تاریخ انتشار: ۱۱:۴۷ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

کمیته سه نفره در دولت/ کاندیداتوری مصطفی تاجزاده در انتخابات ۱۴۰۰ ؛ تلاش برای افزایش مشارکت یا تحریم؟

رویداد۲۴ در این گزارش مهمترین اخبار اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ را گردآوری کرده است؛ از حضور مصطفی تاجزاده و محمدرضا عارف تا احتمال کابینه ائتلافی.

کاندیداتوری مصطفی تاجزاده در انتخابات ۱۴۰۰

رویداد۲۴ روزهای آخر فرودین ماه روزهای بسیار پرخبری برای اصلاح طلبان بود. احتمال ائتلاف اصلاح طلبان بالا رفت و از آن سو از احتمال کاندیداتوری مصطفی تاجزاده سخن گفته شد و همزمان ستادهای محمدرضا عارف فعال شد. در این گزارش بخوانید که اصلاح طلبان در چه شریطی هستند.

مصطفی تاجزاده کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری

الیاس حضرتی دبیرکل حزب اعتمادملی در توئیتی نوشت: «احتمال کاندیدا شدن مصطفی تاج زاده در انتخابات ریاست جمهوری جدی‌تر شده است.» ساعتی بعد تاجزاده در توییتر نوشت «به استحضار عزیزانی که نظرم را درباره نامزدشدن در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو می‌پرسند، می‌رسانم که در این زمینه در حال مشورت و رایزنی با دوستان و صاحب‌نظران هستم. به زودی و بعد از جمع‌بندی جوانب امر، تصمیم نهایی را به یاری حق اعلام خواهم کرد.»

سیدمصطفی تاجزاده سیاستمدار اصلاح طلب در دولت اصلاحات معاون سیاسی وزیر کشور و سرپرست این وزارتخانه پس از استیضاح عبدالله نوری بود. تاجزاده این روز‌ها در توئیتر به نقد‌ها و اظهارات بدون پرده درباره اصلاح وضع موجود کشور شهره است.

محمدعلی باقری مدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات نیز در واکنش به این خبر نوشت: «حضور مصطفی تاج‌زاده، سورپرایز انتخابات سیزدهم است. وی حامل اصلاحات ساختاری و زبان کسانی است که همچنان اصلاح‌طلبی را یگانه راه رسیدن به وضعیت مطلوب می‌دانند و در عین حال، شیوه‌ها و راهبرد‌های مالوف گذشته اصلاح‌طلبان را راهگشای بن‌بست‌های کنونی کشور نمی‌دانند.»

بعد از انتشار این خبر، تاجزاده در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی نوشت «از شما که از نگاه به داخل سخن می‌گویید و بر استفاده از ظرفیت‌های ملی تاکید می‌کنید، انتظار می‌رود مانند کسانی رفتار نکنید که به ملت اعتقاد ندارند و حاضر نیستند به خواست مردم تمکین کنند، مدافع پروپاقرص نظارت استصوابی و مخالف سرسخت انتخابات آزاد هستند، شعار مشارکت حداکثری می‌دهند، اما عملا از ردصلاحیت نامزد‌های محبوب و منتقد حمایت می‌کنند و فرصت برپایی انتخابات پرشور را از ایرانیان می‌گیرند.»

واکنشها نسبت به احتمال کاندیداتوری مصطفی تاجزاده بسیار زیاد بود. بسیاری از اصلاح طلبان همچون مصطفی کواکبیان، مسعود پزشکیان، محمدعلی افشانی و ... اعلام آمادگی کردند اما روی هیچکدام حساسیتی پیش نیامد اما درباره تاجزاده ماجرا تفاوت داشت و در کلاب هاوس نیز برای آن یک روم تشکیل شد و درباره آن بحثهای زیادی شکل گرفت.

سوال مهم این بود که دلیل حضور تاجزاده چیست؟ آیا میخواهد پس از رد صلاحیت پروژه تحریم انتخابات را پیش ببرد و بخشی از بدنه اصلاحات به او بپیوندند یا آنکه قرار است نشان دهند اصلاح طلبان هیچگاه با صندوق‌های رای قهر نخواهند کرد و کنش تاجزاده در راستای افزایش مشارکت عمومی است.

بخشی از تحلیلگران معتقدند کنش تاجزاده دلیلی جز تحریم انتخابات ندارد، اما به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد این موضوع نمیتواند جزو گرینه‌ها باشد چون از پیش معلوم است رد صلاحیت می‌شود بنابراین اینطور نیست که اصلاح طلبان سوپرایز شوند و بعد انتخابات را تحریم کنند.

کمیته سه نفره انتخابات ۱۴۰۰ / اصلاح طلبان کابینه ائتلاف می‌کنند؟

در روز‌های اخیر اخباری از جلسات منظم سه عضو هیات دولت برای انتخابات ۱۴۰۰ منتشر شده بود. حسین مرعشی در خصوص فعالیت یک کمیته در دولت با عضویت اسحاق جهانگیری، بیژن زنگنه و محمدجواد ظریف درباره انتخابات و بررسی شرایط کشور گفته «کمیته در دولت هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد به این علت که نسبت به آینده ایران حساس هستند.»

او درباره نامزدی ظریف هم گفته «پیش‌بینی من این است که آقای ظریف ثبت‌نام نمی‌کند.» اما محمد عطریانفر گفته «جبر زمانه و منحصرشدن امر منافع ملی، ظریف را مجبور می‌کند بیاید. او به عنوان گزینه مطرح برای ریاست جمهوری می‌تواند مورد وفاق دو جریان قرار بگیرد و اتفاق سال ۶۸ و اجماع درمورد کاندیداتوری و ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی این‌بار درباره ظریف اتفاق بیفتد.»


بیشتر بخوانید: در غیبت سیدحسن خمینی/ آرایش سیاسی انتخابات ۱۴۰۰ چه تغییراتی کرد؟


پیشنهاد تعویق انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش رویداد۲۴ این هفته موضوع تعویق انتخابات نیز از گزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های روی میز بود. آذر منصوری در گفتگو با امتداد درباره محور صحبت‌های فعالان سیاسی با روحانی گفت «به رئیس جمهور گفتم پاندمی کرونا و پایداری موج چهارمی که آثار آن را در قرمز شدن وضعیت بسیاری از شهر‌ها در ایران می‌بینیم در میزان مشارکت مردم اثر منفی خواهد داشت. پیشنهاد نخست اینکه، وزارت کشور یا صندوق‌های اخذ رای را افزایش داده و یا تعداد روز‌های رای‌گیری را افزایش دهد. پیشنهاد مشخص من، این بود که درصورت تداوم وضعیت پاندمی با در اولویت قراردادن حفظ سلامت و جان مردم و همچنین تسریع در واکسیناسیون، زمان برگزاری انتخابات خردادماه توسط دولت به تعویق بیفتد.»

بسیار بعید است این پیشنهاد مورد قبول واقع شود؛ چه آنکه جمهوری اسلامی ایران همواره تمایل داشته این موضوع را به عنوان یکی از دستاوردهای خود بیان کند که در هر شرایطی (جنگ و خشکسالی و تریم و کرونا و ... انتخابات را برگزار کرده است.)

محسن هاشمی فعلا بلاتکلیف!

محسن هاشمی درباره حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفته «در حال حاضر ما دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا در کشور داریم که در حال رقابت هستند و هر نامزد نیز یک وابستگی به یکی از این دو جناح دارد. اما در حال حاضر هر دو جناح در بلاتکلیفی هستند. در اصلاح طلبان نیز بلاتکلیفی مربوط به تأیید صلاحیت‌ها است. آن نهاد اجماع ساز در اصلاح طلبان برای انتخاب کاندیدای مدنظر، به سمت انتخاب آقای حسن خمینی رفتند که ایشان با پیشنهاد رهبری از انتخابات کناره گیری کردند؛ لذا هنوز اصلاح طلبان برای انتخاب کاندید مدنظر، به نتیجه نرسیده‌اند. بنده هم به عنوان عضو حزب کارگزاران پیشنهاد شده‌ام، اما این به معنای قبول یا عدم قبول از سوی بنده نیست بلکه تنها اسم بنده نیز به عنوان یک نامزد احتمالی مطرح شده است؛ لذا همه ما در حال حاضر در بلاتکلیفی هستیم و فعلاً نمی‌توانم به صورت صریح بگویم که در انتخابات شرکت می‌کنم یا خیر.»

ستاد‌های عارف فعال شدند

حسن رسولی درباره فعالیت‌های انتخاباتی عارف گفته «عارف به صورت بالقوه نامزد انتخابات هستند و مقدمات ستاد ایشان هم فراهم شده و بستگی به این دارد که شرایط پیش رو چگونه خواهد بود، زیرا ایشان همواره منادی وحدت و انسجام و ۳ دور رئیس شورای عالی سیاستگذاری بودند و تقریبا  و عملا به بحث انسجام اصلاح طلبان پایبند بوده و هستند، طبعا با رصد شرایط آتی، چنانچه فضا مناسب باشد در موعد مقتضی اعلام کاندیداتوری خواهند کرد.»

همزمان محمود صادقی از مدیریت فراکسیون امید انتقاد کرده و گفته «عملکرد فراکسیون امید ایده آل نبود. اولا از عملکردش گزارش نمی‌داد و ثانیا مدیریت فراکسیون خیلی مدیریت کارآمدی نبود. یعنی از ظرفیتی که وجود داشت ما به مراتب می‌توانستیم بهتر استفاده کنیم. یعنی خود من انتقاد دارم و معتقدم به اندازه امیدی که مردم داشتند فراکسیون مؤثر واقع نمی‌شد. به خاطر اینکه تلقی مدیریت فراکسیون این بود که فضا باید آرام باشد و چالشی نشود و بازگشت اصلاح طلبان به قدرت را در دوره آرامی طی کنیم و چالش نباشد. این تلقی مقداری دست و پای فراکسیون را بسته بود.»

رد صلاحیت و بی انگیزگی

قاسم میرزایی نکو گفته «وقتی با رد صلاحیت گسترده یک طیف خاص مواجه می‌شوید، هیچ انگیزه‌ای برای حضور و فعالیت‌ها نمی‌ماند. مردم وقتی پای صندوق‌های رأی می‌آیند که ببینند افرادی از نماینده‌های خودشان در لیست‌ها حضور دارند. ولی وقتی جناحی برخورد می‌کنید و فقط یک کفه ترازو را می‌زنید و کفه دیگر را نمی‌زنید، اتفاقا عکس العمل منفی به دنبال دارد و دوره‌های گذشته نشان داده هر قدر از این کار‌ها انجام شود انتخابات پرشور و حداکثری به یک انتخابات حداقلی با انتخاب معدود افراد تبدیل می‌شود.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
تاجزاده که تو گفتگوی خودش با عبداله عبدی یک مصالب دیگه بیان میکرد .حالا میخواد با اینکار و احتمالا رد صلاحیت بره پیه بازی خودش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
رای عارف از ارای باطله و ارای رستم قاسمی هم کمتر خواهد بود!
نظرات شما
پیشخوان