تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹

رونمایی از تاکتیک برجامی بایدن در مواجهه با ایران

 پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موضوع چگونگی مواجهه تیم بایدن با جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین موضوعاتی بوده که در صدر اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ای در دنیا قرار گرفته است.

جو بایدن

رویداد۲۴ رویکردها و تحلیل‌های متفاوت از فضای ایجاد شده اما؛ عمدتا در یک نقطه اشتراک نظر داشته‌اند و آن اینکه کاخ سفید حتی با مدیریت دموکرات‌ها نیز به دنبال تشدید فشارها بر ایران برای عقب نشینی از مواضع و رویکردهای خود در داخل و در فضای منطقه‌ای و بین‌المللی است.

نکته قابل توجه در این تحلیل‌ها تفاوت برداشت‌ها از راهبرد ایران در شرایط جدید پیش آمده است، چه، برخی به تن دادن ایران به رویکرد تیم بایدن اعتقاد داشته و برخی نیز با توجه به تداوم عملی راهبرد کلان ایالات متحده در قبال ایران به عدم تغییر راهبرد تهران در شرایط جدید معتقدند. سخنان هفته گذشته جیک سالیوان پس از تصویب قانون ضد تحریمی اخیر مجلس را می‌توان در همین خصوص ارزیابی کرد.

بر این اساس؛ مشاورین و اتاق فکرهای مرتبط با دموکرات‌ها و شخص جو بایدن دائما در حال بررسی شرایط برای اتخاذ تصمیم نهایی در قبال ایران هستند. در همین خصوص «برت استفنز» در یادداشتی در «نیوریورک تایمز» با بررسی جوانب مختلف، از تاکتیک برجامی بایدن رونمایی کرده است.


بیشتر بخوانید: بایدن در بازگشت به برجام وقت تلف کند ایران مشتاق تر می‌شود؟


در بخشی از این یادداشت آمده است: گرچه جو بایدن به صراحت گفته بود روش مطلوب او در مقابله با ایران، به شرط بازگشت تهران به تعهداتش وفق برجام، یافتن راهی برای بازگشت به توافق هسته‌ای امضا شده توسط دولت باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ و چانه‌زنی بر سر تمدید برخی از مفاد اصلی آن است، اما تصمیم ایران به افزایش سطح تولید اورانیوم غنی شده بایدن را با بن‌بست مواجه کرده است.

نویسنده ادامه داده است: در چنین شرایطی شاید تنها یک راه برای دولت جدید بایدن در خروج از این بن‌بست وجود داشته باشد، اینکه؛ رئیس جمهوری منتخب می‌تواند در بازگشت به توافق تعلل کرده و از اهرم زمان در برابر ایران استفاده کند.

یادداشت نویس نیویورک تایمز در حالی از پیش‌شرط بایدن برای بازگشت به برجام سخن گفته و تصمیم ایران به افزایش سطح تولید اورانیوم غنی شده را نقض برجام عنوان کرده، که اولا طرف نقض کننده برجام دولت آمریکاست و برای بازگشتش به این توافق نمی‌تواند پیش شرط بگذارد و ثانیا اقدامات کاهش تعهد ایران نه تنها نقض برجام نبوده که منطبق با مفاد بند 36 این توافق است.

این یادداشت در ادامه با برشمردن برخی اتفاقات اخیر و تکرار تهدیدات محور آمریکایی ـ صهیونیستی، مدعی شده که ایران توان مقابله با آمریکا را نخواهد داشت و اگر تصمیم درستی از سوی بایدن اتخاذ شود، فشارها جواب داده و موضع ایران در نهایت تغییر خواهد کرد.

بر این اساس؛ به نظر می‌رسد ماشین رسانه‌ای دموکرات‌ها ضمن رونمایی از تاکتیک بایدن در خصوص ایران، در حال تلاش برای اثرگذاری در حوزه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مسئولین ایرانی است تا با یک عملیات روانی از پیش طراحی شده، بستر را برای اعمال تاکتیک‌های جدید کاخ سفید در راستای راهبرد «فشار هوشمند» آماده کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جو بایدن ، برجام
نظرات شما
پیشخوان