تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۵

ایتالیا – هلند کرسی شورای امنیت را تقسیم می‌کنند

ایتالیا و هلند که بر سر کسب کرسی شورای امنیت دچار اختلاف شده بودند، نهایتا سازش کرده و توافق کردند که زمان تصدی این کرسی به صورت مساوی میان آنها تقسیم شود
رویداد۲۴-ایتالیا و هلند که بر سر کسب کرسی شورای امنیت دچار اختلاف شده بودند، نهایتا سازش کرده و توافق کردند که زمان تصدی این کرسی به صورت مساوی میان آنها تقسیم شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان رای‌گیری برای تعیین اعضای غیر دائم شورای امنیت، قزاقستان برای اولین بار انتخاب شد و به بولیوی، اتیوپی و سوئد پیوست که در جریان رای‌گیری محرمانه در مجمع عمومی 193 عضوی انتخاب شده بودند. اما پنج دور رای‌گیری نهایتا نشان داد که هلند و ایتالیا رای‌ بسیار نزدیک 95 را هر کدام آورده‌اند که کمتر از دو سوم اکثریت لازم برای عضویت غیر دائم است.

وزیر خارجه هلند با اعلام سازش به هیات‌های سازمان ملل گفت که نتیجه به گونه‌ای است که باید از تلاش‌های دو کشور قدردانی شود. وزیر خارجه ایتالیا هم گفت که رای برابر دو کشور باید حاوی پیام وحدت میان این دو کشور اروپایی باشد.

براساس توافقی که به رای گذاشته می‌شود، ایتالیا در سال 2017 و هلند در سال 2018 عضو غیر دائم شورای امنیت خواهند بود. با این حال ایتالیا به سختی تلاش کرد تا با کشورهای دیگر لابی کند و بتواند به تنهایی به این کرسی برسد. ایتالیا خود را کشوری در مدیترانه توصیف کرد که تجربه خوبی در مدیریت بحران پناهجویان دارد. این کشور اروپایی همچنین تلاش های خوبی برای خارج کردن لیبی از بحران صورت داد. چنانچه توافق مذکور مورد تایید مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار بگیرد، این تقسیم کرسی اقدامی نادر می‌شود که در تاریخ سازمان ملل بی‌سابقه است.
منبع: ایسنا
برچسب ها: رویداد24 ، کرسی ، هلند ، ایتالیا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان