تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

تقلای اسرائیل برای مقابله با برجام/ خاورمیانه وارد جنگ جدیدی می شود؟

مجموعه تغییرات کاخ سفید نوید از سرگیری مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا حول محور برجام را می‌دهد، اما این تغییرات به کام برخی دولت‌های منطقه و اسرائیل خوش نیامده است.

حمله اسرائیل به ایران


رویداد۲۴ سوالی که این روز‌ها بیش از همه ذهن ناظران سیاست خارجی را به خود مشغول کرده، این است که آیا اسرائیل در شرایط جدید روی کار آمدن دولت بایدن و احتمال از سرگیری تعامل با تهران در برنامه هسته‌ای، اقدام نظامی را در دستور کار خود قرار خواهد داد یا خیر؟

اگر به هشدار‌های هفته گذشته آویو کوچاری رییس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح اسرائیل و اظهارنظر‌های بنیامین نتانیاهو در جنوب اسرائیل گوش داده باشید متوجه می‌شوید که خطر جدی است. این هشدار‌ها از جانب تل آویو سیگنال مستقیمی برای واشنگتن است؛ هشداری که می‌گوید بدون مشورت و تایید اسرائیل با ایران توافق نکنید.

پایگاه خبری سی ان ان آمریکا معتقد است نتانیاهو به طور سنتی از ریسک بیزار است و از طرفی مثل همیشه درگیر مشکلات داخلی اسرائیل است و نمی‌خواهد با رییس جمهور جدید آمریکا بر سر ایران وارد یک چالش جدی شود؛ از این رو احتمال یک جنگ میان اسرائیل و ایران دست کم در آینده نزدیک ضعیف است، اما اگر دولت بایدن راهی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران پیدا نکند، باید همیشه حمله اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران را به عنوان یک گزینه در نظر داشت.

هفته گذشته کوچاری موضع اسرائیل را رسما روشن کرد و گفت: ارتش اسرائیل آماده حمله به ایران است و نیرو‌های خود را برای طرح‌های عملیاتی علیه ایران در سال آتی آماده کرده است. او گفت: رهبران سیاسی برای این منظور تصمیم گیری خواهند کرد. این اظهارات بعد از سخنرانی تند نتانیاهو خطاب به بایدن در ماه نوامبر مطرح شد که به او هشدار داده بود به توافق هسته‌ای برجام برنگردد.

سی ان ان در یادداشتی این لفاظی‌های تند را بخشی از الگوی اسرائیلی خوانده که بیشتر شبیه پارس کردن است تا گاز گرفتن. (ادعای پوچ و توخالیست) این رسانه به تهدید‌های مکرر اسرائیل در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ برای حمله نظامی به ایران اشاره کرده و نوشته: همین تهدید‌ها در واقع دولت اوباما را در رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران مصمم کرد.

حمله اسرائیل به ایران چقدر جدی است؟

ریچارد سولوسکی مقام سابق وزارت خارجه آمریکا در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ و آرون دیوید میلر از دیپلمات‌های سابق آمریکا و مشاور مذاکره کنندگان آمریکایی در دولت‌های دموکرات و جمهوری خواه در یادداشت مشترکی در سی ان ان اذعان کرده اند که نتانیاهو در حالی که می‌خواهد سرسخت به نظر برسد، در دوران طولانی نخست وزیری‌اش ثابت کرده از ریسک کردن در شرایطی که قرار است بین جنگ یا صلح یکی را انتخاب کند بیزار است. برخلاف آریل شارون و ایهود اولمرت، اسلاف نتانیاهو، که کمپین‌های نظامی در لبنان را به راه انداختند، نتانیاهو در همه این سال‌ها تا جایی که توانسته از ورود به جنگ‌های نابخردانه در لبنان یا علیه حماس در غزه خودداری کرده است.

این دو مقام سابق دولت آمریکا بر این باورند که واقعیت‌ها درباره حمله به ایران به نتانیاهو و تیم امنیتی او این برآورد را داده که باید دست نگه دارند. به عقیده آن‌ها حمله به ایران در حالی که منطق درستی پشت آن نباشد اسرائیل را منزوی‌تر خواهد کرد و روند رسیدن تهران به بمب اتم را نیز تسریع خواهد کرد. چنین حمله‌ای حزب‌الله را نیز تحریک به حملات موشکی و راکتی در خاک اسرائیل خواهد کرد و به کشته شدن صد‌ها غیر نظامی می‌انجامد. ایران می‌تواند از گروه‌های شیعه مورد حمایتش در سوریه و عراق نیز برای حمله به اهداف اسرائیلی بهره ببرد.

به گزارش رویداد‌۲۴ با این حال بزرگترین نگرانی نتانیاهو، واکنش آمریکایی‌ها است. محافظه کاری نهادینه شده نتانیاهو به او می‌گوید هیچ وقت واشنگتن را غافلگیر نکند. در واقع حتی اگر در حمله به ایران مشارکت آمریکا را نداشته باشد، باید دولت واشنگتن را قبلا در جریان گذاشته باشد.

چنین اتفاقی هم در شرایط کنونی رخ نخواهد داد. بایدن بیشتر خواهان مذاکره است تا جنگ. چرا؟ چون در صورتی که این معضل حل نشود آمریکا باید وارد یک جنگ منطقه‌ای دیگر شود که شامل حمله گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق و سوریه به تاسیسات نفتی و کشتی‌ها است، جنگی که اهداف آمریکایی را به خطر می‌اندازد.


بیشتر بخوانید:میراث خطرناک ترامپ برای بایدن/ آیا بازگشت به برجام کار ساده‌ای است؟


آنتونی بلینکن وزیر خارجه بایدن گفته ایران مواد کافی برای ساخت بمب اتم ظرف چند ماه یا حتی در صورت برداشته شدن محدودیت‌های برجام، ظرف چند هفته را دارد. به گفته مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا، عواقب ناشی از چنین اتفاقی همه اولویت‌های داخلی بایدن را به خطر می‌اندازد، قیمت حامل‌های انرژی را افزایش می‌دهد و دولت بایدن را به خاورمیانه می‌کشاند. همه این‌ها یعنی آمریکا از سیاست چرخش به سمت آسیا برای مقابله با چین باز می‌ماند.

سولوسکی و میلر معتقدند بایدن، ترامپ نیست. بایدن شاید در دیپلماسی هسته‌ای با اسرائیل همکاری کند اما بعید است که به نتانیاهو اجازه دهد که در سیاست‌هایش در قبال تهران خرابکاری کند. از این گذشته بایدن اوباما هم نیست. او سابقه طولانی در دوستی با اسرائیل دارد و نتانیاهو نمی‌تواند او را به عنوان یک غیر متحد با اسرائیل جا بزند.

به گزارش رویداد‌۲۴ این دو مقام سابق آمریکایی معتقدند نتانیاهو و حامیان آمریکایی او نباید توهم داشته باشند، چون دولت بایدن بعید است که کاری که آن‌ها می‌خواهند یعنی تمدید بند‌های موسوم به بند‌های غروب برجام را در دستور کار خود داشته باشد.

آن‌ها در یادداشت خود تاکید کرده‌اند که گزینه نظامی اسرائیل در صورت بازگشت آمریکا به برجام بی اثر خواهد شد، اما اگر توافق هسته‌ای درکار نباشد و اگر یک دولت اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری ایران بر سر کار بیاید که برنامه هسته‌ای این کشور را تسریع کند، همه این طراحی‌ها از بین خواهد رفت و ابتکار عمل به دست اسرائیل خواهد افتاد.

پروپاگاندای اسرائیل علیه ایران در آستانه آغاز مذاکرات برجامی

اما لازم است بدانید که در شرایطی که مقامات و رسانه‌های آمریکا معتقدند زمان تعیین کننده است و تکلیف برجام باید تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران تعیین شود، اسرائیلی‌ها بیکار ننشسته‌اند و رسانه‌های عبری و غربی از همه توانشان برای کارشکنی در احیای برجام استفاده می‌کنند.

روزنامه اکسپرس انگلیس روز گذشته گزارش جدیدی از دادگاه اسدلله اسدی، دیپلمات ایرانی که به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در مراسم سالانه مجاهدین خلق در پاریس بازداشت شده متتشر کرده است.

این رسانه مدعی شده «دفترچه سبز رنگی» متعلق به اسدالله اسدی پیدا شده که نشان می‌دهد او با شبکه‌ای از عوامل در سراسر اروپا در ارتباط بوده است.

این روزنامه مدعی شده این دفترچه سبز رنگ در ماشین اسدلله اسدی در زمان بازداشت او در آلمان پیدا شده و در آن جزییاتی از ۲۸۹ مکان در ۱۱ کشور اروپایی که گفته میشود در واقع مکان‌هایی برای ارتباط گرفتن با عوامل و جاسوس‌های جمهوری اسلامی ایران بوده یادداشت شده است.

به گزارش رویداد‌۲۴ اسدی در سال ۲۰۱۸ دیپلمات ایران در وین بود و به اتهام جابه جایی ۵۰۰ گرم مواد منفجره برای حمله به مراسم سالانه مجاهدین خلق بازداشت شد. روزنامه اکسپرس مدعی است که اسدی در واقع نماینده وزارت اطلاعات ایران در سفارت بوده و در پوشش دیپلمات مشغول به کار بوده است.

بر اساس گزارش این رسانه و رسانه اورشلیم پست اسرائیل، جزییات ۲۸۹ مکان به طور دقیق در دفترچه اسدی یادداشت شده بوده و ۸۶ مکان عمومی، ۵۳ مغازه، ۴۵ رستوران و ۲۳ هتل در میان آن‌ها بوده اند. بیشتر این مکان‌ها در آلمان و بعد در فرانسه بوده و کشور‌های دیگری نظیر ایتالیا، لهستان، چک، بلژیک، هلند، سوئد، سوئیس و لوگزامبورگ نیز در میان مکان‌های مورد اشاره دردفترچه اسدی دیده می‌شدند.

بازپرس پرونده اسدی خواستار محکومیت ۲۰ ساله او به حبس شده است. حکم نهایی اسدی روز پنجشنبه صادر خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
1
اگر ایران عرضه داشته باشد به اسرائیل هشدار سفت و سختی خواهد داد تا اسرائیل بترسدو به ایران حمله نکند اگر هم نترسید و به ایران حمله کرد ایران خودش موشک باران می کنه اسرائیل رو نه اینکه بیاد به حماس فلسطین یا حزب‌الله لبنان دستور بده و بگه به جای من به اسرائیل حمله کنید ایران باید خودش جرات داشته باشه که به اسرائیل حمله کنه نه به گروه های مقاومتش دستور بده به این و ان حمله کنند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان