تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

VoIP چیست و چگونه کار می‌کند؟

ما در این مقاله قصد داریم به ساده‌ترین شکل ممکن در مورد نحوه کار و همچنین مزایا و امکانات ویپ صحبت کنیم. اگر شما نیز یکی از کسانی هستید که هنوز به درستی با ویپ و کاربردهای آن آشنا نشده‌اید؛ حتماً تا پایان با ما همراه باشید.

VoIP چیست و چگونه کار می‌کند؟

رویداد۲۴  ویپ (VoIP) برای بسیاری از افراد، همچنان یک اسم ناشناخته و مبهم است. اگرچه در سالیان اخیر، استفاده از این تکنولوژی در کشورمان افزایش‌یافته است، اما این‌که VoIP چیست و چگونه کار می‌کند برای بخش زیادی از کاربران غیرحرفه‌ای، به‌عنوان یک سؤال بی‌جواب، تلقی می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم به ساده‌ترین شکل ممکن در مورد نحوه کار و همچنین مزایا و امکانات ویپ صحبت کنیم. اگر شما نیز یکی از کسانی هستید که هنوز به درستی با ویپ و کاربردهای آن آشنا نشده‌اید؛ حتماً تا پایان با ما همراه باشید.

VoIP چیست؟

کلمه VoIP مخفف عبارت "Voice Over Internet Protocol" بوده و به معنی «انتقال صدا در بستر اینترنت» است. در یک تعریف ساده، می‌توان گفت ویپ یک تکنولوژی است که به شما امکان می‌دهد تا به جای خطوط سنتی و قدیمی مخابرات، با استفاده از اینترنت، به برقراری و دریافت تماس‌های تلفنی بپردازید.

برخلاف سیستم‌های تلفن ثابت که تنها به یک دستگاه تلفن روی میز کار شما محدود می‌شوند، VoIP این قابلیت را در اختیارتان قرار می‌دهد تا از طریق تلفن‌های سازگار با ویپ، لپ تاپ، موبایل و ... تماس‌های تجاری برقرار کرده یا دریافت کنید. از آنجا که در این سرویس تمامی تماس‌ها از طریق اینترنت برقرار می‌شوند، تماس‌های داخلی، بین شهری و حتی بین‌المللی، بسیار ارزان قیمت و مقرون به صرفه خواهند بود.

VoIP چیست و چگونه کار می‌کند؟

جدا از صرفه جویی در هزینه، می توان به دیگر امکانات VoIP از قبیل انتظار مکالمه، مسیریابی تماس، شماره تماس‌های متعدد در یک تلفن و ... نیز اشاره کرد. دقیقا به همین دلیل است که در سال‌های اخیر، بسیاری از مشاغل تجاری، اداری و سازمانی، استفاده از VoIP را به مراکز تلفن سنتی مخابرات ترجیح داده‌اند.

VoIP در حقیقت چگونه کار می‌کند؟

برای درک چگونگی عملکرد VoIP نگاهی خواهیم انداخت به آنچه که هنگام برقراری یا دریافت تماس تلفنی با تلفن ویپ رخ می‌دهد. زمانی که با استفاده از این سیستم به مکالمه تلفنی می‌پردازید، تلفن تحت شبکه، آداپتور VoIP یا اپلیکیشن مخصوص ویپ، سیگنال آنالوگ صدا را دریافت کرده و آن را به داده‌های دیجیتال (0 و 1) تبدیل می‌کند. سپس این داده‌ها از طریق اینترنت، به سرویس‌های ارائه دهنده خط تلفن ارسال شده و در نهایت، به گوش فردی که آن طرف خط حضور دارد، می‌رسند. از انواع تلفن تحت شبکه می توان به برند Yealink اشاره کرد.

جالب است بدانید که تمام این اتفاقات، در لحظه و بدون هیچ درنگی و تأخیری رخ می‌دهند. دقیقا به همین دلیل است که کیفیت تماس‌های ویپ در بسیاری از موارد، حتی از مکالمات سنتی مخابرات نیز بهتر است. البته این فقط ظاهر ماجرا است؛ آن‌چه که در پشت صحنه VoIP رخ می‌دهد، کاملا با ساختار سنتی خطوط تلفن، متفاوت است!

سیستم‌های تلفن سنتی (PSTN) از روش "circuit switching" یا همان سوئیچینگ مدار برای برقراری تماس استفاده می‌کنند. هم‌اکنون بیش از 100 سال است که از این روش استفاده می‌شود؛ قابل اعتماد است، اما مقرون به صرفه و البته کارآمدترین، محسوب نمی‌شود.

VoIP از روش ‘packet switching’" استفاده می‌کند. این بدان معنی است که داده‌ها، تنها در صورت نیاز ارسال می‌شوند. هر بار که از طریق سیستم ویپ به مکالمه می‌پردازید، یک اتصال کوتاه و فوری ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که نیازی به مداوم و همیشگی بودن این اتصال نیست؛ زیرا معمولا شما و شخصی که پشت خط است، به طور هم‌زمان صحبت نمی‌کنید. علاوه بر این، بسته‌ها می‌توانند از طریق اینترنت و در مسیرهای مختلف ارسال شوند؛ اما در نهایت و زمانی که به مقصد می‌رسند، دوباره در کنار هم قرار می‌گیرند.

VoIP چیست و چگونه کار می‌کند؟

می‌توان بسته‌ها را برای صرفه‌جویی در زمان، فشرده سازی کرد. در این صورت، آن‌ها می‌توانند با سرعت بیشتری در اینترنت سفر کنند و سریع‌تر به مقصد برسند. همان‌‌طور که گفته شد، همه این اتفاق‌ها در لحظه و بدون هیچ تأخیری رخ می‌دهند. به طور کلی، می‌توان گفت تا زمانی که در سرویس اینترنت شما اشکالی به وجود نیاید، هیچ تأخیری را در مکالمه تلفنی ویپ، احساس نخواهید کرد.

اگرچه VoIP یک سیستم فنی و کاملا پیچیده است، اما نکته اصلی این است که یک روش کارآمدتر و مقرون به صرفه‌تر برای مکالمات تلفنی محسوب می‌شود. اگر به شما بگوییم حتی بدون این‌که بدانید ویپ چیست قبلا از آن استفاده کرده‌اید، احتمالا شگفت‌زده خواهید شد. برنامه‌هایی مانند واتساپ، اسکایپ و گوگل ویس دقیقا بر اساس تکنولوژی VoIP طراحی شده‌اند و مطمئنا شما حداقل یک‌بار از طریق آن‌ها، به مکالمه تلفنی پرداخته‌اید.

بیشتر بخوانید: قیمت yealink t19p چقدر است؟

مزایای استفاده از VoIP

استفاده از سیستم‌های VoIP مزایای بسیاری را به همراه دارد که در ادامه، قصد داریم به صورت مفصل، به برخی از آن‌ها اشاره داشته باشید. قبل از هر چیز، باید بدانید که اگر قصد تغییر مرکز تلفن سنتی خود، به یک سیستم جدید ویپ را دارید، مزایای زیر، در انتظار شما خواهند بود:

کاهش هزینه‌های ماهیانه

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از ویپ، کاهش هزینه‌های ماهیانه مجموعه بر اساس کم شدن نرخ تماس‌های داخلی و بین‌المللی است. بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده VoIP تماس‌های داخلی را کاملا رایگان ارائه می‌دهند و برای تماس‌های بین‌المللی نیز یک تعرفه بسیار کم و ناچیز، در نظر می‌گیرند. علاوه بر این، هزینه‌های تعمیر و نگهداری سیستم‌های ویپ در مقایسه با مراکز سنتی و سخت افزاری، بسیار کمتر است.

VoIP چیست و چگونه کار می‌کند؟

قابل حمل بودن (از هر جا که دوست داشتید، تماس بگیرید)

با استفاده از VoIP نیازی نیست که برای برقراری هر تماس تلفنی، حتما در محل کار خود حضور داشته و در کنار میز خود، نشسته باشید. می‌توانید در هر کجا که هستید و تنها از طریق لپ تاپ، تلفن همراه، تبلت و ... به برقراری تماس بپردازید. این یک امتیاز بزرگ برای گروه‌های فریلنسر محسوب می‌شود. البته در مواقع مسافرت نیز، ویپ می‌تواند کاملا عالی و مفید باشد.

ویژگی‌های پیشرفته

سیستم‌های ویپ معمولا قابلیت‌هایی را در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌دهند که در مراکز سنتی تلفن، به سختی می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. به عنوان مثال، VoIP امکان برقراری تماس‌های کنفرانسی را به سادگی فراهم می‌کند. پست صوتی، موسیقی پشت خط، سرویس تماس‌های پشت خطی و ... از دیگر ویژگی‌های پیشرفته هستند که با راه‌اندازی سرویس‌های VoIP می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. البته توجه داشته باشید که ممکن است در مراکز تلفن سنتی هم به این موارد دسترسی داشته باشید؛ اما از شما هزینه‌های اضافی برای هر کدام از آن‌ها دریافت خواهد شد.

انعطاف پذیری بالا

یکی دیگر از مزایای ویپ، مقیاس‌پذیری بالاتر آن نسبت به مراکز قدیمی تلفن است. چه بخواهید کارمندان بیشتری استخدام کنید و چه قصد افتتاح یک شعبه دیگر را داشته باشید، توسعه پذیری VoIP بسیار بهتر و آسان‌تر است. بر خلاف مراکز تلفن سنتی که برای توسعه، نیاز به افزودن سخت‌افزارهای گران‌قیمت دارند، می‌توانید کارمندان جدید را تنها با چند کلیک، به سرویس ویپ خود اضافه کنید.

از طرفی دیگر، با استفاده از سیستم VoIP می‌توانید بدون خرید دستگاه‌های تلفن، از خطوط خود استفاده کنید. در این روش، دستگاه‌های کامپیوتر و لپ تاپ یا گوشی‌های هوشمند، قابلیت برقراری و دریافت تماس را خواهند داشت.

کلام پایانی

ویپ یک تکنولوژی بسیار مفید است که علاوه بر مراکز تجاری، در بسیاری از موارد دیگر نیز کاربرد دارد. با این‌ وجود، می‌توان گفت که بیشترین استفاده آن، مربوط به راه‌اندازی مراکز تلفن تحت شبکه برای ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری است.

در این مقاله، ضمن معرفی کامل VoIP به بررسی نحوه کار کردن و البته مهم‌ترین مزایای استفاده از آن نیز پرداختیم. امیدواریم اکنون به دید بهتر و روشن‌‎تری نسبت به این فناوری بسیار مفید و کاربردی دست یافته باشید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان