تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

گره کور کاندیدای اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰

اینک آرایش سیاسی درون جناحی اصولگرایان برای انتخابات ۱۴۰۰ طوری ترسیم شده که لاریجانی و احمدی‌نژاد‌هایی مثل رستم قاسمی در مقابل رئیسی قرار گرفته‌اند که موجب تشدید اختلاف در جریان اصولگرایی شده است.

گره کور کاندیدای اصولگرایان در انتخابات 1400

رویداد۲۴  «لاریجانی، رئیسی، جهانگیری» سه کاندیدایی که امید‌ها بیش از همه به پیروزی یکی از آنهاست. هر سه شخصیت‌هایی هستند که نمی‌توان منکر تجربه و توانایی‌هایشان شد. جهانگیری و هاشمی اهل کرمان، لاریجانی، زاده نجف و رئیسی مشهدی است، اما اکنون هر سه نفر درصدد جلوس بر کرسی پاستور هستند. رئیسی و لاریجانی پیش از این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بودند که موفقیتی نداشتند و جهانگیری برای نخستین‌بار پای در این میدان می‌گذارد.

به گزارش روزنامه آرمان ملی، در سه ضلعی لاریجانی، رئیسی و جهانگیری باید توجه را معطوف به دو شخصیت نخست کرد که هر دو سابقه ریاست بر دو قوه را در کارنامه دارند؛ به نحوی که لاریجانی در چند دوره رئیس قوه مقننه و رئیسی اکنون رئیس قوه قضائیه است. مصاف دو رئیس قوه در نوع خود قابل‌توجه است؛ چنانکه هر دو چهره اصولگرا محسوب می‌شوند. اما دیروز رئیسی آب پاکی را بر دست اصولگرایان ریخت و تاکید کرد که به‌صورت مستقل کاندیدا می‌شود و علی لاریجانی هم اگر‌چه اصولگراست، اما اکثریت این جریان در قامت منتقد او حضور دارند چرا که معتقدند او سال‌هاست به سمت جریان اصلاح‌طلبی گرایش پیدا کرده و نمی‌توان به او اعتماد داشت.

البته لاریجانی خط خود را از دلواپسان جریان اصولگرایی جدا کرده و برایش آنچه اهمیت دارد، رسیدن به هدف است و زمانی که احساس کند به آنچه در ذهن دارد، نخواهد رسید، از آغاز کار خودداری می‌کند. اینک آرایش سیاسی درون جناحی اصولگرایان طوری ترسیم شده که لاریجانی و احمدی‌نژاد‌هایی مثل رستم قاسمی در مقابل رئیسی قرار گرفته‌اند که موجب تشدید اختلاف در جریان اصولگرایی شده است و بعید تا روز آخر از شدت آن کاسته شود. دراین شرایط بعد از اینکه ابراهیم رئیسی اعلام کرد که مستقل آمده است ظاهرا در شیپور این اختلافات دمیده شد که به اصطلاح یک جناح- سه شعبه شده‌اند.

سردرگمی در اردوگاه اصولگرایان

در همین روز سید ابراهیم رئیسی که آمدن یا نیامدنش به وزارت کشور مورد تردید بود، اقدام به ثبت‌نام کرد و جالب آنکه ساعاتی پس از خروج رئیسی از وزارت کشور بود که سعید جلیلی اقدام به ثبت نام کرد. اصولگرایان وعده داده بودند در صورت ثبت‌نام رئیسی از کاندیداتوری خودداری کرده و انصراف می‌دهند، مانند دیروز که محمد ناظمی‌اردکانی، وزیر تعاون دولت نهم و داوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری، به نفع رئیسی از شرکت در انتخابات کناره‌گیری کرد، اما ظاهرا شرایط به نحو دیگری در حال تعییر است. نقش سعیدجلیلی در حد کاندیدای پوششی است و برخی این گمانه را مطرح کردند که ثبت‌نام‌های پیش‌بینی شده عامل معرفی جلیلی است؛ یعنی در صورتی که رئیسی احساس کند با حضور کاندیدا‌های دارای رای، شانس موفقیتش کاهش پیدا می‌کند انصراف داده و عرصه را به جلیلی واگذار می‌کند.


بیشتر بخوانید: تیم ضربه‌گیر رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰/ جلیلی هافبک شد، ضرغامی بازیکن آزاد


مواجهه جهانگیری با اصولگرایان

برخی چنین عنوان می‌کنند که ثبت‌نام لاریجانی با هدایت اصلاح‌طلبان برای شکستن آرای رئیسی است؛ درصورتی که چنین نیست و اصلاح‌طلبان برای حضور در این انتخابات کاندیدا‌هایی دارند که جهانگیری و محسن هاشمی مطرح‌ترین آن‌ها هستند. از میان ۱۴ گزینه معرفی شده از سوی جبهه اصلاحات برای حضور و ثبت‌نام اسامی ۴ شخصیت یعنی جهانگیری و ظریف و هاشمی بیش از سایرین مطرح است و با انصراف ظریف است که همه امید‌ها به سمت جهانگیری و محسن هاشمی رفته و اصلاح‌طلبان در تلاش هستند با اجماع‌سازی و تشویق حامیانشان به حضور در انتخابات، کرسی ریاست‌جمهوری به اسحاق جهانگیری یا هاشمی تعلق بگیرد. در صورت انصراف رئیسی و اقبال کم به جلیلی و همچنین شرایطی که لاریجانی دارد، باید شانس زیادی برای پیروزی جهانگیری و هاشمی در انتخابات ۱۴۰۰ متصور بود.

محسن هاشمی هم از امید‌های جریان اصلاحات برای تکیه بر کرسی ریاست‌جمهوری است و قدرت اقناع و کارنامه فعالیت‌های او چنان است که در مناظره‌های انتخاباتی نمی‌توان به تضعیف او پرداخت. پسر ارشد آیت‌ا... هاشمی اگر چه همواره سعی دارد با طرح موضوعات چالشی از تنش در جامعه خودداری کند، اما بدون‌شک ناگفته‌هایی دارد که اگر لازم باشد در مقابل دو ضلع اصولگرای انتخابات مطرح می‌کند تا جامعه تصمیم بگیرد.

جهانگیری: آنچه به عنوان معاون اول اختیارش را نداشتم، اجرایی خواهم کرد

اسحاق جهانگیری پس از ثبت‌نام در انتخابات گفت: قصد ورود به این انتخابات را نداشتم و امیدوار بودم نیازی به حضورم نشود. اما با توجه به نیامدن برادر عزیزم دکتر جواد ظریف و عدم‌امکان ثبت نام تعدادی دیگر از کسانی که می‌توانستند این مسئولیت را بپذیرند، و این جبهه اصلاحات ایران، رهبران و شخصیت‌های دلسوز اصلاح‌طلب و بسیاری از جوانان و فعالان سیاسی و مدنی تشخیص داده‌اند باید به صحنه بیایم، به‌رغم میل و مصلحت شخصی و با توکل به خدا از قبول مسئولیت شانه خالی نمی‌کنم.» داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: آبرو و تجربه‌ام را که متعلق به ملت است، تقدیم ملت می‌کنم، با آگاهی از شرایط دشوار امروز کشور و سردی‌ها و کناره‌گزینی‌ها وارد این میدان می‌شوم و از هیچ تلاش و اقدامی، تا آنجا که ارزش‌ها و هویت اصلاح‌گرانه‌ام را تهدید نکند، دریغ نمی‌کنم. وی افزود: می‌دانم چه شرایط سختی پیشِ‌روی رئیس‌جمهوری آینده است. اما نمی‌شد راه عافیت پیش گرفت. به مردم هم نمی‌توانم وعده‌های ناممکن دروغین بدهم. آنچه به عنوان معاون اول اختیارش را نداشتم و برای بسط توسعه فراگیرو پایدار، دموکراتیک، متوازن و مشارکتی ضروری و ممکن می‌دانم را اجرایی خواهم کرد.

مستقل آمده‌ام

رئیس دستگاه قضا در آخرین روز ثبت‌نام به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت و در انتخابات ثبت‌نام کرد. رئیسی پس از ثبت‌نام در اظهار‌نظری عجیب با تاکید بر اینکه حضور من در عرصه انتخابات به صورت مستقل است، اظهار داشت: هرچند گروه‌های بسیاری از من دعوت کردند، اما حضور من نافی حضور هیچ‌کس نیست و کسانی که احساس تکلیف کردند در این عرصه حاضر باشند. وی ادامه داد: تاکید می‌کنم به همه مردم با هر سلیقه و هر جناحی که هستند بیایند و در انتخابات شرکت کنند. من رقیب ناکارآمدی و فساد هستم. رئیسی اظهار کرد: من رقیب جناح‌های سیاسی و گروه‌های مختلف نیستم. من رقیب ناکارآمدی هستم و در این میدان همانطور که در دستگاه قضایی از همکاری دانشگاه، حوزه و سایر بخش‌ها استفاده کردم در این عرصه هم استفاده می‌کنم. وی افزود: من در این حضور نه به دنبال جایگاه قدرت و پست و مقام هستم و نه قصد دارم بر قدرت و جایگاه خود بیفزایم. آنچه قصد داشته‌ام پاسخ مثبت دادن به دعوت و خواست مردم و ان‌شاء‌ا... گره‌گشایی از مشکلات آن‌ها است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان