تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
محمد سالاری در گفتگو با رویداد‌۲۴:

آرمان‌های انقلاب با یک جناح محقق نمی‌شود/ مردم از اصلاح امور ناامید شده‌اند

به اعتقاد رییس شورای مرکزی حزب همبستگی دلخوری از کارآمدی نیرو‌های بر سرکار و در عین حال اعتقاد به این موضوع که قدرت نهاد‌های انتصابی بر نهاد‌های انتخابی سایه انداخته، سبب عدم مشارکت مردم شده است.

محمد سالاری

رویداد۲۴  دو انتخابات مهم شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و آنچنان رونقی که انتظار می رود در فضای جامعه دیده نمی‌شود. مسائل اقتصادی، بحران برجام و شرایط سیاسی و اجتماعی کشور و تشدید تحریم‌ها در چهارسال گذشته منجر به آن شده است که ناامیدی در مردم نسبت به نتیجه بخش بودن انتخابات بیشتر شود. یک فعال سیاسی نیز معتقد است اصلاح طلبان آنقدر محدود شدند که مردم از اصلاح امور ناامید شدند.

محمد سالاری رییس شورای مرکزی حزب همبستگی در گفتگو با رویداد‌۲۴ درباره شرایط موجود در آستانه انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در کشور ۱۴۰۰ گفت: اولا مردم کشور و به ویژه کلان‌شهر‌ها که سیاسی‌تر فکر می‌کنند نسب به ناکارآمدی‌های موجود در اداره امور شهرها، ناعادلاتی‌ها، فساد و رانت گسترده که در نظام تصمیم‌گیر ما وجود دارد، دلخور هستند. از طرفی این سوال مطرح می‌شود که اگر دلخور هستند چرا در انتخابات شرکت نمی‌کنند که افرادی که خودشان قبول دارند را انتخاب کنند.

مردم از اصلاح امور ناامید شده‌اند

او ادامه داد: از آن طرف موضوع به جایگاه جمهوریت و نهاد‌های انتخابی در نظام تصمیم‌گیری کشور برمی‌گردد، مردم بعد از ۴۲ سال از پیروزی انقلاب به این نتیجه رسیدند که هرچه از انقلاب که مردمی‌ترین انقلاب بوده فاصله گرفته می‌شود از جایگاه نهاد‌های انتخاباتی و جمهوریت کم‌تر می‌شود، در واقع انقدر نهاد‌های انتصابی در کنار نهاد‌های انتخابی زیاد شده‌اند که این نهاد‌های انتصابی صیانت شده و امنیت دارند و پاسخگو نیستند، اما نهاد‌های انتخابی اختیارتشان محدود شده و از آن طرف به همه نهاد‌های جامعه باید پاسخگو باشند که البته باید باشند و اگر اراداه‌ای هم داشته باشند اختیار لازم را ندارند به همین دلیل مردم از اصلاح امور ناامید شدند.

سالاری با بیان اینکه علی رغم همه فراز و فرود‌هایی که در سایر انتخابات داشتیم، اما در انتخابات ریاست جمهوری همواره شاهد افزایش مشارکت بودیم، تاکید کرد: اما در این دوره هنوز فضای بانشاطی که در جامعه باید باشد که آدم احساس کند به سمت مشارکت حداکثری می‌رویم وجود ندارد. البته انتخابات مجلس یازدهم هم بر روی این موضوع خیلی تاثیر گذاشت.


بیشتر بخوانید:برای انتخابات ۱۴۰۰ مذاکره‌ای با جهانگیری و ظریف نشده است/ لاریجانی ارتباطی با اصلاح طلبان ندارد


این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: کاندید‌های جریان رقیب «اصلاح‌طلبان» کاملا قلع و قمع شدند و کاندیدای شاخصی باقی نماند و همین موضوع باعث شد که با مشارکت ۱۵ تا ۲۰ درصدی مجلس شکل بگیرد. در عین حال ما همچنان امیدوار هستیم؛ اصلاحات اعتقاد دارد علی رغم همه فسادها، چالش‌ها و ناکارآمدی‌ها تنها راه حل مشکلات در اصل اصرار بر اصلاح و تداوم آن و تلاش برای عدم تضعیف جمهوریت و تقویت آن در کنار اسلامیت است.

اصولگرایان جمهوریت را تقلیل ندهند

رییس شورای مرکزی حزب همبستگی اضافه کرد: در عین حال جریان اصلاحات به عنوان نخبگان، فعالان سیاسی و احزاب تاکنون نهاد اجماع ساز تشکیل دادند، شخصیت حقیقی برای مشاوره انتخاب کردند، کمیته و کار گروه‌های مختلف تشکیل داده و در حال فعالیت هستند. اما بخشی از جریان مشارکت در اختیار جریان اصلاحات نیست، در اختیار نهاد‌های حاکمیتی است؛ ما درون نظام اختلاف نظر جدی داریم، اما هدف توسعه و بالندگی کشور، نجات اقتصادی و ... باید باشد. قطعا اپوزسیون خارج از کشور هیچکدام این را نمی‌خواهند، آن‌ها در اصل براندازی را می‌خواهند که مشکل کشور و مردم را حل نخواهد کرد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: انقلاب اسلامی با حمایت حداکثری مردم و راهبری بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی به سرانجام رسید، اما در خیلی از حوزه‌ها آرمان اصیل انقلاب و رهبری میسر نشد. قطعا خارج‌نشینان به دنبال تجزیه کشور هستند و اگر اتفاقاتی از آن جنس بیفتد، مردم و مخصوصا قشر غیر برخوردار آسیب می‌بینند و لذا انتظارمان از جریان رقیب ضمن حفظ مواضع این است که جمهوریت را تقلیل نداده و همه کسانی که دل در گروی نظام و انقلاب دارند، فعالان سیاسی که کشورشان، نظام و رهبری را دوست دارند، اما انتقادی هم به شیوه‌های حکمرانی دارند برای حضور کمک کنند.

مردم می‌دانند اصلاح طلبان اختیار کامل ندارند

سالاری گفت: اگر می‌خواهیم آرمان‌های انقلاب پیاده‌سازی شود با یک جناح که نمی‌شود و نگاه باید حداکثری باشد؛ لذا فکر می‌کنم جناح رقیب که نهاد‌های حاکمیتی را در اختیار دارند می‌تواند نقش زیادی در مشارکت حداکثری داشته باشند و یکی از مهم‌ترین نیاز‌های کشور در مقابل هجمه‌های مختلف مشارکت حداکثری است.

این عضو شورا تاکید کرد: اگر بتوانیم اهدافی که به نفع حقوق عمومی شهر است را محقق کنیم مردم قطعا استقبال خواهند کرد و درعین حال تاکید می‌کنم که فاصله‌گیری صرفا به دلیل میزان کارآمدی جریان اصلاح طلبان نیست و مردم می‌دانند حتی اگر نهاد‌های انتخاباتی را به دست بیاورند، اختیار کامل ندارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
1
0
بهتر تجزیه شود!!!! از بزرگ تا کوچیکتون دنبال جیب خودتون و جنگ قدرت هستین... نسل جانور انسان نما هم محصول حکمرانی خوب شماست... دیگه سوریه شدن و تجزیه شدن هم عاقبت کار ماست
مهدی
|
United States of America
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
0
1
کدوم آرمان مگه چیزی ازش مونده. اون حرفها و آرمان‌ها فقط برای انقلاب بود و تاریخ مصرفش هم بعد از انقلاب تمام شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
حداقل آن قوانینی که خودشان در قانون اساسی تصویب کرده اند را اجراء نمی کنند!!! مثل حق اعتراض و تظاهرات مسالمت آمیز ملت بدون حمل اسلحه و بدون توهین کردن به بنیان های اسلام، برای فریاد کردن گرفتاریهای ناشی از حق و حقوق معطل مانده خود در این ۴۲ سال گذشته.
نظرات شما
پیشخوان