تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اقلیت و اکثریت در حزب جمهوریت / اختلاف بر سر ماترک حزب تازه‌تاسیس منتجب نیا +جدول

اختلافات در حزب جمهوریت به دبیرکلی رسول منتجب نیا بالا گرفته است. مخالفان منتجب نیا جلسه‌ای برگزار کردند و دبیرکل را برکنار کردند. در مقابل حامیان دبیرکل این جلسه را غیرقانونی خواندند. رویداد24 در این گزارش دسته‌بندی اختلافات در حزب جمهوریت را بررسی کرده است.

حزب جمهوریت

رویداد۲۴ در اوج اعتراضات سال ۹۸، کنگره حزب جمهوریت برگزار شد. حزب جمهوریت، انشعاب یاران منتجب نیا از اعتماد ملی بود و در واقع سومین انشعاب رسول منتجب‌نیا به شمار می‌رفت. بار اول از جامعه روحانیت به مجمع روحانیون، بار دوم از مجمع روحانیون به اعتماد ملی و بار سوم از اعتماد ملی به جمهوریت (ضمن اینکه سابقه نمایندگی، ولی فقیه در انجمن اسلامی معلمان را هم دارد)، اما گویا حواشی نزدیکان منتجب نیا تمامی ندارد و او برای چهارمین بار در اقلیت قرار گرفته است و به دنبال حذف مخالفان خود است. مخالفانی که ظاهرا تعدادشان قابل توجه است و بعید نیست که این اختلافات در نهایت به انشعاب چهارم رسول منتجب نیا منجر شود. 

البته خبر انشعاب در روزهای گذشته منتشر شد و جمعی از اعضای حزب جمهوریت خبر دادند که «بررسی و تصمیم راجع به انتخاب دبیرکل حزب، بررسی و تصمیم راجع به انتخاب ارکان حزب، بررسی و بحث درباره زمانبندی و مدیریت ستاد دومین کنگره حزب و تعیین تکلیف اعضای مستعفی و عدم احراز صلاحیت شده شورای مرکزی» بود.

این خبر البته یک روز بعد تکذیب شد و یاران منتجب نیا این بار خبر دادند که «با توجه به اساسنامه و قانون، جلسه روز جمعه با هدف برکناری دبیرکل و اخلال در برگزاری مجمع عمومی، غیرقانونی و مصوبات آن فاقد ارزش است.»

اگرچه منتجب نیا همچنان دبرکل حزب جمهوریت است اما همین دو خبر عمق اختلاف در حزب جمهوریت را نشان می‌داد. اولین کسی که علم مخالفت با منتجب نیا را بلند کرد، رحمت الله بیگدلی بود که بیانیه داد و گفت رسول منتجب نیا در یک سال گذشته جلسه تشکیل نداده است: «آقای منتجب‌نیا با این‌که هر هفته جلسات گوناگونی را با حضور دوستان خود در فضای بسته منزل خود برگزار می‌کند، اما از برگزاری جلسات شورای مرکزی در فضای باز و با رعایت دقیق‌ترین پروتکل‌های بهداشتی مانع می‌شود و با بی‌اعتنایی کامل به آخرین نامه کمیسیون به حزب مبنی بر ضرورت برگزاری جلسه شورای مرکزی مانع برگزاری جلسه شورای مرکزی شده و تلاش کرده است که با دعوت برخی افراد به منزل خود و تحت فشار قرار دادن آنان امضا‌هایی برای تثبیت مادام العمر خود بگیرد و آن را به جای مصوبه شورای مرکزی به کمیسیون ارسال کند که اکثر اعضای محترم شورای مرکزی به او نه گفته‌اند!»


بیشتر بخوانید: اصلاح طلبان در رویای ائتلاف بزرگ/ استراتژی اعتماد ملی برای انتخابات ۱۴۰۰


به گزارش رویداد۲۴ همان روز‌ها نزدیکان منتجب‌نیا گفتند ۲۴ بهمن کنگره حزب برگزار می‌شود و شورای مرکزی جدید حزب جمهوریت انتخاب می‌شوند. حالا در حالی که طیف منتجب نیا به دنبال برگزاری کنگره و حذف مخالفان خود از حزب جمهوریت هستند، طیف مخالفان او نشست شورای مرکزی را تشکیل دادند! رفقای منتجب نیا البته بیانیه دادند و گفتند این جلسه بدون رعایت پرتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد! مخالفت‌ها ادامه یافت و سرانجام جلسه تشکیل شد و حاضران اعلام کردند دیگر منتجب نیا دبیرکل این حزب نیست چنان چه پیش از این هم نبوده است!

مهدی رسول پناه (میرعامل پرحاشیه پرسپولیس)، مرتضی نوروزپور، آرزو فاطمی، رحمت اله بیگدلی، مجید نصیر پور، سید جمال‌الدین سیدزاده افرادی هستند که در این نشست مسئولیت‌هایی به عهده گرفتند و با استعفای افرادی مثل محمدمهدی مازنی، سیدرسول موسوی، نیما کشوری و محمد صدیقی هم مخالفت شده است. تا اینجا می‌توان این افراد را اصلی‌ترین چهره‌های مخالف منتجب نیا معرفی کرد.

علی قائم مقامی و رحمت الله بیگدلی، بیش از سایر اعضای شورای مرکزی حزب جمهوریت، علیه منتجب نیا فعالیت می‌کنند و در مقابل رسول منتجب نیا و حمیدرضا کارگر سعی دارند با برگزاری کنگره مجازی نیرو‌های مخالف خود را حذف کنند.

پیش از این وزارت کشور صلاحیت چند عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت را تایید نکرده بود. حالا برای حضور این افراد در شورای مرکزی هم چالش وجود دارد.

بعد از این جلسه هم حامیان منتجب نیا (اقلیت شورای مرکزی) علیه اکثریت بیانیه دادند. بیانیه‌ای که شبیه بیانیه‌های همین افراد در روز‌های انشعاب از اعتماد ملی بود: «روحیات جمع گریز و استبدادی و خودخواهانه برخی از اعضای شورای مرکزی که با تشکیل باند و گعده‌های خارج از عرف سعی در تسخیر ارکان حزب داشتند و برخی نیز با عدم احراز صلاحیت سیاسی مواجه شدند متاسفانه به یکباره عهدشکنی کرده و به قول و قرار‌های اولیه پشت کردند و به بهانه‌های مختلف جلسات شورای مرکزی را از رسمیت انداخته و متاسفانه به تخریب ناجوانمردانه و توهین و افترا به دبیرکل محترم مبادرت ورزیده و در اقدامی بسیار مشکوک و ناجوانمردانه اسرار داخلی حزب را در قالب مصاحبه و بیانیه‌های مجعول به برخی رسانه‌های مغرض و مخالف تحزب و دموکراسی، کشاندند و موجی از نارضایتی و عصبانیت اعضای حزب در سراسر کشور به راه افتاد.»

مشخص نیست دلیل اصرار طرفین در حزب جمهوریت بر سر چیست. آن‌ها نه مانیفستی ارائه داده‌اند و جز دبیرکل، کسی از آنان حرفی زده است. اما به نظر می‌رسد هر دو طرف رفتاری دارند که چه بسا منجر به انحلال حزبی شود که هنوز متولد نشده است.

رسول منتجب نیا حزب جمهوریت

نظرات شما
پیشخوان