تاریخ انتشار: ۰۶:۳۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

ابر نوسان بر سر بازار سرمایه/ هفته آخر اسفند برای سهام داران بورس چگونه می‌گذرد؟

بورس در هفته‌ای که گذشت، توانست به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی بازگردد، اما همچنان ابر نوسان بر سر بازار بورس پررنگ است. آیا روز‌های پایانی سال می‌تواند رونقی در بورس ایجاد کرده و اندکی از خسارت وارده بر سهام داران را جبران کند؟

بورس

رویداد۲۴ سال ۹۹ برای بازار بورس مهم‌ترین سال در کل تاریخ بازار سرمایه ایران بود؛ سالی که سهام داران زیادی یک شبه چندین برابر سود کردند و همزمان در همین سال سرمایه خود را از دست دادند. سالی که هم صعودش سنگین بود و هم نزولش. حالا چند روزی به پایان این سال به یادماندنی و مهم برای بورسی‌ها باقی نمانده و بعد از آن دو هفته‌ای معاملات در این بازار به حالت تعطیلی و نیمه تعطیلی در می‌آید. اما هفته‌های آخر اسفند چه شرایطی بر بازار سرمایه حکمفرما است؟

بسیاری از سهام داران خصوصا سهام داران خرد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد سرمایه اصلی خود را در ماه‌های اخیر در بورس باخته‌اند و آن‌هایی که باقی مانده پول خود را از این بازار خارج نکرده امیدوار هستند که سال ۱۴۰۰ روز‌های بهتری را در پیش داشته باشند.

تنها ۵ روز کاری دیگر به پایان سال باقی مانده است و خانه تکانی شرکت‌ها با افزایش عرضه‌ها به اوج می‌رسد، بسیاری از سرمایه‌گذاران در پی مدیریت دارایی خود از بازار خارج می‌شوند و به اصطلاح خود را نقد می‌کنند. برخی هم به امید سال آینده پرتفوی خود را نگه داشتند و به امید رونق دوباره منتظر مانده‌اند.

در معاملات آخر هفته‌ای که گذشت، شاهد بازاری منفی، ولی به نسبت معتدل‌تری بودیم. در هفته‌های گذشته زمانی که صفوف فروش پس از چند روز متوالی جمع‌آوری می‌شدند، پس از یک روز نوسان مثبت، مجدد بازار با فشار عرضه و صفوف فروش سنگین رو به رو می‌شدند. ولی در هفته سوم اسفند ارزش معاملات در چند روز کاری متوالی رکورد به نسبت خوبی از خود به جاگذاشت.

در آخرین روز معاملاتی هفته یعنی چهارشنبه، شاخص‌کل بورس اگرچه دوباره قرمزپوش شد، اما حجم و ارزش معاملات به قدری نبود که بتوان این افت را به نوسان‌گیران یا حقوقی‌های عجول نسبت داد؛ و در نهایت شاخث کل توانست در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزارواحدی باقی بماند.


بیشتر بخوانید:مقاومت بازار ارز در برابر احتمال احیای برجام/ چرا دلار ارزان نشد؟


نوسانات هفته سوم اسفندماه، اما اتفاق تازه‌ای نبود و در ادامه همان مسیری بود که ماه هاست بازار بورس با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ بحران نوسان و میل بازار به سقوط و پیش بینی می‌شود هفته پایانی اسفند ماه هم روندی متفاوت با هفته‌های اخیر در این بازار رخ نخواهد داد.

کارشناسان معتقدند، در سال ۹۹ نه روز‌های سبز و خوش بازار ماندنی بود و نه این روز‌های قرمز و نا امید کننده، اما آنچه دیگر به اهالی بازار برنخواهد گشت فاکتور مهمی است به نام «اعتماد».

شرایط بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰

اگرچه بعد از روی کارآمدن جو بایدن به عنوان رئیس جمهور امریکا و اخبار مثبت از احتمال لغو تحریم‌ها و کاسته شدن فشار کرونا بر کسب‌وکار‌ها با واکسیناسیون کووید ۱۹، تورم انتظاری سرمایه گذاران تعدیل شد، اما آنچه در عمل روی بازار تاثیر منفی گذاشت، بی اعتمادی سرمایه‌گذاران (چه حقیقی و چه حقوقی) به بازار است و تصمیمات نابه‌جا و نابه‌هنگام (فراموش نشدنی) سیاست‌گذار سهم عمده و اصلی را در ایجاد مختصات کنونی بازار داشته است. به گفته کارشناسان سوق دادن سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه با هزاران وعده و عید و سپس رهاسازی آن‌ها، اصلی‌ترین عامل سلب اعتماد بورس بازان بوده است.

علیرضا عزیزالهی، کارشناس بازار سرمایه روز‌های آینده بورس را این گونه پیش بینی می‌کند: «پیش‌بینی می‌شود به شرطی که ارزش معاملات روزانه تا پایان سال بر همین منوال پیش برود، می‌توان برای شروع سال آینده انتظار بازاری متعادل‌تر را داشت. باتوجه به جمع آوری صفوف فروش و متعادل شدن بازار در روز جاری، برای شنبه می‌توان انتظار بازاری نسبتاً مثبت را داشت.»

بازار سرمایه رونق می‌گیرد؟

حمیدرضا فرهادی یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز معتقد است، «بازار بورس در ماه‌های اخیر به دنبال اصلاح قیمت بود و به طور کلی اصلاح قیمت بازار سهام عجیب و غریب نیست و کاملا طبیعی است، اما عواملی خارج از بازار سرمایه به این موضوع دامن زدند. مثلا بحث قیمت‌گذاری دستوری که از سمت وزارت صمت دنبال می‌شد و همچنین اختلاف نظر شدید بین دولت و مجلس بر سر لایحه بودجه از این قبیل عوامل بیرونی بود. همچنین در سهام‌های بزرگ حقوقی‌ها عرضه‌های سنگینی داشتند و آزادسازی سهام عدالت نیز به فشار فروش دامن زد و صندوق‌های دولتی نیز روندی نزولی پیدا کردند و از سهامداران سلب اعتماد کردند. در نهایت همه این عوامل باعث ایجاد جو منفی و هیجانی شد که به سرعت نزول شاخص کل دامن می‌زد.»

با توجه به اظهار نظر کارشناسان بازار سرمایه، به نظر می‌رسد در چند ماه اول سال ۱۴۰۰ و دولت روحانی اتفاق خاصی در رابطه با دلار نخواهد افتاد، اگر قرار باشد تعاملی با دنیا شکل بگیرد با روی کار آمدن دولت جدید همراه خواهد شد. به گفته کارشناسان اگر در سال جدید دولتی با اختیارات بیشتر و روابط بازتر روی کار بیاید و قیمت دلار ثبات داشته باشد، سال بعد بازار منطقی‌تری داریم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار بورس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
0
2
خواهشن کمتر مردم را مسخره کنید زشت است برای شما از اول سال تا حالا همین حرفها را زدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
0
2
دراین مملکت همه چیز منطقی است ۹درصد منابع جهان وفقر منطقی ۰۰۰مدیرانی درراس کارمملکت هستند اخرمنطق۰۰۰به ضاهرامریکا واروپادشمن وپشت پرده دوست منطقی ۰۰۰رهبر ازمردم خواست ازبازار حمایت کنیددرجنگ اقتصادی واموال مردم راچپاول کردن منطقی۰۰۰این مملکت اخر منطق بوده ما کور هستیم ۰۰۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
0
0
کشوری که روی آرامش را تا به حال ندیده
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
0
0
درود بر بورس و درود بر روحانی .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان