تاریخ انتشار: ۰۶:۴۳ - ۱۷ دی ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ بررسی می‌کند؛

وسوسه بیت کوین بر جان متضرران بورس تهران/ چرا قیمت بیت کوین منفجر شد؟

بیت کوین و رشد ۳۰۰ درصدی آن، توجهات بسیاری را به سوی این ارز دیجیتالی روانه کرده؛ کسانی که از بورس تهران ضربه خوردند حسرت خرید بیتکوین را می‌خورند و کسانی که پولی در پس‌انداز دارند حداقل برای یک‌بار هم که شده جرقه خرید بیت‌کوین در ذهنشان زده شده، اما آیا الان زمان مناسبی برای رفتن به سمت بیت کوین است؟

قیمت بیت کوین

رویداد۲۴ قیمت بیت کوین سال ۲۰۲۱ را با یک رکورد شگفت انگیز آغاز کرد. روز‌های اول و دوم ژانویه ماه جاری میلادی  قیمت بیت کوین مرز ۳۴ هزار دلاری را شکست. هرچند این انفجار قیمتی ماندگار نبود و قیمت این ارزرمز به کانال ۳۰ هزاردلاری افت کرد، اما هنوز هم یک عدد بزرگ و مثال زدنی و البته وسوسه انگیز است.

بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله گران بر بستر فناوری زنجیره بلوکی یا بلاک چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ میلادی معاملات اولیه آن شکل گرفت. سال ۲۰۰۹ زمانی که هنوز نام بیت کوین در جهان ناشناخته بود، ارزش آن حتی به سنت هم نمی‌رسید. اما رفته رفته مسیر خود را پیدا کرد و در سال ۲۰۱۷ سروصدای بیت کوین در جهان پیچید.

در سال ۲۰۱۷ بیت کوین رشد ۱۳۰۰ درصدی را تجربه کرد و به ۲۰ هزار دلار سید، اما این رشد قیمت چیزی نبود که ماندگار بماند. در همان سال بعد از یک صعود بزرگ بیت‌کوین با سقوطی روبه‌رو شد که تمامی معامله‌گران را از خود ناامید کرد. طی این سقوط قیمت ۲۰ هزار دلاری بیت کوین به کانال ۵ هزار دلاری پرتاب شد و در سال ۲۰۱۸ هم نتوانست از جای خود تکانی بخورد. در سال ۲۰۱۹ دوباره ورق برگشت و بیت کوین از دره سقوط خود به بالا کشیده شد و تا ۱۴ هزار دلار رشد کرد. تا به اینجای کار هم نگاه‌ها به سمت بیت کوین این بود که یک ابزار پرداخت و سرمایه‌گذاری مطلوب است و آینده روشنی دارد. تا اتفاقات یک ماه پیش رخ داد و در روز‌های آغازین سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید. بیت کوین طی یک روز ۱۵۰ درصد رشد کرد و با رشد‌های شارپ روز‌های قبل و بعد از آن امروز به ۳۰ هزاردلار رسیده است. حالا نگاه‌ها به سمت بیت کوین با شک و تردید است و بسیاری از تحلیل‌گران از این صحبت می‌کنند که آیا ممکن است فاجعه بیت کوین ۲۰۱۷ دوباره تکرار شود؟

رضا قربانی تحلیل‌گر بازار ارز در گفتگو با رویدا‌۲۴ توضیح می‌دهد: بازار بیت کوین در مقایسه با بازار ملک، خودرو، طلا و بورس بازار به شدت پرریسکی است. این ارز رمزدار در این مدت اتفاقات عجیب و غریبی را به خود دید که شرایط را مشابه سال ۲۰۱۷ کرد.


بیشتر بخوانید:بازار ارز‌های دیجیتال تا سال آینده چه وضعیتی دارد؟/ برای سرمایه‌گذاری چقدر پول نیاز است؟



او ادامه می‌دهد: وقتی صعود‌ها انقدر شدید می‌شود، برای آدم‌های حرفه‌ای فرصت خروج از بازار است. رشد فعلی بیت کوین با هیچ عقل و منطقی توجیه پذیر نیست. اما با این حال من از واژه حباب استفاده نمی‌کنم، چون گمراه کننده است. در دوره یازده ساله بیت کوین ما رشد این چنینی نداشتیم اول که آمد در حد سنت هم ارزش نداشت سال به سال رشد افزایشی داشت. ارزش سال ۲۰۰۹ تقریبا صفر بود. در ماجرای ۲۰۱۷ ابتدا به ۲۰ هزار تا صعود و بعد به ۵ هزارتا سقوط کرد. در ۲۰۱۸ تقریبا بیت کوین حول و حوش ۵ هزار دلار بود و در بازه طولانی بعد ۱۰ هزار دلار بود.

چرا قیمت بیت کوین رکورد زد؟

قربانی در پاسخ به این سوال که در ماه‌های اخیر به ویژه در ماه گذشته چه اتفاقاتی افتاد که بیت کوین با جهش این چنینی مواجه بود، توضیح می‌دهد: چند اتفاق طی این مدت افتاد. شرکت‌های مهم به طور خاص جک اسکولی بیت کوین را به رسمیت شناخت و وارد فضای بیت کوین شد. همچنین برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کشور‌هایی که در بورس نیویورک هستند، بیت کوین را به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری و پرداخت شناختند. همچنین کمپانی Microstrategy اقدام به خرید بیش از ۷۰ هزار بیت‌کوین کرده و از سوی دیگر صندوق‌های پوشش ریسک نیز در حال اختصاص یک درصد از پرتفوی خود به بیت‌کوین هستند.

او ادامه می‌دهد: موضوع دیگر تنصیف دلار بود. بعد از شیوع کرونا اقتصاد دنیا دچار چالش شد و قاعدتا پول‌های ملی ارزششان کم شد و در مقابل بیت کوین باارزش شد. حتی طلا هم رشد زیادی داشت؛ بنابراین در این دوره ابزار‌های جایگزینی مثل طلا و بیت کوین مورد توجه قرار گرفتند.

اما پیش‌بینی درباره آینده قیمتی بیت کوین چیزی نیست که تحلیل‌گران آن را واقعی بدانند. قربانی می‌گوید: اگر یادتان باشد درباره بورس تهران می‌گفتند، شاخص دو میلیون واحد را رد می‌کند، اما الان شاخص در یک و ۳۰۰ متوقف شده است. تحلیل‌گران حرفه‌ای در همه جای دنیا از اعلام عدد حذر دارند، خصوصا در دوره‌هایی مانند دوره فعلی بیت کوین که در حال یک رشد شارپ است. در بازاری که در برابر تحلیل فوندمنتال و تکنیکال مقاومت دارد، بدترین و اشتباه‌ترین کار پیش‌بینی عددی است. من همین جا می‌گویم اگر شما از سوی کسانی هم دارید اعدادی می‌شنوید بدانید منافع آن‌ها بیشتر درگیر است تا اینکه دلسوز سرمایه‌گذاران باشند. در مورد بیت‌کوین بلندترین سقفی که پیش‌بینی می‌شد ۲۲ هزار دلار بود و الان ما می‌بینیم ۳۰ هزار دلار را هم رد کرده است. با همین توضیحات باید بگویم هر جا عددی شنیدید در توصیف آینده بیت کوین بدانید گوینده یا سفته‌باز است یا ناآگاهانه همان صحبت‌های سفته‌بازان را تکرار می‌کند.

به گزارش رویداد ۲۴ طی مدتی که اخبار هرروزه رشد بیت کوین در رسانه‌های ایرانی منتشر می‌شد، بسیاری از کسانی که در بورس متضرر شدند یا از سرمایه‌گذاری در بازار‌های دیگر ناامید هستند، به بیت کون فکر کردند.

رضا قربانی، کارشناس بازار به این دسته از سرمایه‌گذاران خرد توصیه‌هایی می‌کند. او می‌گوید: صادقانه به هیچ کس به جز کسانی که دوره‌های آموزشی رفتند و مطلع هستند، توصیه نمی‌کنم وارد بازار بیت کوین شوند. هرچقدر بورس سخت است بیت کوین چندین برابر نیاز به اطلاعات و دانش دارد. به علت اینکه رگولاتور در سال‌های گذشته رفتار بسیار غیرحرفه‌ای داشته و فرصت‌های بسیاری از از دست داده ما مثل صندوق‌های سهام هم نمی‌توانیم جایی را به مردم معرفی کنیم که سرمایه‌گذاری در بیت کوین را به آن صندوق بسپارند. در واقع ما اصلا چنین صندوقی برای بیت کوین در ایران نداریم. تنها راهش این است که خود افراد وارد شوند یا زمانی این کار را بکنند که این سوال را نپرسند که به کجا می‌توانم اعتماد کنم. حتی در دوره‌های آموزشی هم به شدت کلاه سر مردم می‌گذارند و تنها راهش این است که افراد به دانش و قدرت جست وجوگری خودشان مراجعه کنند.

به گفته این کارشناس سه بازار به طور کلی در ایران در حال حاضر از همه بازار‌ها بهتر است. یکی طلا است که از همه مطمئن‌تر و کم ریسک‌تر است. یکی بیت کوین است، اما توصیه به هدایت سرمایه به آن تا یک ماه قبل اعتبار داشت و الان اگر کسی می‌خواهد در کانال عجیب ۳۰ هزار دلاری بیت کوین اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری کند پ باید با پذیرفتن ریسکش بیاید. یکی هم بورس است که دیگر هیچ مقام دولتی دعوت به حضور در آن نمی‌کند و همین پیام مثبتی به سرمایه‌گذاران است.

از سال ۲۰۱۷ که بیت کوین جدی شد یک روند منطقی طی می‌کرد و حتی صعود و به دنبال آن سقوط آن به عمق صعود فعلی بیت کوین نبود. این کارشناس بازار پیش بینی می‌کند، نوسانات از این به بعد بیت کوین شدید خواهد بود.

او می‌گوید: رشد فعلی بیت کوین برای من اکنون ترسناک است و ترجیح می‌دهم کنار بایستم. همین توصیه را هم به سرمایه‌گذاران خرد می‌کنم با این ملاحظه که باید منتظر بمانند و همزمان این بازار را رصد کنند. زمانی که در یک کانال قیمتی به حدی از ثبات رسیده باشد، آن زمان زمان مناسبی برای ورود به این بازار خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان