تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
روحانی:

‌نمی‌گذاریم سال جدید در حد یک نام‌گذاری باشد؛ آن را اجرایی می‌کنیم

رئیس جمهور گفت: نمی‌گذاریم نام‌گذاری امسال در حد یک نام‌گذاری باشد بلکه در سراسر ایران آن را انجام می‌دهیم.

حسن روحانی

رویداد۲۴ حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های طرح‌های زیربنایی و اقتصادی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و مناطق آزاد قشم، کیش و ارس طی سخنانی اظهار داشت: افتتاح‌هایی که پنجشنبه‌ها انجام می‌گیرد تا آخرین فرصت این دولت که روز پنجشنبه و روز عید غدیر خواهد بود، ادامه خواهد یافت؛ این افتتاح‌ها علامت خوبی به‌عنوان تولید، نشاط ملی و شکست تحریم دشمنان است.

وی با اشاره به اینکه امروز پنجاه و نهمین از این سلسله افتتاح‌ها داشتیم، افزود: طرح‌های مهم و عظیمی در سال 1399 افتتاح شد از جمله پالایشگاه‌ها، پتروشیمی، انواع طرح‌های آبی-خاکی، سدها و تصفیه‌خانه‌های متعدد؛ دو طرح بزرگی نیز در ماه‌های آینده پیش رو داریم که یکی طرح لوله گوره به جاسک است که 1000 کیلومتر لوله‌گذاری می‌شود تا بخش بزرگی از صادرات نفت ما از خلیج فارس به دریای عمان منتقل می‌شود و این اهمیت بسیاری دارد. در تاریخ ایران اولین‌بار است که دولتی این افتتاح بزرگ را انجام می‌دهد و از امسال به بعد صادرات نفت ایران از خلیج فارس و عمان انجام خواهد گرفت.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: آن‌هایی که اهل سیاست و مسائل امنیت ملی هستند معنا و اهمیت این طرح را می‌دانند؛ یکی از تأکیدات من از آغاز دولت به وزیر نفت این بود که این طرح به ثمر برسد. هم‌چنین احیای دریاچه ارومیه از طرح‌های مهم ماست که مانند مابقی طرح‌ها انجام خواهد گرفت.

روحانی تصریح کرد: امروز 5800 میلیارد تومان افتتاح انجام شد که بیش از 5000 نفر را مشغول به کار می‌کند. امسال در پی رفع موانع و پشتیبانی تولید هستیم و نمی‌گذاریم نامگذاری امسال در حد نام باقی بماند و آن را در عمل در سراسر ایران مجسم خواهیم کرد و تا دقیقه آخر این دولت تلاش می‌کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اهمیت مناطق آزاد با بیان اینکه در این دولت اقدامات مهمی در این‌باره انجام گرفته است، خاطر نشان کرد: این مناطق از این‌جهت اهمیت دارد که در مناطق مرزی است و همیشه با همسایگان در ارتباط هستند و می‌توانند از نظر تجارت و تولید مهم باشند و این‌ها امتیازات زیادی برای تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری دارند تا بتوانند پشتوانه کشور، استان و مردم بومی‌شان باشند. مردم مناطقی مانند کیش و سایر مناطق آزاد از پیشرفتی که انجام می‌شود هم استفاده می‌کنند و مناطق آزاد باید جاذبه تولیدی خود را حفظ کرده و قدرت صادرات داشته باشند.

رئیس‌جمهور گفت: قبل از این دولت، برخی مناطق آزاد واردکننده بودند و مردم برخی اقلام مورد نیاز خود را با قیمت کمتر از آن‌جا می‌خریدند و این خیلی ارزشمند نیست بلکه این ارزشمند است که از ویژگی‌های این مناطق استفاده کنیم و بتوانند تولید و صادرات داشته باشند و بتوانیم مواد اولیه کارخانه‌جات را وارد کنیم.

روحانی در ادامه به مسئله گردشگری پرداخت و خاطر نشان کرد: گردشگری از اهداف مهم دولت بوده و میزان آن در این 7 سال نیز دو برابر شده است؛ البته در حدود یک‌سال اخیر وقفه‌ای به‌خاطر کرونا ایجاد شد. امیدواریم بزودی بتوانیم با واردات و تولید واکسن شرایط این بیماری را به‌گونه‌ای انجام دهیم که مردم بتوانند سفر و گردش خود را داشته باشند. شرایط مناطق آزاد از اواسط امسال به بعد بهتر خواهد شد و در زمستان سال جاری و بهار سال آینده شرایط مناسبی خواهند داشت.

هم‌چنین در این مراسم 39 پروژه زیربنایی، تولیدی و خدماتی سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با فرمان رئیس‌جمهور و از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

رئیس‌جمهور امروز و در پنجاه و نهمین هفته پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، 5 طرح تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، 12 پروژه خدماتی، زیربنایی و تولیدی در منطقه آزاد قشم، 2 پروژه خدماتی در منطقه آزاد کیش و 20 پروژه تولیدی و زیربنایی را در منطقه آزاد ارس از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

این 39 پروژه با سرمایه‌گذاری 5 هزار و 800 میلیارد تومانی به صورت مشترک توسط بخش‌های خصوصی و دولتی اجرا شده‌اند که با بهره‌برداری از آن‌ها برای 5 هزار و 42 نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

منبع: تسنیم
نظرات شما
پیشخوان