تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۰۶ دی ۱۳۹۹

اخباری که در سال ۲۰۲۰ به آن توجه نکردید؛ از جاه طلبی‌های نئو عثمانی ترکیه تا وقوع بزرگترین اعتراض تاریخ بشر در هند و ریشه کن شدن فلج اطفال در آفریقا

در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به برخی از مهم‌ترین خبر‌های سال ۲۰۲۰ که از قضا ارتباطی با ترامپ یا ویروس کرونا ندارند.

سال2020

رویداد۲۴ امی مکینون در فارین پالیسی نوشت: در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به برخی از مهم‌ترین خبر‌های سال ۲۰۲۰ که از قضا ارتباطی با ترامپ یا ویروس کرونا ندارند.

 از زمان جنگ جهانی دوم به این سو هیچ رویدادی مثل شیوع ویروس کرونا در سال جاری نتوانسته بود تمام دنیا را درگیر خودش سازد. با وجود همه مشکلات ناشی از همه‌گیری کرونا هنوز موضوعات و بحران‌های دیگر مهمی در سال ۲۰۲۰ وجود داشتند. مردم هنوز برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند، جنگ‌ها علیرغم درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد برای آتش بس جهانی ادامه یافتند و حتی درگیری‌های جدیدی درگرفت. از آتش سوزی گرفته تا طوفان، بلایای طبیعی ویرانی‌هایی به بار آوردند که به نوعی یادآور خطرات آینده تغییرات آب و هوایی است.

در اینجا نگاهی داریم به برخی از بزرگترین حوادثی که عملا ارتباطی با ویروس کرونا در سال ندارند.

درگیری تیگرای در اتیوپی

در اوایل ماه نوامبر، آبی احمد، نخست وزیر برنده جایزه نوبل صلح اتیوپی، حمله نظامی را به منطقه ناآرام تیگرای در شمال کشور آغاز کرد. تنش‌های طولانی مدت بین دولت فدرال و مقامات منطقه‌ای به اوج خود رسید، زیرا حزب حاکم منطقه، جبهه آزادی خواهی مردم تیگرای را به تلاش برای حمله به یک پایگاه نظامی فدرال متهم کرد.

در میان گزارش‌های خشونت با انگیزه‌های قومی و مذهبی، دفتر پیشگیری از نسل کشی سازمان ملل اخطار‌هایی را در مورد خطر نسل کشی و پاکسازی قومی صادر کرد. به گزارش واشنگتن پست، در شهر مای کادرا، حدود ۶۰۰ نفر از گروه‌های قومی آمهارا و ولکایت، کشته شدند.

پیش از اعلام پیروزی ابی در ۲۸ نوامبر، درگیری‌های سه هفته‌ای با گلوله باران شدید مکل، پایتخت منطقه، توسط نیرو‌های اتیوپی به اوج خود رسید. تقریباً ۱ میلیون نفر در اثر جنگ آواره شدند و حدود ۵۰ هزار نفر به سودان همسایه اتیوپی پناه بردند. در حالی که جنگ در حال حاضر به پایان رسیده، درگیری نشانه‌ای از نبرد طولانی مدت بر سر سیستم قومی-فدرال این کشور بود، نظامی که می‌تواند پیامد‌های عمیقی برای صلح و ثبات در شاخ آفریقا و فراتر از آن داشته باشد.

جنگ قره باغ

در اواخر ماه سپتامبر، جنگ بین ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ آغاز شد. از زمان آتش بس ۱۹۹۴، این بدترین جنگی بود که در گرفت. برای چندین دهه تنش‌ها بین دو کشور در حالت آتش زیر خاکستر بود، اما امسال پس از برگزاری انتخابات دولت خوداظهار قره باغ در بهار، این اختلافات به شدت درگرفت و باعث نارضایتی آذربایجان شد.

حداقل ۱۶ نفر در درگیری‌های مرزی در طول تابستان کشته شدند، این اتفاق باعث شد هزاران نفر به خیابان‌های پایتخت آذربایجان بیایند و خواستار جنگ شوند. توافق نامه میانجیگری روسیه در تاریخ ۹ نوامبر جنگ را به پایان رساند و آذربایجان را قادر ساخت تا برخی از مناطق قره باغ را باز پس بگیرد. به عنوان بخشی از این توافق، کرملین دو هزار نیروی حافظ صلح را در امتداد جاده اتصال قره باغ به ارمنستان حفظ خواهد کرد.

جاه طلبی‌های نئو عثمانی ترکیه

در حالی که اکثر کشور‌ها تلاش می‌کردند از بحران اقتصادی و بهداشتی ناشی از کرونا در امان بمانند، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، خواسته‌های نئو-عثمانی خود را برای پیش بینی قدرت ترکیه در سراسر مدیترانه شرقی و خاورمیانه دو برابر کرد.

در ماه ژانویه، نیرو‌های ترکیه به لیبی اعزام شدند تا از دولت وفاق ملی مورد حمایت سازمان ملل متحد در برابر نیرو‌های ژنرال حفتر حمایت کنند. در طول تابستان، تنش‌ها در دریای مدیترانه شرقی پیرامون اکتشافات نفتی ترکیه شعله ور شد. این تصمیم درست چند روز قبل از اعمال تحریم‌های دولت ترامپ علیه ترکیه، متحد‌اش در ناتو، به خاطر خرید سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسی در سال ۲۰۱۷ بود.

اعتراضات در بلاروس

انتخابات در بلاروس، کشوری که غالباً به عنوان آخرین دیکتاتوری اروپا توصیف می‌شود، باعث تنش شد. همانطور که انتظار می‌رفت، لوکاشنکو با وجود شائبه‌ها پیرامون تقلب در انتخابات سرانجام خودش را پیروز اعلام کرد، با این حال برای چندین هفته پس از پایان رای گیری، بلاروسی‌ها تقریباً هر روز در اعتراضات گسترده‌ای به خیابان‌ها می‌آمدند که در بعضی مواقع جمعیت از حدود ۱۰۰ هزار نفر هم فراتر می‌رفت.

فلج اطفال در آفریقا ریشه کن شد


در ماه آگوست، آفریقا پس از یک دهه فعالیت طولانی برای از بین بردن فلج اطفال، سرانجام موفق شد. تدروس آدنوم گبریزوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، این اتفاق را یکی از بزرگترین دستاورد‌های بهداشت عمومی در زمان معاصر توصیف کرد.

بحران‌های متعدد در لبنان

لبنان قبلاً با بیماری همه گیر و بدترین بحران اقتصادی در دهه‌های گذشته دست به گریبان بود که بزرگترین انفجار در تاریخ این کشور در ۴ اوت از بندر بیروت رخ داد و ۲۰۰ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت. هزاران تن مواد منفجره نیترات آمونیوم، همراه با ۱۵ تن نفت سفید و سایر مواد آتش زا در یک انبار ذخیره شده بود.

این انفجار به احتمال زیاد به طور تصادفی انجام شده، با این حال چهار ماه پس از انفجار، هیچ کس پاسخگو نبود که چگونه شش سال اجازه دادند چنین مواد خطرناکی در انباری داخل شهر باشد.

اعتراضات کشاورزان هند

در اواخر ماه نوامبر، کشاورزان در هند به عنوان بزرگترین اعتراض تاریخ بشر دست به اعتراض و اعتصابی سراسری زدند. کشاورزان می‌ترسند که قانون جدید اعمال شده در این کشور که در ماه سپتامبر توسط پارلمان تصویب شد، دست شرکت‌های بزرگتر را برای استثمار آن‌ها باز بگذارد.

با وابستگی حدود ۶۰ درصدی جمعیت هند به کشاورزی، قوانین جدید مخالفت‌های شدیدی به همراه داشته است.

توفان‌های اتا و یوتا

به گزارش واشنگتن پست، آمریکای مرکزی توسط توفان‌های اتا و یوتا در هم کوبیده شد، با توجه به اینکه این منطقه قبلاً با تأثیر اقتصادی مربوط به ویروس کرونا دست و پنجه نرم کرده، انتظار می‌رود خسارات وارده به واسطه طوفان، موج‌های جدید مهاجران را در جستجوی کار را به سمت مرز‌های آمریکا گسیل کند.
منبع: انتخاب
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان