تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۰۳ دی ۱۳۹۹

کدام واکسن بر ویروس جدید کرونا اثرگذار است؟

 استاد دانشگاه بقیه الله(عج) و متخصص بیوتکنولوژی به بیان توضیحاتی در این خصوص که کدام واکسن بر ویروس جدید کرونا موثر هستند، پرداخت.

کدام واکسن بر ویروس جدید کرونا اثرگذار است؟

رویداد۲۴ علی کرمی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برای ساخت واکسن کرونای ایرانی روی نوع قبلی ویروس کار شده آیا با وجود جهش‌هایی که در ویروس رخ داده‌ همچنان می‌توان به واکسن ایرانی امیدوار بود؟، گفت: برای ساخت واکسن کرونا پروتئین نوک ویروس یا همان اسپایک و شاخک‌ها نقطه هدف ماست و تمام واکسن‌هایی که در دنیا علیه کرونا ساخته شده سر نوکشان اسپایک است، هنگامی که ویروس وارد بدن می‌شود آن پروتئینی که یک گیرنده دارد در سطح سلول‌های تنفسی ما نفوذ می‌کند و RCE از آنجا وارد می‌شود و ما اگر بتوانیم آن را بلاک کنیم ویروس نمی‌تواند وارد سلول شود و غیرفعال می‌شود و هنگامی که  آنتی بادی تولید شود به آنتی بادی می‌چسبد.

وی ضمن اشاره به اینکه تا به حال شاید هزاران موتاسیون در پروتئین ویروس رخ داده و خیلی از آن‌ها مهم نبوده‌است، ادامه داد: من آنالیز کردم جهش مهم نیست و ما می‌گوییم جهش‌ها بی‌معنا هستند و تغییری در ساختار پروتئین ویروس ایجاد نمی‌کنند،  چرا من می‌گویم واکسن ما در آینده موفق‌تر از واکسن غربی‌ها خواهد بود؟ چون ۳۰ سال روی این واکسن‌ها کار کردم ما شانس آوردیم انتخاب درستی کردیم آن‌ها انتخاب غلطی کردند می‌دانید چرا آن‌ها رفتند یک پروتئین را برای واکسن انتخاب کردند از کل پیکره آن، در حالی که این ویروس ۹ پروتئین دیگر هم دارد اما ما کل پیکره ویروس را انتخاب کردیم.

استاد دانشگاه بقیه الله (عج) متذکر شد: تکنولوژی ساخت ۴ تا واکسن فایزر، مدرنا، بایون تک و آکسفورد  MRNA VACCINE است، که من ۱۷ سال پیش روی DNA  واکسن‌های ژنی در ایران مقاله نوشتم و کتاب چاپ کردم، این تکنولوژی مال ماست مال آن‌ها هم نیست و نمی‌دانم چرا بعضی‌ها چشم شان به آن طرف است اما چرا این واکسن‌ها ۱۷سال است آمده صنعتی نشده ولی یکسال است، کرونا آمده الان تولید شده‌است؟ چون ما از عوارض دراز مدت این واکسن‌ها تردید داشتیم.


بیشتر بخوانید: جهان درحال واکسیناسیون، ایران در انتظار/ رسانه‌های خارجی درباره واکسن ایرانی کرونا چه می‌گوید؟


این متخصص بیوتکنولوژی با بیان اینکه غربی‌ها فقط  یک تیکه از پروتئین اسپایک گرفتند و واکسن ساختند، اظهار کرد: مراقب باشید الان رسانه‌های غربی می‌خواهند بگویند، چون ما یک تیکه از آن پروتئین را گرفتیم و شاید این جهش هم درست است آن تیکه‌ای که ما ژنش را انتخاب کردیم هست و ممکن است واکسن ما بی اثر باشد یا فروش هزاران میلیاردی که در فکرشان بوده به هم بخورد و بنابراین رسانه‌ها را کنترل می‌کنند و می‌گویند فعلا ثابت نشده واکسن‌های ما بی اثر است، چون واکسنی که ما انتخاب کردیم ، کل پیکره ویروس است و بنابراین اولاً کل پروتئین اسپایک آنجا است آن S. پس آنتی بادی ضد آن ساخته شود بعید است یک موتاسیون بتواند جلوی اثر این واکسن را بگیرد ثانیا سایر آنتی ژن‌هایی که در سطح آن ویروس است در واکسن ما وجود دارد و وارد بدن می‌شود آنتی بادی علیه کل پیکره ویروس ساخته می‌شود بنابراین برعکس باید بگوییم ما از واکسن خودمان باید دفاع کنیم و گرنه ما تخصصمان همین واکسن‌های ژنی است.
 
وی افزود:ستاد اجرایی فرمان امام ۶ تا پلتفرم از واکسن ضعیف شده، کشته، پروتئین نوترکیب، پروتئین سطح اسپایک و همین واکسن‌های ژنی دارد و واکسن کشته و واکسن شهید فخری زاده به فاز بالینی رسیده و در حال گرفتن مجوز تست هستند، بنابراین دو پلتفرم در حال حاضر نزدیک تست انسانی است و انتخاب هوشمندانه ما این بود که باتوجه به جهش‌هایی که در پروتئین اسپایک دیدم این اتفاق را پیش‌بینی می‌کردیم که ممکن است بیفتد و واکسن ما اثرگذار نباشد.
 
استاد مرکز تحقیقات بیولوژی مولکولی توضیح داد: هنگامی که قسمتی از ویروس دچار جهش می‌شود،  همه پیکره ویروس که دچار جهش نشود و ویروس نمی‌تواند خودش کامل تغییر بدهد، ولی می‌تواند آن پروتئین کوچک را تغییر دهد و اشتباه مدرنا، فایزر بایون تک و آکسفورد این بود که کل پروتئین را نگرفتند.

منبع: میزان
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان