تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

رییس کمیسیون اصل ۹۰: کاری مهمتر از مادر شدن برای زنان وجود ندارد

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که فرزندآوری نیاز به فرهنگ سازی دارد گفت: فرهنگ اشتباه گذشته که فرزند کمتر را مساوی با زندگی بهتر تعریف می‌کرد هنوز در جامعه رواج دارد و شاهد هستیم که بسیاری از افراد مشکل مالی و مسکن ندارند، ولی برای ازدواج هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند و به همین دلیل برای تغییر نگرش به کار فرهنگی نیاز است. او با اشاره به این که ارزش والای مادر شدن در جامعه کمرنگ شده است اضافه کرد: باید به خانواده‌ها تاکید شود که کاری مهمتر از مادر شدن برای زنان وجود ندارد.

اظهارات نماینده مجلس درباره بارداریرویداد۲۴ رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که فرزندآوری نیاز به فرهنگ سازی دارد گفت: قانونگذار کمتر از ۴۰ درصد مشکلات این موضوع را می‌تواند حل کند و تا زمانی که باورهای مردم در موضوع ازدیاد نسل تغییر نکند چالش کمبود نسل برای کشور وجود دارد.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر روز پنجشنبه در نشست قرارگاه مواسات و همدلی استان خراسان رضوی برای راه اندازی مرکز مردمی "نفس" به منظور جلوگیری از سقط جنین‌های سالم توسط والدین شرعی در روز ملی جمعیت افزود: فرهنگ اشتباه گذشته که فرزند کمتر را مساوی با زندگی بهتر تعریف می‌کرد هنوز در جامعه رواج دارد و شاهد هستیم که بسیاری از افراد مشکل مالی و مسکن ندارند ولی برای ازدواج هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند و به همین دلیل برای تغییر نگرش به کار فرهنگی نیاز است.

وی با اشاره به این که رهبر انقلاب اسلامی بر اساس شرایط کشور و موضوع کاهش جمعیت، ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت را مطرح کردند ادامه داد: در مقطعی موضوع کنترل جمعیت به عنوان یک سیاست کوتاه مدت نظام در نظر گرفته شد ولی خواسته یا ناخواسته این موضوع تاکنون ادامه پیدا کرد و اکنون کشور در حال مواجه شدن با یک بحران جدی است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: نتیجه این سیاست باعث شده است که هم اکنون با کاهش جمعیت در کشور مواجه هستیم و در سال‌های آینده نیز با کاهش نیروی جوان و افزایش میانگین سنتی جمعیت روبه‌رو خواهیم بود.

پژمانفر افزود: بر همین اساس و در مجلس نهم طرح "جمعیت و تعالی خانواده" با موضوع فرزندآوری مورد برسی قرار گرفت و در اولین جلسه رسمی مجلس یازدهم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی آن‌ را اعلام وصول کرد و اکنون در شورای نگهبان برای رفع برخی اشکالات قرار دارد به زودی این طرح ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: در این موانع جوانان برای تشکیل خانواده و فرزندآوری از جمله سربازی، تحصیل، مسکن و اشتغال مورد توجه قرارگرفته است و بر همین اساس کف حقوق سربازان در بودجه امسال بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس با اشاره به این که افراد متاهل نسبت با مجردان در شرایط مساوی استخدام، در اولویت قرار می‌گیرند گفت: همچنین موضوع مسکن برای دانشجویان متاهل یکی دیگر از مواردی است که در این طرح بر آن تاکید شده است.

پژمانفر افزود: از سوی دیگر بسیاری از خانواده‌ها که به دلایل مختلف نتوانسته اند فرزندی داشته باشند و بر همین اساس خدمات بیمه‌ای برای باروری و حل مشکل این خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به این که ارزش والای مادر شدن در جامعه کمرنگ شده است اضافه کرد: باید به خانواده ها تاکید شود که کاری مهمتر از مادر شدن برای زنان وجود ندارد.

اولویت برنامه اجرایی بر فرهنگ سازی در موضوع رفع موانع اردواج و فرزندآوری

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی هم با اشاره به این که از سال ۹۰ تاکنون بیش از ۴۰ بار رهبر معظم انقلاب، موضوع جمعیت را مطرح کرده‌اند گفت: در این موضوع باید فعالیت‌های اجرایی برای رفع موانع ازدواج و فرزندآوری صورت گیرد و سپس بر موضوع فرهنگ سازی تاکید شود زیرا به صورت غریزی تقاضا برای ازدواج وجود دارد.

آیت الله سید احمد علم الهدی افزود: زمانی فقها بر اساس نیاز کشور، برای مدت کوتاهی موضوع کنترل جمعیت را تایید کردند ولی در صورت کلی جلوگیری از بچه‌دار شدن و عقیم سازی یک عمل حرام الهی است و دستگاه قضایی نیز باید در این موضوع ورود کند.

وی با اشاره به آیات قرآن کریم اضافه کرد: شیطان در کار خود نوآوری ندارد و اصول کار او از گذشته تاکنون ثابت است و به همین دلیل کشورهای استکباری با طمع خود نسبت به سایر کشورها، موضوع تنظیم خانواده و کاهش نسل را در میان آنها پیاده می‌کنند تا آینده آن کشورها را به خطر اندازند.

رییس شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی گفت: برخی افراد و دستگاه‌های نفوذی در موضوع تنظیم خانواده نیز به عنوان مجری در کشور ما در حال فعالیت هستند.

علم الهدی افزود: در گذشته و با حمایت خانواده ها، ازدواج در سنین کم شکل می‌گرفت و در فاصله هر ۲۰ سال معادل ۱۰۰ درصد به جمعیت کشور اضافه می‌شد و بر آن اساس باید جمعیت کنونی ایران بیش از ۱۵۰ میلیون نفر باشد ولی جمعیت کنونی کشور حدود ۸۰ میلیون نفر است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته سیاست اقتصاد مقاومتی به دلیل کمبود نیروی انسانی به خوبی اجرا نشد چرا که نیروی انسانی در به نتیجه رسیدن اقتصاد مقاومتی تاثیر دارد و باید با نیروی انسانی خود و برای منافع اقتصادی خود در داخل کشور تلاش کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: بزرگترین زیان اقتصادی هر کشوری تامین نیروی کار خود از سایر کشورهاست.

علم الهدی افزود: جوانان بالغ، انگیزه برای ازدواج دارند ولی موانعی بر سر راه آنها وجود دارد، به عنوان نمونه باید شرایطی برای استفاده از مسکن و خوابگاه‌های متاهلی در محیط های آموزشی همچون دانشگاه‌ها و حوزه های علمیه فراهم شود تا افراد متاهل به راحتی بتوانند در کنار درس خواندن به خانواده خود نیز برسند.

وی ادامه داد: برخی از سقط‌های جنین نیز توسط زنان کارمند شکل می‌گیرد زیرا مادر بودن با کار و فعالیت آنها سازگار نیست و قانونگذار باید شرایط بهتری را برای این افراد در نظر بگیرد و فرزند پروری را جزء شغل خانم ها محسوب کند.

رییس دادگستری خراسان رضوی نیز گفت: اقدامات خوبی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در موضوع افزایش جمعیت صورت گرفته است.

غلامعلی صادقی افزود: از بین بردن جنین جزء رفتارهای مجرمانه است که باید شعب و قضات ویژه در استان خراسان رضوی برای رسیدگی به این رفتار مجرمانه پیش‌بینی کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: اگر نتوانیم از متولدین دهه ۶۰ کشور به خوبی استفاده کنیم نمی توانیم کسری جمعیت کشور را جبران کنیم و بر همین اساس برنامه ساخت خوابگاه متاهلی هزار واحدی توسط این دانشگاه برای دانشجویان علوم پزشکی در دستور کار قرار دارد.

دکتر سید محمد حسین بحرینی طوسی افزود: همان طور که در موضوع پیشگیری از کرونا و به صورت جمعی اقدامات مناسبی شکل گرفت باید برای بحران جمعیت هم کاری جمعی انجام شود.

وی ادامه داد: مدیران مختلف کشور باید متوجه این موضوع باشند که خطر کاهش جمعیت در پیش است و با چالش بزرگ کمتر از سه سال فاصله داریم و اگر در این موضوع به درستی برنامه ریزی نشود عواقب غیر قابل جبرانی برای کشور دارد.

رییس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی نیز گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده در سال ۲۱۰۰ میلادی جمعیت ایران در خوشبینانه ترین شرایط به ۱۰۰ میلیون نفر و در بدبینانه ترین حالت به ۳۲ میلیون نفر خواهد رسید که ۴۷درصد این جمعیت نیز بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت.

دکتر محسن ذاکریان افزود: بر همین اساس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی موضوع سقط اولاد را در دستور کار خود قرار داد زیرا طبق آمارها ۲ درصد باروری ها به صورت ناخواسته از بین می روند و همچنین سه درصد باروری‌ها نیز به صورت قانونی و درمانی به سقط جنین منتهی می‌شود ولی نکته مهم این است که ۹۵ درصد دیگر مربوط به سقط های جنایی توسط والدین شرعی است که حتی این روش نیز در سایر ادیان مورد نکوهش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اکنون شاهد هستیم روزانه ۷۵ سقط در خراسان رضوی شکل می‌گیرد که این موضوع باعث از بین رفتن سالانه ۲۷ هزار جنین توسط والدین می شود.

رییس بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی گفت: بر همین اساس طرح اولیه راه اندازی مرکز مردمی "نفس" به منظور جلوگیری از سقط جنین‌های سالم توسط والدین در بهمن سال ۱۳۹۹ شکل گرفت و با وجود این که این موضوع تاکنون سابقه اجرایی نداشت با حمایت مسوولان استانی به خوبی پیگیری شد.

ذاکریان افزود: در یک شبکه سازی گسترده، ماما ها می‌توانند خانواده‌هایی را که به دلالیل مختلف قصد از بین بردن جنین خود را دارند به این مرکز معرفی کنند تا با اقدامات مناسبی چون مشاوره های خانوادگی و دینی، مراقبت در دوران بارداری و شیردهی، همراه با حمایت معیشتی از خانواده‌های معسر از سقط جنین جلوگیری شود.

به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۳۰ اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.

در این سیاست‌های کلی جمعیت به مواردی مانند ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری اشاره شده است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان