تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

نگرانی از روند واکسیناسیون کرونا در ایران/ واکسن‌ها به صاحبان اصلی خود نرسید

دبیر کل خانه پرستار کشور با بیان اینکه طی ۱۰ روز اخیر بیش از پنج پرستار جان خود را از دست داند، می‌گوید: حدود ۳۰ درصد از پرستاران واکسینه کرونا شدند. واکسن‌های کرونا به صاحبان اصلی خود نرسیده بلکه از کانال‌هایی توزیع شده که به افرای غیراز کادر درمانی رسیده است.

زمان واکسیناسیون کرونا در ایران

رویداد۲۴ با آغاز موج چهارم کرونا روند ابتلای بیماران به کرونا بیشتر شد. بسیاری از شهرها در وضعیت قرمز و سرانجام تعطیلی ۱۰ روزه در کشور اعلام شد. محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار کشور با بیان اینکه فشار کاری زیادی را این روزها متحمل می‌شوند، می‌گوید: واکسن‌ها خوب توزیع نشده و به افرادی غیر از کادر درمان رسیده است!

مرگ بیش از ۵ پرستار طی ۱۰ روز اخیر

دبیر کل خانه پرستار ایران می‌گوید: بار اصلی کووید۱۹ در بیمارستان روی دوش پرستاران است. گروهی که بیشترین مواجهه را با عامل بیماری‌های پرخطر داشته باشد، بیشترین خطر ابتلا را هم دارند. در حال حاضر حدود ۹۰ هزار پرستار در کشور حداقل یکبار به کرونا مبتلا شدند. تنها در ۱۰ روز اخیر بیش از پنج پرستار جان خود را از دست دادند. بعد از فوت پرستار، او را شهید اعلام کنیم؛ چه دردی از او و خانواده‌اش دوا می‌کند؟ عوامل جانباختن این پرستاران باید مواخذه شوند که چرا آنها پشتیبانی و واکسینه نشدند.

شریفی مقدم ادامه می‌هد: اگر جان آدم‌ها برای سیستم بهداشت و درمان مهم باشد باید پول بدهد و واکسن برای آنها بخرد. در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۳۰ درصد پرستاران ما واکسینه شدند.


بیشتر بخوانید: وزیر بهداشت: منتظر سنگین‌ترین خیز کرونا در کشور هستیم/ شرایط بدتر می‌شود


واکسن‌‌های کرونا به صاحبان اصلی خود نرسیدند!

او می‌گوید: در توزیع واکسن کرونا هم با مشکل مواجه هستیم و خوب توزیع نشده است. واکسن‌های کرونا به صاحبان اصلی خود نرسیده بلکه از کانال‌هایی توزیع شده که به افرادی غیر از کادر درمانی رسیده است.

دبیر کل خانه پرستار در ادامه با بیان اینکه پرستارانی که در کشور ما جان خود را از دست دادند نسبت به کشورهای دیگر بالاترین رقم را داشته است، توضیح می‌دهد: تعداد پرستاران ما در کشور به شدت کم است، فشار کاری زیاد و به تبع آن خستگی کاری بیشتری دارند. بنابراین احتمال خطای پرستاران بیشتر می‌شود و این یعنی آسیب به خود پرستار و نیز خسارت به مردم.

پرستاران خسته شدند

شریفی مقدم می‌گوید: نتیجه بی‌تدبیری ستاد مقابله با کرونا به بیمارستان می‌آید. موج چهارم کرونا که شاهد آن هستیم به مراتب سهمگین‌تر و بدتر از موج اول است. مراجعه به بیمارستان نسبت به دو ماه گذشته هفت برابر بیشتر شده است. تمام تخت‌های آی سی یو پر هستند، بسیاری از بیماران آی سی یو در بخش بستری هستند. بیمارانی که باید در بخش بستری باشند در بخش اورژانس و روی برانکارد و صندلی‌های چرخدار هستند. وضعیتی که نشان از بدتر بودن موج چهارم کرونا می‌دهد.

دبیر کل خانه پرستار کشور ادامه می‌دهد: مقصر اصلی وضعیت کنونی کرونا وزارت بهداشت و مشخصا وزیر بهداشت است زیرا نظام سلامت ما را نمایندگی می‌کند. نباید تحت تاثیر عوامل بیرونی قرار گیرد. هیچ توجیهی نداشت که مسئولان در ایام عید پروتکل‌های بهداشتی را اینقدر سست و عادی‌انگاری کنند.

او در پایان می‌گوید: از آنجا که فشار کاری پرستاران زیاد است، آنها خسته شدند. با آغاز موج جدید کرونا، موج مهاجرت پرستاران شدت بیشتری پیدا کرده است. حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرستار در ماه تصمیم به مهاجرت می‌گیرند که تعدادی از آنها به نتیجه می‌رسد و برخی نه. دلیل این مهاجرت هم تسهیل در پذیرش و شرایط کاری بهتر کشورهای مقصد مهاجرتی و سختی شرایط کاری در ایران است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
0
واکسن زده ها ناقل هستند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان