تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۵
صادق زیباکلام در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

سایه جنگ چگونه از ایران دور شد؟

صادق زیباکلام گفت: این روزها گفته می‌شود موشک‌های دوربرد، مدافعین حرم، سردار سلیمانی و یا برجام سایه جنگ را دور کرده است، باید گفت اساساً سایه جنگی وجود نداشته که بخواهند آن را دور کنند.
رویداد۲۴- صادق زیباکلام گفت: این روزها گفته می‌شود موشک‌های دوربرد، مدافعین حرم، سردار سلیمانی و یا برجام سایه جنگ را دور کرده است، باید گفت اساساً سایه جنگی وجود نداشته که بخواهند آن را دور کنند.

این روزها درباره اینکه سایه جنگ از کشور دور شده است، زیاد می‌شنویم. دیپلمات‌ها معتقدند تصویب برجام و سیاست‌های جدید در دولت روحانی به‌خصوص در حوزه دیپلماسی سبب شده تا سایه جنگ از کشور دور شود اما همه با این نظر موافق نیستند برخی بر این اعتقادند که نمایش موشک‌های دوربرد از عوامل بسیار حائز اهمیت بوده است و گروهی دیگر به تازگی وجود مدافعین حرم را در این رابطه مؤثر دانسته‎اند.و

اما صادق زیباکلام، استاد دانشگاه در این خصوص بر این اعتقاد است که از ابتدا سایه جنگی وجود نداشته تا مسئولان درصدد دور کردن آن برآیند.

صادق زیباکلام در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره اینکه بالاخره چه عاملی منجر به دور شدن سایه جنگ از ایران شدن و در این مناقشه حق با کدام یک از طرفین است گفت: این روزها گفته می‌شود موشک‌های دوربرد، مدافعین حرم، سردار سلیمانی و یا برجام سایه جنگ را دور کرده است، باید گفت اساساً سایه جنگی وجود نداشته که بخواهند آن را دور کنند.

وی در این رابطه اضافه کرد: اگر توافق هسته‌ای به سرانجام نمی‌رسید یا اینکه شکست می‌خورد از سوی آمریکا و اسرائیلی‌ها تهدید نظامی بالقوه‌ای صورت می‌گرفت که البته خیلی هم جدی بود. به عبارتی دیگر درصورتی‌که ایران و 1+5 به توافق نمی‌رسیدند، نه اینکه به کشور حمله نظامی صورت گیرد اما احتمالاً تأسیسات هسته‌ای مورد تهاجم قرار می‌گرفت.

این استاد دانشگاه افزود: البته در چنین وضعیتی یعنی حمله به تأسیسات هسته‌ای کشور به‌طورقطع ما هم آن را بی‌پاسخ نمی‌گذاشتیم و حتماً با واکنش روبرو می‌شد. به‌طور مثال احتمالاً موشک‌ها برای حمله به ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس یا اسرائیل مورداستفاده قرار می‌گرفت.

وی در این رابطه که آیا این مسئله خود آغازگر جنگ به‌حساب نمی‌آمد، تصریح کرد: خیر، این امر سبب نمی‌شد که جنگی درگیرد. با همه این‌ها غرب و اروپایی‌ها ترجیح می‌دادند از طریق مذاکره مسئله هسته‌ای ایران را حل کنند که پس از 2 سال برجام به تصویب رسید، بنابراین مسئله صرفاً هسته‌ای بود.

این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: اینکه گروهی داوطلبانه در سوریه در حال جنگ هستند یا اینکه کشور دارای موشک‌های دوربرد است دلیلی بر این نیست که به تأسیسات هسته‌ای ما حمله نشود یا خطر جنگ برطرف شده باشد. نباید جنگ را به‌حساب کسی نوشت. هیچ‌یک از این موارد همان‌طور که مطرح کردم عاملی برای دور کردن جنگ به‌حساب نمی‌آید.

زیباکلام دراین‌باره که رئیس‌جمهور آمریکا بارها تأکید کرده بود تمام گزینه‌های بر روی میز است، گفت: آقای اوباما بارها این حرف را زده بود اما معنای این جمله، حمله به ایران نبود. خیلی چیزها روی میز موردنظر رئیس‌جمهور آمریکا قرار داشت که یکی از آن‌ها حمله به تأسیسات هسته‌ای یا کاهش تولید نفت کشور بوده است. حتی زمانی که اسرائیلی‌ها برای حمله به تأسیسات هسته‌ای خیلی اصرار داشتند، آمریکایی‌ها از آن‌ها درخواست کردند که دراین‌باره عجله به خرج ندهند.

این استاد دانشگاه دراین‌باره که اگر آقای احمدی‌نژاد همچنان رئیس دولت بود، آیا احتمال جنگ وجود داشت، گفت: احمدی‌نژاد هم به دنبال نتیجه‌گیری از طریق مذاکرات بود اما آمریکایی‌ها مایل به انجام مذاکرات با او نبودند که با روی کار آمدن دولت جدید، از این مسئله استقبال کردند و مذاکره انجام شد.

وی در این رابطه افزود: اواخر دولت احمدی‌نژاد کارهایی در به سرانجام رسیدن مذاکرات صورت گرفت البته نه از طریق آقای جلیلی بلکه دکتر ولایتی و گروه همراهش با وساطت کشور پادشاهی عمان در این خصوص تلاش‌هایی کردند. دیدارهایی هم صورت گرفته بود که در اواخر سال 92 و شروع کار دولت روحانی، این موضوع بر عهده تیم رئیس‌جمهور گذاشته شد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان