تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رسانه نزدیک به ریاض:

عمران خان نخواست همراه با عربستان، در جبهه مقابل ایران قرار بگیرد/ پاکستان از عربستان فاصله می‌گیرد؟

پاکستان تصمیم به بازگرداندن وامی گرفته است که پیش از این از عربستان سعودی گرفته بود و تحلیلگران این اقدام را به معنای قطع ارتباط پاکستان با حمایت عربستان در مقابل به دست آوردن حمایت چین و همچنین حمایتی که از ائتلاف پاکستان با ترکیه و قطر حاصل می‌آید می‌دانند.

عمران خان

رویداد۲۴ العرب، نزدیک به عربستان سعودی نوشت: پاکستان تصمیم به بازگرداندن وامی گرفته است که پیش از این از عربستان سعودی گرفته بود و تحلیلگران این اقدام را به معنای قطع ارتباط پاکستان با حمایت عربستان در مقابل به دست آوردن حمایت چین و همچنین حمایتی که از ائتلاف پاکستان با ترکیه و قطر حاصل می‌آید می‌دانند.

در ادامه این مطلب آمده است: مسئولان روز چهارشنبه اعلام کردند که پاکستان یک میلیارد دلار به عربستان پرداخت کرده که این قسط دوم وام سه میلیارد دلاری آن از سعودیهاست و قرار است در ماه اینده یک ملیارد دلار دیگر هم پرداخت شود.

کارشناسان این اقدام را در راستای موضع سیاسی پاکستان در ضمن محاسبات خاص عمران خان می‌دانند که در حال نزدیک شدن به ترکیه و دوری از عربستانی است که شریک تاریخی پاکستان محسوب می‌شود.

از زمان نخست وزیری عمران خان، روابط پاکستان با عربستان شاهد سردی مستمری بود که دلیل آن، تمایل نداشتن نخست وزیر پاکستان برای ورود به ناتوی اسلامی بود که ریاض به آن دعوت کرده و هدف از آن را مقابله با تروریسم و ایران معرفی نموده است. اما اسلام اباد نمی‌خواهد عنصری برای مقابله با ایران باشد.

قطر در جذب پاکستان برای مشارکت در محوری با حضور ترکیه موفق شد و واکنش سعودی‌ها به تغییر موضع پاکستان، حرکت به سمت گشودن باب مشارکت استراتژیک با هند بود و این مساله باعث پیچیده شدن اوضاع منطقه‌ای اسلام اباد شده و دشواری‌های امنیتی و اقتصادی زیادی برای آن دارد.


بیشتر بخوانید: توافق مراکش با اسرائیل، چه مفهومی برای خاورمیانه بزرگ دارد؟


حمایت سخاوتمندانه عربستان در تبدیل پاکستان به یک قدرت اقتصادی و نظامی، موفقیت آمیز نبود، در مقابل کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس طبق محاسبات خود بر این عقیده اند که هند می‌تواند جایگزین بهتری باشد، این در حالی است که اطمینان کافی در مورد پایبندی ایالات متحده به نقش خود در مدیریت امنیت منطقه خاورمیانه وجود ندارد.

وزیر خارجه پاکستان، شاه محمود قریشی از عدم حمایت سازمان همکاری‌های اسلامی به رهبری سعودیها، در درگیری اسلام اباد با کشمیر شکایت کرده است. در این میان، با پرداخت یک میلیارد دلار، احتمالا پاکستان با یک بحران مالی مواجه می‌شود، بویژه زمانی که بخواهد آخرین قسط وام سعودی را پرداخت کند. این در حالی است که عربستان برای بازگرداندن وام به پاکستان فشار وارد می‌کند. تحلیلگران این اصرار و فشار ریاض را غیر عادی می‌دانند، اما وقتی به روابط متشنج بین پاکستان و عربستان مراجعه می‌کنیم، این فشار‌ها طبیعی به نظر می‌رسد، چرا که خود سعودی‌ها هم با کسری بودجه مواجه هستند.

عربستان در اواخر سال ۲۰۱۸ سه میلیارد دلار به پاکستان وام داده بود، تا قدرت خرید نفت این کشور افزایش یابد. اما با تنشی که در روابط دو طرف ایجاد شد، پاکستان تصمیم به برگرداندن این وام طی سه قسط گرفت. این در حالی است که در راستای کاهش تنشها، فرمانده ارتش پاکستان، ژنرال قمر جاوید باجوه در آگوست گذشته به ریاض سفر کرد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عربستان ، پاکستان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
0
0
پاکستان اگر دوست خوبی برای ایران باشد نفتش را تامین می کنیم برنج پاکستانی هم از برنج هندی خیلی بهتر است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان