تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۰۶ دی ۱۳۹۹

نقش مرور زمان در پیگیری قضایی به چه معناست و چه تاثیری دارد؟

با گذشت زمان از لحظه وقوع جرم یا یک تخلف مساله حق پیگیری آن توسط فرد آسیب‌دیده از جرم یا تخلف مطرح می‌شود. در این موارد بزه‌دیده درباره این موضوع که با وجود گذشت مدتی معین از وقوع جرم آیا می‌تواند مساله را در محاکم پیگیری کند یا نه.

مشاوره حقوقی آنلاین/نقش مرور زمان در  پیگیری قضایی به چه معناست و چه تاثیری دارد؟

رویداد۲۴ یکی از مواردی که درباره آن سوالات بسیاری وجود دارد موضوع تاثیر مروز زمان بر پیگیری پرونده‌های قضایی است. به این معنا که آیا می‌توان با گذشت مدتی از زمان انجام یک تخلف موضوع از سوی بزه‌دیده پییگری قضایی شود.

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که مرور زمان به چه معناست. اگر چه  مرور زمان در قوانین ایران تعریف نشده است، ولی می‌توان آن را این‌گونه تعریف کرد: «مرور زمان عبارت از گذشتن مدتی است که به‌موجب قانون پس از انقضای آن مدت، دعوی شنیده نمی‫‌شود.» بنابراین براساس این تعریف بعد از گذشتن مدتی معین که آن هم باید در قوانین پیش‌بینی شده باشد، صاحب حق یا مدعی، حق اقامه‌ی دعوی خود را از دست خواهد داد.

به زبان ساده، مرور زمان بدین معنی است که واقعه‌ای رخ داده است و شخص زیان‌دیده که ممکن است خواهان یا شاکی باشد (چراکه مرور زمان هم در دعوای حقوقی و هم در دعوای کیفری وجود دارد)، باید پس از واقعه در مدت معقولی اقامه‌ی دعوا کند و درصورتی‌که سهل‌انگارانه یا به‌صورت عمدی طرح دعوا نکند، حق خود برای اقامه‌ی دعوی را از دست خواهد داد.
 
مطابق ماده ۱۳ قانون آیین دارسی کیفری حاصل شدن مرور زمان یکی از موارد موقوف شدن تعقیب امر کیفری است. مرور زمان نیز، عبارت از گذشتن مدتی است که پس از انقضای آن از دیدگاه قانونی، اعلام شکایت، تعقیب و تحقیق و رسیدگی به دعوای عمومی، صدور حکم و سرانجام مجازات امکان پذیر نیست؛ لذا با عنایت به تعریف فوق‌الذکر مرور زمان به ۴ قسم تقسیم می‌شود:

۱. مرور زمان شکایت (ماده ۱۰۶ قانون مجازات اسلامی)
۲. مرور زمان تعقیب (ماده ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی)
۳. مرور زمان صدور حکم (ماده ۱۰۵ قانون مجازات اسلامی)
۴. مرور زمان اجرای مجازات (ماده ۱۰۷ قانون مجازات اسلامی)


بیشتر بخوانید: مشاوره حقوفی آنلاین/ردیابی موبایل مجرم مالی امکان‌پذیر است؟

مشاوره حقوقی آنلاین/آیا شوهر می‌تواند همسرش را از تحصیل محروم کند؟


بنابراین مطابق ماده ۱۰۶ قانون مجازات اسلامی در جرائم تعزیری قابل گذشت هرگاه متضرر از جرم در مدت یک سال از تاریخ اطلاع از وقوع جرم، شکایت نکند، حق شکایت کیفری او ساقط می‌شود مگر اینکه تحت سلطه متهم بوده یا به دلیلی خارج از اختیار، قادر به شکایت نباشد که در این صورت مهلت مزبور از تاریخ رفع مانع محاسبه می‌شود.

هرگاه متضرر از جرم قبل از انقضای مدت مذکور فوت کند و دلیلی بر صرفنظر وی از طرح شکایت نباشد هر یک از ورثه وی در مهلت شش ماه از تاریخ وفات حق شکایت دارد.

تبصره: غیر از مواردی که شاکی تحت سلطه متهم بوده، درصورتی به شکایت وی یا ورثه او رسیدگی می‌شود که جرم موضوع شکایت طبق ماده (۱۰۵) این قانون مشمول مرور زمان نشده باشد.

یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان