تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
مصباحی مقدم در گفتگو با رویداد‌۲۴ مطرح کرد:

از رای نیاوردن ترامپ خوشحالم/ عقب نشینی اصلاح طلبان در انتخابات ۹۸ باعث کاهش مشارکت بود

مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز معتقد است که دلیل مشارکت پایین در انتخابات مجلس ۹۸ عقب نشینی اصلاح طلبان از انتخابات و عدم تشویق مردم بود و در مقابل اصولگرایان با تمام قوا وارد میدان شدند.

مصباحی مقدم

رویداد۲۴ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می‌شود.با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احزاب و شخصیت‌ها در کشور نیز به تکاپو افتادند و تحلیلگران بر این باورند که اهمیت فاکتور مسائل اقتصادی در انتخابات پیش رو با پیروزی جو بایدن به اهمیت مذاکره و دیپلماسی تغییر جهت داده است.

بااین وجود، مشارکت و حضور مردم در عرصه انتخابات 1400 کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و فشار اقتصادی و سیاسی و نابسامانی‌های مدیریتی، این احتمال را ایجاد کرده که مردم بخواهند همچنان همانند سال ۹۸ به بی‌تفاوتی خود با صندوق‌های رای ادامه دهند. در انتخابات ۹۸ مشارکت مردم در انتخابات ۴۰ درصد بود که این درصد در تهران به ۲۰ هم می‌رسید. موضوعی که باعث نگرانی محافل سیاسی شد.

در این میان بسیاری از سیاسیون معتقدند عدم حضور اصلاح طلبان، رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان و عدم تشویق اصلاح طلبان به حضور مردم در پای صندوق‌های رای باعث شده تا میزان مشارکت به پایین‌ترین حد خود در سال‌های گذشته برسد. اگرچه برای اصولگرایان، این امر اتفاقی بسیار خوشایند است، زیرا همواره در شرایطی که مردم پای صندوق‌های رای نروند و میزان مشارکت پایین باشد، این آن‌ها هستند که پیروز رقابت خواهند بود. 

مردم از شرایط اقتصادی در رنج هستند

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی مجمع روحانیون مبارز در گفت و گویی به رویداد‌۲۴ گفت: ما در شرایط جنگ هم انتخابات ریاست جمهوری را داشتیم و حتی در مناطق جنگی هم مردم در پای صندوق‌های رای حاضر شدند و رای دادند؛ اینطور نبود که مردم سرنوشت سیاسی خودشان را رها کنند. از همین رو معتقدم مردم در سال ۱۴۰۰ نیز با حضور در پای صندوق‌های رای سرنوشت خودشان را رقم خواهند زد.

وی ادامه داد: مسلما مردم از وضعیت اقتصادی در رنج هستند و نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت و همین مسئله بسیار نگران کننده است. مردم با وجود رنجی که از شرایط دارند خواهان تغییر وضعیت موجود هم هستند و انتظار می‌رود با حضور در پای صندوق‌های رای شرایط را تغییر دهند. چند ماه به پایان دولت روحانی باقی نمانده است و معتقدم اگر خواهان حضور مردم در پای صندوق‌های رای هستند باید در مدت باقی مانده برای بهبود وضعیت معیشت مردم تلاش کنند. افزایش اشتغال و درآمد زایی و مدیریت منابع و امکانات می‌تواند در این مسیر کمک کننده باشد.

وی افزود: ما در داخل کشور هم منابع ریالی گسترده‌ای داریم و هم منابع ارزی و طلای گسترده در دست مردم داریم. اما نکته مهم مدیریت این منابع است و نباید به گونه‌ای رفتار شود که منابع مردم سوخت شود و از بین برود. اگر یک مدیریت خوب صورت بگیرد می‌تواند این منابع را به سمت اشتغال و تولید ببرد.


بیشتربخوانید:  دوقطبی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ قابل تصور است؟


عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه عدم حضور مردم در پای صندوق‌های رای در سال ۹۸ به دلیل نارضایتی از شرایط اقتصادی بود، تصریح کرد: مردم از عملکرد دولت و مجلس راضی نبودند و علت پایین بودن مشارکت هم همین موضوع بود و همین موجب دلسردی شد و فکر کردند که حضور در انتخابات فایده‌ای ندارد و نمی‌تواند موجب تغییر شرایط شود. البته نباید از وجود بیماری کرونا غافل شد، زیرا یکی از دلایل کاهش مشارکت نیز همین موضوع بود. البته سهم کرونا نباید بزرگ نشان داده شود. اما مسئله مهم دیگری که در انتخابات ۹۸ می‌توان به آن اشاره کرد نوعی عقب نشینی اصلاح طلبان از انتخابات بود و همین که لیدر‌های این جریان وارد میدان نشدند و مردم را برای حضور تشویق نکردند در میزان مشارکت تاثیرگذار بود.

مشارکت در انتخابات ۹۸ تحت تاثیر عدم حضور اصلاح طلبان بود

وی ادامه داد: به طور مثال حجت الاسلام انصاری شخصیت بسیار بزرگ و مهم در جریان سیاسی کشور و اصلاح طلبان است که در تهران ۷ هزار رای آورد. این نشان می‌دهد که اصلاح طلبان پای صندوق‌های رای نیامدند و در مقابل جریان اصولگرا که با تمام قوا پای صندوق‌های رای حاضر شدند و اصلا یکی از دلایل کم بودن مشارکت در انتخابات عدم حضور اصلاح طلبان بود.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات مجلس با انتخابات ریاست جمهوری متفاوت است، تصریح کرد: انتخابات مجلس در سطح استانی است، ولی ریاست جمهوری در سطح ملی است و همین باعث افزایش مشارکت مردم می‌شود و معتقدم شرایط ۱۴۰۰ با ۹۸ متفاوت خواهد بود.

مذاکره راه به جایی نمی‌برد

مصباحی مقدم با بیان اینکه نباید انتخابات داخل را به انتخابات آمریکا گره زد، خاطرنشان کرد: هم سیاستمداران و هم رسانه‌ها نباید این نگاه را داشته باشند؛ ایران یک ملت بزرگ و مستقل است و انقلاب کرده است که روی پای خود بایستد و به دیگران متکی نباشد. باید بگویم از رای نیاوردن ترامپ بسیار خوشحالم، اما این به معنای این نیست که از رای آوردن بایدن ذوق زده باشم. زیرا تصور نمی‌کنم که حضور بایدن به عنوان رئیس جمهور تاثیری در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: جو بایدن ۳۷ سال به عنوان سناتور و ۸ سال به عنوان معاول اول باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا فعالیت داشته است و اینگونه نیست که بگوییم با حضور او همه امور تغییر می‌کند. این نگاه و تفسیر‌ها نوعی عزت خود را در گرو دیگران قرار دادن است. از سوی دیگر هم معتقدم مذاکره راه به جایی نمی‌برد. زیرا در گذشته هم مذاکره کردیم. حتی اوباما هم تحت قانون ایسا برخی از توافق‌ها را از بین برد و حتی حاضر نشد که تحریم‌ها را به طور کامل علیه ایران لغو کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
1
0
بعد قضایای آبان فرقی بین اصلا طلب و اصولگرا نیست
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان