تاریخ انتشار: ۰۲:۱۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۵

افزایش بیکاری و کاهش تولیدات صنعتی داخلی دستاورد قاچاق کالا

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام گفت: بهترین و تأثیرگذارترین راهکار مقابله با قاچاق کالا در جامعه، بالا بردن ریسک فعالیت در این حوزه است.
رویداد۲۴- «نعمت‌الله بیرانوند» اظهار کرد: پدیده قاچاق کالا علاوه بر آثار سوء اقتصادی به عنوان یک چالش اقتصادی و اجتماعی حائز اهمیت است و امروزه این پدیده علاوه بر این‌که به عنوان یک تهدید جدی بر سر راه تجارت آزاد است، هزینه‌های زیادی نیز بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل می‌کند.

وی بابیان این‌که قاچاق کالا از یک‌سو درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می‌دهد و از طرفی سبب خروج بی‌حاصل ارز، فرار گسترده سرمایه، افزایش بیکاری و کاهش تولیدات صنعتی داخلی می‌شود، افزود: مبارزه با قاچاق، موضوعی چندبخشی و فرابخشی است و به همین دلیل، برخورد با آن به‌تنهایی از عهده یک دستگاه یا سازمان برنمی‌آید و همه دستگاه‌های مسئول باید پای‌کار باشند.

بیرانوند با تأکید بر این‌که بهترین و تأثیرگذارترین راهکار مقابله با قاچاق در جامعه بالابردن ریسک فعالیت در این حوزه است، ادامه داد: قاچاقچی وقتی شاهد ریسک بالای فعالیت در این حوزه شود مطمئناً دست از قاچاق برمی‌دارد و در حالا حاضر ریسک قاچاق پایین است و افراد به راحتی این سمت سوق پیدا می‌کنند و در اکثر موارد سودهای بالا هم به جیب می‌زنند.

بیرانوند با اشاره به این‌که سودآوری بالا، عدم پرداخت عوارض گمرکی و دیگر هزینه‌های جانبی، قاچاق را جذاب کرده است، ادامه داد: علاوه بر قاچاقچی مغازه‌دار که هم کالای قاچاق به دست مردم می‌دهد مقصر است، چرا اگر شخص جایگاهی برای فروش اجناس قاچاق نداشته باشد کمتر اقدام به این فعالیت مخرب اقتصادی می‌کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی ایلام با تأکید بر این‌که در حالا حاضر 12 دستگاه درزمینه مبارزه با قاچاق کالا وظیفه و تکلیف دارند، تصریح کرد: اگر همدلی و همکار مطلوبی بین این دستگاه صورت بگیرد قطعاً قاچاق کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر دیگر دستگاه‌ها با تعزیرات حکومتی همراهی نکنند صدور احکام اثر خاصی بر روی این حوزه نمی‌گذارد، چراکه تا برخورد به‌موقع و بازدارنده نباشد نمی‌توان این مشکل که ضربه جدی بر پیکره اقتصاد جامعه وارد می‌کند را حل کرد
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان