تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۱۲ تير ۱۳۹۵

انتخابات فدرال استرالیا برای تعیین نمایندگان پارلمان و انتخاب نخست وزیر کلید خورد

انتخابات فدرال استرالیا صبح روز شنبه کلید خورد تا مردم 150 نماینده مجلس نمایندگان (پارلمان) و 76 نماینده مجلس سنا را انتخاب و در نهایت چهل و پنجمین پارلمان استرالیا تشکیل و نخست وزیر آینده استرالیا تعیین شود.
رویداد۲۴- انتخابات فدرال استرالیا صبح روز شنبه کلید خورد تا مردم 150 نماینده مجلس نمایندگان (پارلمان) و 76 نماینده مجلس سنا را انتخاب و در نهایت چهل و پنجمین پارلمان استرالیا تشکیل و نخست وزیر آینده استرالیا تعیین شود.

 مرحله نخست انتخابات استرالیا زمانی آغاز شد که 'مالکوم ترنبول' نخست وزیر برای تصویب طرح های دولتش در مجلس با مشکلات و دست اندازهایی مواجه و از فرماندار کل خواست با انحلال مجلس سنا و مجلس نمایندگان موافقت کند.

فرماندار کل استرالیا نیز 20 اردیبهشت فرمان انحلال این مجالس را صادر کرد و مبارزات انتخاباتی در استرالیا برای حضور مردم در انتخابات زودهنگام عمومی آغاز شد.

ترنبول با این درخواست دست به بزرگترین قمار سیاسی خود در زمانی زد که میزان محبوبیت حزبش کاهش یافته بود و اکنون نیز رقابت اصلی بین دو ائتلاف احزاب حاکم ملی – لیبرال و حزب مخالف کارگر است.

تحلیلگران با توجه به نظرسنجی ها و پیچیدگی انتخابات استرالیا احتمال می دهند احزاب مخالف بیشترین کرسی های پارلمان را بدست آورند و شاید حزب کارگر بار دیگر سکان هدایت استرالیا را در دست گیرد.

طبق قوانین استرالیا، تمامی شهروندان واجد شرایط این کشور باید برای شرکت در انتخابات ثبت ‌نام کرده و در آن شرکت کنند در غیر اینصورت با جریمه روبرو خواهند شد.
استرالیایی ها رای خود را در بیش از هفت هزار صندوق می ریزند و گفته شده است تا روز جمعه بیش از دو میلیون و 500 هزار نفر در استرالیا و دیگر مناطق جهان رای خود را به صندوق ها انداختند.

آمار نشان می دهد 15 میلیون و 670 هزار استرالیایی در این دوره حق رای دارند و این در حالی است که در انتخابات سال 2013 میلادی 14 میلیون و 710 هزار نفر حق رای داشتند.
کمیسیون انتخابات استرالیا معتقد است بیش از 70 درصد از افراد 18 ساله و بیش از 80 درصد افراد 19 ساله برای انتخابات این دوره ثبت نام کرده اند.

گزارش روز شنبه رسانه های محلی نشان می دهد در برخی مناطق صف های طولانی از مردم برای رای دادن تشکیل شده است.

انتخابات ساعت 16 به وقت محلی پایان می یابد.
با برگزاری انتخابات زودهنگام و رفتن مردم به پای صندوق های رای از صبح امروز شنبه، رقابت برای انتخاب پنجمین نخست وزیر این کشور در سه سال گذشته نیز آغاز شده است.
'تونی ابوت' پیش از دوره کوتاه مدت و چند ماهه نخست وزیری 'مالکوم ترنبول' که به انتخابات ختم شد، دو سال از سال 2013 تا 2015 میلادی بیست و هشتمین نخست‌ وزیر استرالیا بود.
'کوین راد' از حزب کارگر نیز چند ماه در سال 2013 و پیش از تونی ابوت به عنوان نخست وزیر استرالیا فعالیت کرد و سکان هدایت این کشور را از دست 'جولیا گیلارد' که از سال 2010 تا 2013 در این سمت فعالیت داشت، گرفته بود.

آشفتگی بازار جهانی ناشی از رای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بحث پناهندگی و سیاست استرالیا در مورد پناهندگی افرادی که خود را با قایق به آب های این کشور می رسانند، افزایش قیمت مسکن، نرخ مالیات شرکت ها و فساد مسائل عمده در مبارزات انتخاباتی هشت هفته گذشته این کشور بود.

ترنبول گفت: زمان کنونی زمان ثبات است. ثبات بدون وحدت نمی تواند وجود داشته باشد.
اما نظرسنجی ها نشان می دهد که دولت جدید استرالیا نیز نمی تواند اکثریت کرسی های پارلمان را به دست آورد، تا یک دولت اکثریت را با 150 کرسی مجلس نمایندگان تشکیل دهد.
حزب کارگر در حال حاضر دارای 55 کرسی مجلس نمایندگان است و ائتلاف حاکم 90 کرسی را به خود اختصاص داده و پنج کرسی نیز در دست احزاب کوچک و یا مستقل است.

دولت ترنبول قول افزایش تولید، اشتغال و رشد اقتصادی از طریق کاهش مالیات کسب و کارهای بزرگ را داده است، در حالی که حزب کارگر می گوید که نرخ بالای مالیات را حفظ خواهد کرد و با استفاده از درآمد آن به آموزش و بیمارستان ها کمک خواهد کرد.

نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد در دوره هشت هفته ای بازار تبلیغات انتخاباتی تغییر کوچکی در نتایج حاصل شده است و برخی از ناظران می گویند که رای دهندگان رای خود را مدنظر قرار داده اند.

به نوشته رسانه های محلی استرالیا، 'جف رابینسون' یک کارشناس سیاسی، گفت که هر دو طرف نقاط قوت سنتی خود را تبلیغ می کردند، محافظه کاران خود را مدیران اقتصادی بهتر دانسته و حزب کارگر بر بحث سلامت و بهداشت و آموزش تاکید کردند.

نظرسنجی ها نشان می دهد حزب حاکم و حزب کارگر برای پیروزی در انتخابات در رقابتی نزدیک قرار دارند و آخرین نظرسنجی گویای این امر بود که حزب مخالف کارگر با جلب 51 درصد نظر مردم پیشتاز و ائتلاف حاکم 49 درصد احتمال پیروزی دارد.

براساس قانون، اعضای مجلس نمایندگان استرالیا و به تبع آن نخست وزیر به طور متوسط هر سه سال یکبار انتخاب می‌ شوند، اما اعضای سنای استرالیا هر 6 سال یکبار برگزیده می‌ شوند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان