تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۹

پیش‌بینی مهم از وضعیت بورس در هفته آخر سال ۹۹

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه کمتر شدن دخالت بانک مرکزی و دولت در بازار سرمایه شرایط بازار را بهتر می‌کند، مطرح کرد: بازار سرمایه در انتظار هفته سبز و سال سبز است.

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ این هفته باز هم شاهد انواع اتفاقات در بازار سرمایه بودیم و دیدیم که این تغییرات شامل عرضه اولیه برخی سهم‌ها را در بر می‌گرفت تا شرایطی که برخی دیگر از عرضه‌های اولیه مانند حآفرین لغو شدند. این در صورتی بود که بازار سرمایه امروز سه روز متوالی یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه را سبز دید، اما تأثیرگذاری این روزهای سبز به گونه‌ای نبود که بتوان گفت بازار دوباره شارپی تغییر کرده است.

این روزها هیچ خبر خاصی خارج از بازار شنیده نمی‌شود و اگر هم خبری باشد، چندان تأثیر روانی بر بازار نداشته است درست است که بازار تحت تأثیر کاهش قیمت دلار قرار گرفته بود، اما افزایش قیمت دلار در روزهای آخر هفته هم باعث شد تا دیگر سرمایه‌گذاران خارج از بورس سردرگم‌تر از همیشه شوند و برخی هم که روی بازارهای دیگر حساب باز کرده بودند، شرایط را برای خود سخت‌تر دیدند.

    به هر حال، شرکت‌های دولتی در این میان توانستند بیشترین حمایت را داشته باشند چون دولت که پیش از این با دخالت‌های خود باعث شده بود سهام این شرکت‌ها افت بیشتری نسبت به سهم‌ها کوچک بازار داشته باشد، باز هم به واسطه سهامداران حقوقی و عمده بازار سرمایه باعث شد تا با تشکیل صف‌های خرید کاذب کمی جو بازار را آرام نگه دارند و باعث شوند تا این شاخص دوباره بالا بیاید و بالاتر از ۱.۲ میلیون واحدی قرار بگیرد.

    این در شرایطی است که برخی از کارشناسان، بالاتر رفتن شاخص کل را بدون تردید ممکن می‌دانند و ادعا می‌کنند که بهار بورس نزدیک است، زمانی که بالا رفتن قیمت‌های جهانی و همچنین، ورود پول‌های هوشمند پارک شده خارج از بازار باعث می‌شود که سهم‌های بنیادی بازار بیشترین تغییر مثبت را داشته باشند و بازار سرمایه ایران بیشتر به سمت منطقه و وضعیت سبز حرکت کند.


    بیشتربخوانید: ابر نوسان بر سر بازار سرمایه/ هفته آخر اسفند برای سهام داران بورس چگونه می‌گذرد؟

    هفته آینده در معاملات چه خواهد گذشت؟

    محمدعلی احمدزاده اصل، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با معاملات هفته آینده بورس اظهار کرد: هفته آینده می‌تواند هفته خاصی برای بازار سرمایه باشد چراکه انتظار می‌رود مطابق معمول سنوات گذشته، بازار سبزی را شاهد باشیم، دوم این که انتظارات فعالان بازار سرمایه این است که با توجه به فعالیت و اقبال نسبت به صندوق‌ها با درآمد ثابت در پایان سال و در عین حال، پول‌های پارک شده در هفته پایانی سال به سمت بازار سرمایه حرکت کنند و باعث رونق بورس شود.

    وی با اشاره به اینکه اعتماد سرمایه‌گذاران به صورت نسبی به کلیت بورس بازگشته است، تأکید کرد: ما در حال حاضر، در بخش‌های صنایع مختلف بازار سرمایه وضعیت خوبی برای خیلی از سهم‌های بزرگ از لحاظ سودآوری، قیمت‌های فروش سال آتی و همچنین رشد ادامه‌دار قیمت‌های جهانی پیش‌بینی می‌کنیم زیرا این مسائل باعث می‌شود سهام شرکت‌های بزرگ معدنی، صنعتی، فلزات به خصوص در صنعت فولاد و پتروشیمی‌های بیشتر مورد اقبال سهامداران بازار قرار گیرند و بتواند سرمایه‌گذاران را جذب کند.

    این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: خلق نقدینگی هم که همیشه در اقتصاد ما به صورت مستمر رخ می‌دهد و جایی برای حضور ندارد و در هفته پایانی سال این انتظار وجود دارد که سال ۱۴۰۰ شروعی باشد برای رفتن مسیر بازار سرمایه برای نقدینگی، اما به شرط اینکه عوامل دیگر هم دوباره در فرآیند مناسبات بازار سرمایه ما مانند بازار پول دخالت کنند.

    احمدزاده اصل افزود: شرایط نباید به گونه‌ای پیش برود که شرایط اقتصادی و بازار سرمایه بدتر شود و نباید تقابلی بین دولت و مجلس صورت بگیرد تا خسارت این تقابل به بازار وارد شود و این دولتمردان هستند که باید اجازه دهند اعتماد به بازار بازگردد و بانک مرکزی نباید اجازه ندهد و شرایطی را هم به وجود نیاورد که تمام مشکلاتش را از طریق بازار سرمایه پوشش دهد و این نهاد با سیاست‌های انقباضی خود مسیری را برای بازار سرمایه طراحی کند که فعالان بازار سرمایه را فراری دهد و با هر ترفندی این افراد را بازی دهد و ثبات و آرامش را از بازار سرمایه بگیرد.

    وی معتقد است که بانک مرکزی نقش عمده‌ای دارد که بتواند در هفته‌های پایانی سال و روزهای آغازین سال جدید سیاست‌هایی را در نظر بگیرد که بازدارنده رونق سرمایه نباشد و لازم نیست که بازار را تقویت کند و یا اقدامی انجام دهد و فقط نباید جلوی بورس مانع ایجاد کند. ما اگر بازار سرمایه را نداشتیم ممکن بود بازار پول ما شرایط بدتری برای جامعه به دلیل شراط نقدینگی موجود ایجاد کند.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    پیشخوان