تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

توافق بر سر فیلترینگ کلاب هاوس / درخواست فیلترینگ چگونه به بیت رهبری رسید؟

از شب گذشته دسترسی به کلاب هاوس مختل شده و ظاهرا فیلترینگ کلاب هاوس انجام شده است. یک روز پیش از فیلتر شدن این شبکه اجتماعی جاویدنیا معاون سابق دادستان کل کشور در فضای مجازی گفته بود با حضور رهبری در توییتر موافق نیست.

فیلتر کلاب هاوس

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: شبکه اجتماعی صوت محور کلاب هاوس در کمتر از دو ماه مانده به انتخابات به یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌های ستادی اصلاح طلبان تبدیل شده و همین مساله نگرانی جریان رقیب در داخل و جریان معاند در خارج را به دنبال داشته است. احتمال فیلتر شدن این شبکه با اختلالاتی که پنجشنبه شب همزمان با حضور همتی رییس بانک مرکزی در یکی از روم‌ها اتفاق افتاد تقویت شده و از شب گذشته تا کنون دسترسی به کلاب هاوس تنها با فیلترشکن میسر است.

کلاب هاوس ویژگی‌هایی پیدا کرده که به جرات می‌توان فعلا آن را مهمترین شبکه اجتماعی در کشور خواند. اگرچه این اولین شبکه اجتماعی نیست که مسئولان کشور را به مردم گره زده اما ساز و کار این شبکه به گونه‌ای است که برای اولین بار مقامات کشور را به سطحی از پاسخگویی به افکار عمومی مردم نزدیک کرده است. اگرچه عنصر انتخابات خرداد ماه را نباید در رونق این شبکه اجتماعی بی تاثیر دانست.

فیلتر کلاب هاوس

رونق تقریبا یکشبه کلاب هاوس بعد از حضور محمد جواد ظریف در یکی از روم‌ها با موضوع قراداد ۲۵ ساله ایران و چین، جریان‌های مختلف داخلی و خارجی را نگران آینده این شبکه اجتماعی کرده است؛ در داخل دلواپسان از ترس تقویت پایگاه رای جریان رقیب از طریق فعالیت در کلاب هاوس به دنبال فیلترینگ این شبکه‌اند و در خارج نیز مخالفان نظام نگران تقویت مشروعیت جمهوری اسلامی.

پنجشنبه شب بعد از بروز اختلالاتی در دسترسی به کلاب هاوس، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در یک روم با حضور همتی رییس بانک مرکزی شایعه فیلترینگ این شبکه اجتماعی را تکذیب کرد و گفت اشاعه این شایعه به منزله تشویش افکار عمومی است. او گفت: فیلترینگ یک فرآیندی دارد که در مورد کلاب هاوس طی نشده است.

اما اظهار نظر جهرمی چندان دلگرم کننده نیست چرا که به نظر نمی‌رسد وزیر ارتباطات نقش چندانی در تصمیم گیری برای فیلترینگ یا رفع فیلتر شبکه ها داشته باشد. او پیش از این در روم مشترک با محمد جواد ظریف گفته بود ۶ وزیر پای رفع فیلتر توییتر را امضا کرده‌اند اما ضابط فیلترینگ حتی نامه وزرا را در دستور کار خود قرار نداده است.

برای اینکه بدانید چرا نگرانی از فیلتر شدن کلاب هاوس یک نگرانی جدی است کافیست به تلاش جریان اصولگرا برای مسدود کردن دسترسی به این شبکه نگاه کنید.


بیشتر بخوانید: کلاب هاوس یادآور گعده‌های روشنفکری/ کلاب هاوس در ایران فیلتر می‌شود؟


درخواست اصولگرایان برای فیلترینگ کلاب هاوس

به گزارش رویداد‌۲۴ حسین شریعتمداری نماینده رهبری در روزنامه کیهان و مدیرمسئول این روزنامه دو روز پیش سرمقاله تندی در مذمت کلاب هاوس منتشر کرد. کیهان در این سرمقاله رسما خواستار فیلترینگ کلاب هاوس شده و نوشته «وظیفه جدی مجلس، قوه قضائیه، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی است که جدی‌تر از همیشه به موضوع ورود کرده و با کم‌کاری‌ها و ترک فعل‌ها یا برخی وادادگی‌های مضر در عرصه مدیریت و شاید خیانت‌ها و اهداف پشت پرده‌ای که مانع قدرت‌یابی مجازی کشور می‌شوند برخورد کنند.»

همزمان یک ویدئو در بین کاربران اصولگرای شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که کلاب هاوس را وسیله‌ای برای نفوذ یهودیان بر ایران می‌خواند. در این ویدئو فردی مدعی است که یکی از موسسان کلاب هاوس ریشه یهودی دارد و با این فرضیه به این نتیجه رسیده که کلاب هاوس اساسا ابزار جاسوسی علیه ایران است.

جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر (این ستاد با نام ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در سال ۱۳۷۲ توسط آیت الله خامنه‌ای و احمد جنتی تاسیس شد و هم اکنون ریاست آن را کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران برعهده دارد) درباره کلاب هاوس در توییتر خود نوشته «جیزی که از کلاب هاوس می‌فهمم این است که فضای بسیار مناسبی برای دشمن است که از فضای سیاسی و اجتماعی ایران درک درستی به دست بیاورد. واقعا چرا چنین محیطی خودمان نمی‌سازیم.»

توافق دلواپسان داخلی و خارجی بر سر فیلترینگ کلاب هاوس/ تیتر رهبری

فیلتر کنید، شبکه اجتماعی داخلی بسازید!

البته ناگفته نماند که پیشنهاد او برای ساخت اپلیکیشن مشابه در داخل احتمالا از روز اول رونق این شبکه در ایران مورد توجه قرار گرفته است. امیر خوراکیان معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی با دعوت از بخش خصوصی، گفت: ایجاد مشابه داخلی کلاب هاوس به راحتی مقدور است.

گزاره «ایجاد آلترناتیو داخلی برای شبکه‌های اجتماعی خارجی» امر تازه‌ای نیست. پیشتر رویداد۲۴ گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد چطور روی کار آمدن شبکه‌های آلترناتیو برای مدل خارجی در واقع زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌های هنگفت روی انواع داخلی (که با رانت هم همراه بوده‌اند) و فیلتر شبکه‌های مشابه خارجی بوده‌اند.


بیشتر بخوانید: در خدمت و خیانت فیلترینگ/ انحصار پخش محتوای تصویری و صوتی در دستان کیست؟


جریانی که به دنبال فیلترینگ کلاب هاوس است، باور دارد که این شبکه اجتماعی همان نقشی را بازی می‌کند که فیسبوک در انتخابات سال ۹۲ و توییتر در انتخابات سال ۹۶ بازی کرد و در واقع بر پیروز نهایی این انتخابات‌ها تاثیرگذار بود.

مشرق نیوز (رسانه وابسته به نهادهای نظامی) در یادداشتی به اهمیت‌های انتخاباتی کلاب هاوس اشاره کرده و نوشته «حضور برخی شخصیت‌های سیاسی که احتمال کاندیداتوری آنها در انتخابات ریاست جمهوری می‌رود همچون محمدجواد ظریف، محمدجواد آذری جهرمی، رستم قاسمی و... موجب شد تا این گمانه پیش بیاید که احتمالاً همان‌طور که در انتخابات سال ۹۲ فیس‌بوک و توئیتر و در انتخابات سال ۹۶ تلگرام، نقش مهمی در فعالیت‌های انتخاباتی کاندیدا در فضای مجازی داشته باشد، این بار کلاب هاوس تاثیرگذار باشد.»

این رسانه «ضعف صدا و سیما در برگزاری برنامه‌های گفتگو محور» و محدودیت‌های ناشی از کرونا و تاثیر آن بر برگزاری میتینگ‌های انتخاباتی را دلایل اصلی تقویت سهم شبکه‌های مجازی در شکل‌دهی به افکار عمومی در انتخابات خرداد ماه خوانده است. با این فرض نگرانی جریان اصولگرا از تقویت کلاب هاوس که در حال حاضر در سیطره فعالان سیاسی اصلاح طلب است، به راحتی قابل فهم است.

نقش کلاب هاوس در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ 

محمد ایمانی، فعال رسانه‌ای اصولگرا کلاب هاوس را «بازی تیم عملیات روانی مدعیان اعتدال و اصلاحات با بازیگری امثال ظریف و صالحی» خوانده و در کانال تلگرامی خود نوشته «در میان خیلی‌ها تحلیل این است که این هم، یک شعبده‌بازی انتخاباتی با استفاده از ظرف رسانه است.»

مشرق نیوز در یادداشت دیگری به مساله شباهت کلاب هاوس به فیس بوک و توییتر در انتخابات ۸۸ اشاره کرده و نوشت: ۱۲ سال پس از آن فتنه، شرایط فضای مجازی و تحرکات جریان تحریف و جریان نفوذ با هماهنگی دولت دموکرات آمریکا یعنی جو بایدن بسیار شبیه به وضعیت انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ شده است!

این رسانه کلاب هاوس را در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ عاملی خوانده که می‌تواند کشور را «دچار مشکلات متعدد امنیتی، اجتماعی و سیاسی» کند.

یکی از مشکلات عمده این شبکه اجتماعی از دید مشرق نیوز «شکسته شدن تابوی گفتگوی مستقیم» میان ضد انقلاب، سلطنت‌طلبان و منافقین با نخبگان و مردم خوانده شده است.

مشرق در یادداشت دیگری که با موضوع حضور ظریف در کلاب هاوس منتشر شده گفته بود: تقریبا بیشتر مقامات دولتی این روزها در این اپلیکیشن حضور ثابت دارند و گاها با عناصر ضد انقلاب و برانداز وارد گفتگو می‌شوند.

این بار نیز دلواپسان داخلی و خارجی در یک موضوع دیگر به توافق رسیده‌اند. سه قانونگذار جمهوری‌خواه آمریکایی در نامه‌ای به مدیر «کلاب‌هاوس» از این شبکه اجتماعی بابت تریبون دادن به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده‌ و از این شکه اجتماعی خواسته‌اند که حساب مقام‌های ایرانی را مسدود کنند!

به گزارش رویداد۲۴ در نامه‌ای که جو ویلسون رئیس کارگروه امنیت ملی و امور خارجی در کمیته تحقیقاتی جمهوری‌خواهان به همراه دو قانونگذار جمهوری‌خواه دیگر در اختیار فاکس نیوز قرار گرفته گفته شده «اصلاً چرا کلاب‌ هاوس باید به وزیر خارجه رژیم ایران که تحت تحریم‌های آمریکا است اجازه داشتن حساب کاربری و میزبانی گفت‌وگویی جهت انتشار پروپاگاندا و دروغ‌هایش خطاب به هزاران نفر را بدهد؟ قوانین آمریکا باید به‌روزرسانی شوند تا پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی از ارائه چنین خدماتی به تروریست‌ها خودداری کنند.»

درخواست مسدود کردن حساب مقامات ایرانی در شبکه‌های اجتماعی نیز تازگی ندارد. توییتر بارها حساب مقامات کشور از جمله رهبر ایران را به دلایل مختلف مسدود کرده است. بسیاری از ناظران معتقدند فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی در شرایطی که مقامات کشور خودشان حاضر به خروج از این شبکه‌ها نیستند نوعی تناقض آشکار است.

ایران انتظار دارد شبکه‌های اجتماعی خارجی نظیر توییتر و تلگرام به قوانین داخلی جمهوری اسلامی ایران التزام داشته باشند. فیلتر تلگرام روسی در سال ۹۶ نتیجه عدم التزام پاول دوروف موسس تلگرام به قوانین ایران در شرایط اعتراضات دی ماه ۹۶ بود.

درخواست خروج رهبری از توییتر

البته این بار موضوع فیلترینگ به بیت رهبری هم رسیده و برخی خواستار فیلترینگ صفحه‌های رهبری در توییتر یا خروج از این شبکه اجتماعی هستند. جاویدنیا معاون سابق دادستان کل کشور در فضای مجازی در یک گفتگوی کلاب هاوسی شرکت کرده و گفته «ما با پلتفرم‌های خارجی مخالف نیستیم به شرطی که بیایند و تعهد بدهند قوانین جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند.»

او در مورد اکانت توییتری رهبر نیز گفته «حضور مقام معظم رهبری در توییتر تصمیم رهبری نیست، تصمیم یک مجموعه‌ای در دفتر ایشان است که ما با آن مخالفیم! به ولله قسم حضور ما در پیام‌رسان خارجی به بهانه روشنگری، ضررش از بی‌بی‌سی بیشتر است و باعث می‌شود شکست بخوریم.»

بخشی از جریان اصولگرای ایران به شدت به دنبال فیلترینگ در ایران هستند. تا کنون آنها توانسته یوتیوب، توییتر، تلگرام و کلاب هاوس را فیلتر کنند و فعلا جز واتس آپ و اینستاگرام شبکه اجتماعی دیگری باقی نمانده که روی آن دست بگذارند. این جریان آنقدر قدرت دارد که ظاهرا برای اکانت رهبر ایران در توییتر نیز تصمیم‌گیری می‌کنند!

صبح امروز سیدحسن خمینی در دیدار با اعضای مجمع ایثارگران گفته «امروز دیگر نمی‌شود این رویکرد را ادامه داد؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم، امکان ندارد! ماهواره را منع کردیم، اما امروز هست! بعد گفتیم تماس‌های تصویری نباشد؛ اما آن هم آمد! تلگرام را فیلتر کردیم؛ آن هم هست! یعنی واقعیت این است که امکان محدود کردن نیست. من بعضی وقت‌ها از ممیزی‌هایی که در کتاب‌ها صورت می‌گیرد، خنده ام می‌گیرد. برای یک کتاب ۵۰۰ نسخه‌ای چه بگیر و ببند‌هایی داریم، اما بعدا نسخه پی دی اف بدون سانسور آن ۶۰ تا ۷۰ هزار بار خوانده می‌شود!»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان