم که از طریق مجمع یا رهبری کسی را اخراج کرده باشند. روال سابق را هم نشنیدم که کسی اخراج شده باشد مگر اینکه دوره تجدید شود و دیگر اسم آن فردی که کار خلافی انجام داده است یا حرف خلافی زده است در دوره جدید نباشد، این ممکن است اتفاق بیفتد، اما اخراج را به خاطر ندارم.
بیشتر بخوانید: رونمایی از کاندیدای اجاره‌ای احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

روسای جمهور سابق نباید تبدیل به اپوزیسیون نظام شوند

*سفارش شما به فردی مثل آقای احمدی‌نژاد که برخی رفتار‌های خارج از عرف عالم سیاست و حتی خلاف مصالح ملی را انجام می‌دهند چیست؟

هم ایشان و هم هر کسی که مطالبی بگوید که بر خلاف وفاق باشد و تخریب نظام را به دنبال داشته باشد صلاح نیست، مخصوصا در این شرایطی که دشمن این توطئه را دارد و در داخل وضع اقتصادی و بهداشتی و بهداری کشور بخاظر کرونا بهم ریخته است، در این شرایط کشور، مردم را دلسرد کردن و مأیوس کردن صلاح نیست.

در این شرایط خاص مردم را باید به وفاق و آرامش و همدلی دعوت کرد. البته همانطور که مقام معظم رهبری هم فرموده اند انتقاد ایرادی ندارد، ولی تخریب؛ یعنی به نوعی صحبت که از باب تخریب دولت و نظام باشد اشکال دارد. در همین مجلس بعضی‌ها تندروی می‌کنند و این کار درستی نیست و همین طور افراد دیگر مثل رئیس جمهور‌های سابق و رئیس مجلس‌های سابق و افرادی که به نحوی فعلا در رده نظام نیستند به قول رهبری افرادی که کنار می‌روند یک اپوزیسیون درست می‌کنند و این کار درستی نیست. در این شرایط فعلی فقط باید مصالح کشور را در نظر گرفت و نباید هرچیزی که به زبانمان می‌آید را بگوییم و تا دشمن از این اظهار نظر‌های عجیب و غریب سوءاستفاده نکند.

به جز رهبری کسی نمی‌تواند احمدی‌نژاد را از مجمع تشخیص اخراج کند

محمد‌هاشمی، عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین تاکید می‌کند، سازوکار مجمع تشخیص تنها اجازه تذکر دادن به اعضا را می‌دهد و اخراج شدن در حیطه اختیارات اعضای مجمع نیست.

*آقای‌هاشمی! اخیرا اخباری به گوش می‌رسد که آقای احمدی‌نژاد به دلیل اظهار نظر‌هایی که می‌کند و چند مصاحبه انجام داده، شاید از مجمع اخراج شود، چون شما سابقه عضویت در مجمع را داشتید احتمال این موضوع را چقدر می‌دانید و سازوکار مجمع ممکن است به این سمت برود؟

برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام همانند روسای سه قوه و یا اعضای شورای نگهبان به فراخور جایگاه خود و همچین موارد مختلف در جمع اعضای انتصابی مجمع تشخیص مصلحت نظام که از سوی رهبری انتخاب می‌شوند؛ حاضر می‌شوند. اگر کسی در مجمع چند جلسه غیبت غیر موجه داشته باشد، غیر از رئیس جمهور که مشغله‌های زیادی دارد، این احتمال وجود دارد که از سوی رئیس مجمع با تذکر مواجه شود.

اگر در مواردی لازم باشد حذف یا اضافه‌ای در خصوص اعضای انتصابی صورت بگیرد این اتفاق باید توسط رهبری انجام شود و اعضای مجمع و حتی رئیس آن اختیار حذف و اضافه کردن افراد را ندارند. اگر مساله‌ای رخ دهد ممکن است رهبری از رئیس مجمع یا دبیر مجمع راجع به افراد نظر بگیرند، اما در نهایت ایشان تعیین می‌کنند که کسی حذف یا اضافه شود.

*اعضای مجمع می‌توانند در جلسات خصوصی خودشان به اعضایی که عرف سیاسی را رعایت نمی‌کنند تذکر دهند و یا این اقدام هم باید با هماهنگی رهبر معظم انقلاب باشد؟

اظهار نظر درمجمع بد نیست، ولی تاثیری به آن معنا ندارد، بالاخره ممکن است اختلاف نظر بین دو عضو باشد، اما در نهایت رئیس مجمع یا رئیس جلسه اگر تذکری بخواهند بدهند مثل مجلس که نماینده حق تذکر آیین نامه‌ای دارد می‌توانند تذکر آیین نامه‌ای بدهند. اگر کاری خلاف آیین نامه انجام شود و عضو می‌تواند بگوید که من درخواست تذکر آیین نامه‌ای دارم و زمانی که به او اجازه دادند می‌تواند بگوید که با استناد به فلان ماده آیین نامه، مثلا این کار درست نیست و می‌تواند در مورد آن بحث کند و حتی رأی گیری کند؛ یعنی موضوع تذکرات به نحوه ادراه جلسه مربوط می‌شود، مثلا ممکن است کسی تخلفی در نحوه ادراه جلسه داشته باشد، مثلا ممکن است در جلسه افرادی با هم حرف بزنند و رئیس جلسه تذکر دهد و بگوید که توجه کنید، اما این‌ها مساله حذف و اضافه شدن افراد نیست.

*به عنوان فردی که سابقه حضور در مجمع را داشتید، تحلیل شما از رفتار آقای احمدی‌نژاد چیست؟

من نمی‌دانم که ایشان چه کار می‌کنند.

*مثلا با رادیو بیگانه صحبت می‌کند، در مورد بازیگران زن‌هالیوود توئیت می‌زند و قبلا یکسری اظهار نظر‌های عجیب و غریب در خصوص جایگاه رهبری داشته‌اند و...

این مساله ربطی به مجمع و در مجمع بودن ندارد. اصولا از نگاه جمهوری اسلامی گفتگو با رادیو‌های بیگانه خیلی پسندیده نیست، ولی مسئولان امر یک ترفیع قائل می‌شوند و می‌گویند در داخل کشور این اتفاق نیفتد، ولی اگر کسی در خارج از کشور که به یک دلیلی رفته است، حتی مسافرت رفته است، اگر از رسانه‌های آن کشور به سراغش رفتند اشکالی ندارد که صحبت کند، ولی در داخل کشور صحبت با رسانه‌های بیگانه مثل VOA، BBC و .. افت دارد که یک مقام جمهوری اسلامی صحبت کنند، چون این‌ها معمولا جنبه دشمنی دارند پس ما نباید سوژه‌ای دست دشمن دهیم و با آن‌ها گفتگو کنیم.

من نمی‌دانم این کار از نظر قانونی هم منعی دارد یا خیر، اما از دیدگاه انقلاب، عرفا اینگونه بوده که این کار زشت است و افت دارد، ولی خارج از کشور اشکالی ندارد، همانطور که زمانی که امام در پاریس بودند با همه رسانه‌ها گفتگو می‌کردند؛ ولی بعد از انقلاب تصمیمی که گرفته شد این بود که یک مقام رسمی با یک رادیو دشمن گفتگو نکند، چون این کار افت دارد. از نظر جنبه اخلاقی و عرفی هرکسی باید شئونات نظام و شئونات خودش را حفظ کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان