تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۰

دستکاری بودجه به فراموشی سپرده شد؟

درحالیکه فایل صورتی از وزیر امور خارجه منتشر شد نمایندگان توانستند با پرداختن به آن افکار عمومی را از توجه به دستکاری در ردیف‌های بودجه منحرف کنند و به بهانه همان فایل صوتی تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را کلید زدند.

دستکاری بودجه به فراموشی سپرده شد؟

رویداد۲۴  ۲۸۸ روز از مجلسی که تابلوی نیرو‌های انقلابی را به دست گرفته می‌گذرد، در همین بازه زمانی کوتاه بهارستان نشین‌ها چالش‌های متعددی داشتند و به نظر می‌رسد بیش از آنکه توانسته اند مشکلی بردارند، گره‌هایی بر اقتصاد کشور زده اند.

به گزارش خبرفوری، در سال ۹۹ که اولین اجلاسیه مجلس یازدهم بود، ۹۷ جلسه علنی و ۱۰ جلسه غیر علنی تشکیل شد که عمده نشست‌های غیرعلنی مرتبط با مسائل اقتصادی و مشکلات روز کشور بود. طبق اعلام هیات رئیسه قوه مقننه در ۶ ماه نخست این دوره از پارلمان ۱۵۲۰ تذکر کتبی به رئیس جمهور و وزرا داده شد، ۱۱۳۶ سوال از وزرا اعلام وصول شد و تقاضای ۸۲ مورد تحقیق و تفحص مطرح شد.

خرداد تنش زا، مرداد جهنمی

در سه ماهه نخست آغاز به کار مجلس انتظار می‌رفت به دلیل ناآشنا بودن نمایندگان به فضا و کار قوه مقننه حواشی زیادی رخ دهد که همین طور هم شد، علی خضریان نماینده پر سر و صدای مجلس در اولین روز آغاز به کار پارلمان پستی در توییت منتشر می‌کند که به عنوان اولین سوتی مجلس یازدهم برای همیشه در اذهان عمومی باقی می‌ماند، او از ایستگاه متروی بهارستان عکسی منتشر می‌کند که مربوط به فصل زمستان است و مدعی می‌شود برای آمدن به مجلس از مترو استفاده کرده است، اما به دلیل حضور رئیس جمهور درمجلس ایستگاه بهارستان تعطیل بود.

بررسی اعتبارنامه نمایندگان اولین کار مجلسی‌ها است، در مجلسی که کفه اصولگرا‌ها از اصلاح طلب‌ها سنگین‌تر است، قابل پیش بینی بود که کار برای اقلیت سیاسی سخت خواهد شد به نحوی که با سماجت و پیگیری‌ها زاکانی که اکنون رئیس مرکز پژوهش‌ها مجلس است، اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون رئیس سابق کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به دلیل فساد و رانت رد شد و اعتبارنامه دلخوش نماینده صومعه سرا که سابقه دو دوره نمایندگی در مجلس را داشت با تعهد پذیرفته شد، اتفاقی که تا دوره دهم مجلس بی سابقه بود.

از دیگر اتفاقات سه ماهه نخست مجلس پرداخت ودیعه ۲۰۰ میلیونی مسکن به نمایندگان، انتخاب چالش برانگیز دبیر کمیسیون ها، اظهار نظر احمدی بیغش در مورد توافق ۲۵ ساله ایران و چین، دیدار ویدیویی نمایندگان با مقام معظم رهبری، تشکیل پر حاشیه کمیسیون‌ها و تغییر متناوب آیین نامه داخلی برای حل و فصل این چالش و انتخاب پر حرف و حدیث مهرداد بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات کل کشور بود.

اما مرداد برای رئیس جمهور ماه داغ و آتشینی بود، دولت یازدهم که تا سال پیش مجلسی همراه داشت، اکنون باید از مجلسی منتقد برای وزارت خیابانی در صمت رای اعتماد می‌گرفت، نمایندگان به بهانه عدم حضور روحانی در مجلس به دلیل شیوع بیماری کرونا وزیر پیشنهادی را نپذیرفتند. در مرداد ماه نمایندگان از عباس آخوندی در کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کردند و تلاش کردند در برگزاری کنکور ۹۹ که چندین بار به تعویق افتاد نقش آفرینی کنند و بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شعب برگزاری کنکور نظارت کردند.

اسفند، ماه سردرگمی

مجلس به عمر خود بررسی بودجه سنواتی به سبک و سیاق مجلس یازدهمی‌ها ندیده بود، آیین نامه داخلی ملاک بررسی جزییات، بند‌ها و تبصره‌ها نیست، حتی اگر تبصره‌ای به رای گذاشته می‌شود، رئیس جلسه می‌تواند به بهانه‌های مختلف مجدد مصوبه را اصلاح کند، حتی نمایندگان هم متوجه نشدند چه چیزی را تصویب کردند، اما دیگر تصویب کردند تا کشور سال آینده بدون دفترچه دخل و خرج نماند. اسفند ماه، لایحه بودجه اصلاحی ۱۴۰۰ در مجلس تصویب شد و بر اساس آن وام ۱۰۰ میلیون به زوج‌های جوان اختصاص پیدا کرد، برای خانواده‌ها با شرایط خاص تسهیلات ۱۵۰ میلیونی مسکن لحاظ شد، پیشنهاد تغییر در سهمیه بندی بنزین در بودجه از سوی نمایندگان پذیرفته نشد، برای اینفلوئنسر‌ها ضرب‌الاجل دو ماهه برای اخذ مالیات دیده شد، مقرر شد از اپراتور‌های مخابراتی مالیات دریافت شود و با چندبار اصلاح در نهایت مالیات ۱۰ درصدی به قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بستند و هنرمندان را ملزم به پرداخت مالیات کردند.

در میانه تصویب لایحه بودجه مجلس به تفاهم سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتراض کرد و بیانیه‌ای پیرامون بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام صادر شد. نمایندگان در ضمن آشنایی با بودجه ریزی در کشور نامه‌ای به رئیس قوه مقننه زدند تا در انتخابات ۱۴۰۰ حاضر شود که البته این موضوع در حد شایعه باقی ماند.

فرودین ۱۴۰۰، حمایت از قرارداد چین

نمایندگان در ابتدای سال جدید از قرارداد چین حمایت کردند، اما تاکید داشتند که باید این قرارداد زودتر به نتیجه می‌رسید و برای آنکه نقشی در این موضوع داشته باشند درخواست تشکیل کمیسیون نظارتی برای حسن اجرای این سند را مطرح کردند.

مجلسی‌ها سال اجلاسیه اول را سخت شروع و سخت‌تر به اتمام رساندند، اما انتظار می‌رود از سالی که گذشته تجربه‌های درستی دریافت کرده باشند و سال آینده با دولت تازه کار گره‌های کورتری به مشکلات کشور نزدند. پرونده گرانی‌ها نیز روی میز مجلس قرار گرفت و گزارش کمیسیون اقتصادی درباره گرانی و نابسامانی‌های اخیر بازار برای بررسی بیشتر به قوه قضاییه ارسال شد. نمایندگان در فرودین ماه طرح جهش تولید و تأمین مسکن در دستورکار قرار دادند که با بررسی این طرح در جامعه حرف و حدیث‌هایی ایجاد شد و مردم نگران آن هستند که دریافت مالیات از خانه‌های خالی و ... کلید بخورد. همچنین گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره استنکاف از اجرای ماده (۱) قانون مدنی از سوی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، با موافقت ۱۹۰ نفر از نمایندگان به قوه قضاییه ارجاع شد.

اردیبهشت ۱۴۰۰، سوال و کارت زرد

با نزدیک شدن به پایان عمر دولت دوازدهم، مجلسی‌ها دست به کارت زرد شدند و پشت سر هم وزرا را برای پاسخ به سوالات خود به مجلس کشاندن و کارت زرد دادند. امیر حاتمی، اما از جمله وزرایی بود که مشروط کارت زرد نگرفت. اما دژپسند وزیر اقتصاد دومین کارت زرد خود را از مجلس یازدهم بود و در مجموع ۴ کارته شد. رزم حسینی که با حمایت تمام قد مجلسی‌ها وزیر صمت شد اولین کارت زرد خود را از نمایندگان گرفت

اردیبهشت ماه پر چالشی بود، چرا که مجلس به دلیل دست بردن در قانون بودجه ۱۴۰۰ زیر سوال کرد آن هم مجلسی که ادعای شفافیت داشت. از سوی دیگر فایل صورتی از وزیر امور خارجه منتشر شد و نمایندگان توانستند با پرداختن به آن افکار عمومی را از توجه به دستکاری در ردیف‌های بودجه منحرف کنند و به بهانه همان فایل صوتی تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری را کلید زدند. طرح قانون بانک مرکزی نیز از مواردی است که مجلس و به خصوص کمیسیون اقتصادی آن را دنبال کرد و در نهایت بررسی این طرح دو شوری شد.

خرداد؛ قالیبافی که دوباره رئیس شد

یکسال از تشکیل مجلس یازدهم گذشته است و نوبت آن بود که ترکیب هیات رئیسه مجدد انتخاب شود، قالیباف توانست برای دومین بار اعتماد نمایندگان را جلب کند و کرسی ریاست را حفظ کند، اما ترکیب هیات رئیسه دست خوش تغییرات بسیاری بود که نشان می‌دهد انتخابات ریاست جمهوری در این زمینه بی تاثیر نبوده است چرا که قاضی زاده هاشمی کاندیدای ریاست جمهوری دست از نایب رئیسی برداشت و امیرآبادی که دست راست قالیباف بود به دلیل نحوه برخورد با نمایندگان در طول یکسال گذشته نتوانست کنار رئیس مجلس بنشیند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان