تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۰
عضو شورای شهر تهران:

بی انصافیست که عملکرد روحانی را عملکرد اصلاح طلبان بدانیم/ خاتمی و احمدی‌نژاد نشان دادند نهاد‌های انتخابی قدرت دارند

سخنگوی کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران گفت: اصولگرایان و اعتدالگرایان نقش پررنگ‌تری در دولت دکتر روحانی داشتند، حال اگر عملکرد دولت آقای روحانی را عملکرد اصلاح‌طلبان بدانیم، دور از انصاف است.
بررسی عملکرد روحانی
رویداد۲۴ سه ماه دیگر پرونده دولت یازدهم و شورای پنجم بسته میشود؛ شورای یکدست اصلاح¬طلب که معتقدند دولت فعلی اصلاح طلب نبوده و فقط در یک بازه زمانی و به دلیل محدودیت گزینه¬های موجود از او حمایت کردند. اما اصولگرایان معتقدند که بعد از شکست روحانی در اداره کشور و سروسامان دادن اوضاع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اصلاح¬طلبان کارنامه او را برگردن نمی¬گیرند تا وجهه مخدوش شده خود را در میان مردم اصلاح کنند.
 
این در حالیست که روند تایید صلاحیت¬ها، رفتار‌های فرمانداری تهران با شورای پنجمی¬ها و به¬طور کلی تعامل دولت با مدیریت شهری نشان داد که دولت نه تنها همسویی سیاسی با مدیریت شهری ندارد بلکه حتی در امور جاری شهر نیز کمکی به نیروی مستقر در پارلمان شهری نکرد و نمی‌کند.
 
حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا فرمانداری در روند رد صلاحیت‌ها از دولت فعلی حمایت نکرد، به جامعه 24 گفت: دولت روحانی اصلاح‌طلب نبود، اما حمایت از دکتر روحانی در دو دوره پیشین حمایت اقتضایی بود؛ به این معنا که در شرایطی قرار گرفتیم که باید یک نفر را انتخاب می‌کردیم، در نتیجه با بررسی گزینه‌ها به یک نفر واحد رسیده و از او حمایت کردیم.
 
او در پاسخ به این پرسش که دولت روحانی، اصلاح‌طلب شناخته می‌شود، تاکید کرد: باید دید همان حمایتی که اصلاح‌طلبان از دولت کردند، آیا دولت هم از اصلاح‌طلبان کرد؟ به نظر نمی‌رسد چنین چیزی محقق شده باشد.
 
این عضو شورای شهر با تاکید براینکه منصفانه نیست اگر بگوییم این دولت، دولت اصلاح‌طلبان بود، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان از روی کار آمدن "دکتر روحانی" رئیس جمهور وقت، حمایت کردند، اما متاسفانه او دولت ائتلافی به آن مفهوم که انتظار می‌رفت را تشکیل نداد، لذا همین نسبت در سطوح پایین‌تر هم مشاهده شده است.
 
نظری با اشاره به اینکه در سطوح پایین‌تر از دولت، اما این شکاف بیشتر مشهود است، گفت: در واقع هرچه مدیران از کابینه دور می‌شوند، دوز اصلاح‌طلبی کمتر شده و در سطوح میانی و پایینی تعداد مدیرانی که اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند، کاهش چشمگیری یافته است.
 
او در پاسخ به این پرسش که با وجود حضور پرقدرت اصولگرایان در دولت بازهم از او حمایت نکردند، ادامه داد: نمی‌توان در مورد انگیزه و قصد روحانی از هدایت دولت نیت‌خوانی کرد، اما چیزی که مسلم است حضور کمرنگ اصلاح‌طلبان در دولت است.
 
این عضو شورای شهر با تاکید براینکه اصولگرایان و اعتدالگرایان نقش پررنگ‌تری در دولت دکتر روحانی داشتند، تصریح کرد: حال اگر عملکرد دولت آقای روحانی را عملکرد اصلاح‌طلبان بدانیم، دور از انصاف است.
 
نظری در پاسخ به این پرسش که اصولگرایان معتقدند اصلاح‌طلبان قصد ندارند عملکرد دولت آقای روحانی را گردن بگیرند، گفت: آنان تعداد اصلاح‌طلبان شناسنامه‌دار در سطوح مختلف دولت را اعلام کنند، ما مسئولیت آنان را می‌پذیریم.
 
او درواکنش به این نکته که آقای جهانگیری به عنوان چهره شاخص اصلاح‌طلب، معاون اول رییس جمهور است، اضافه کرد: قدرت آقای جهانگیری در جایگاه معاون اول ریاست جمهوری با قدرت حتی آقای مشائی که در دولت احمدی‌نژاد و در یک بازه زمانی کوتاهی در این مسئولیت بود، به یک اندازه نیست و حتی آقای جهانگیری مدعی است اجازه تغییر منشی خود را نداشته است.
 
عضو شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قدرت نهاد‌های انتخابی به مرور کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: هم دولت آقای خاتمی و هم دولت آقای احمدی‌نژاد با رویکرد‌هایی که داشتند نشان دادند در نهاد انتخابی اگر شما تکلیفتان با خود، مردم و دیگر نهاد‌ها روشن باشد و بدانید که قصد انجام چه کاری را دارید، می‌توانید اهداف خود را پیش ببرید.
 
نظری با تاکید براینکه در دولت آقای خاتمی وضعیت اقتصادی مردم به مراتب بهتر از دولت قبل و بعد آن بود، گفت: این مساله ملموس است و مردم امورات جاری خود را با سهولت بیشتری می‌گذراندند. در دولت آقای احمدی‌نژاد یک تغییر رویکردی ایجاد شد و او ترجیح داد درآمد حاصله از پول نفت را به‌جای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، به عنوان یارانه مستقیما به مردم پرداخت کند.
 
او اضافه کرد: این‌ها بیانگر آن است که اگر هر دولت و نهاد انتخابی تکلیف مشخصی داشته باشد و اراده‌اش جدی باشد، می‌تواند کار خود را پیش ببرد.
 
عضو شورای شهر تهران تشریح کرد: منکر آن نیستم که نهاد انتخابی موانع زیادی دارد، اما با وجود کاستی‌های قانونی باز هم اگر هر نهاد انتخابی تعارف با خود، مردم و دیگر نهاد‌ها را کنار بگذارد، می‌تواند به اهداف خود جامه عمل بپوشاند.
 
منبع: جامعه 24
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان